رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مراتب اعتراض جامعه پزشکی را نسبت به برنامه تلویزیونی «شوق زندگی» به رئیس صدا و سیما اعلام کردیم.

افزایش دریافت پزشکان در روستاها

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مراتب اعتراض جامعه پزشکی را نسبت به برنامه تلویزیونی «شوق زندگی» به رئیس صدا و سیما اعلام کردیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی امروز در یک نشست خبری با اشاره به برنامه تلویزیونی با عنوان «شوق زندگی» که در روزهای گذشته از سوی صدا و سیما پخش شد و در آن سؤالات سخیف و موهن از جامعه پزشکی و ایجاد یأس و نگرانی در این افراد را ایجاد کرده بود، انتقاد کرد و گفت: طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را به رئیس سازمان صدا و سیما، ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و سایر انجمن‌های پزشکی ارسال کردیم چرا که بار دیگر از سوی جریانات ناآگاه و مغرض با پخش چنین برنامه‌هایی با موضوع سلامت از سوی رسانه ملی با موضوع سلامت فقط باعث یأس و ناامیدی در مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: رنجش در جامعه پزشکی و صدمه وارد شدن به سرمایه پزشک و بیمار که همان اعتماد است مورد تعرض قرار گرفته است و سؤال اساسی این است که در شرایطی که پزشکان به صورت شبانه‌روز به خدمت‌رسانی مشغولند اهداف تولید و پخش چنین برنامه‌هایی چه می‌تواند باشد.

زالی گفت: سازمان نظام پزشکی ادامه این روند و هرگونه تخریب جامعه پزشکی و همراهی با عناصر کج‌فهم را به شدت محکوم کرد و عواقب هر نوع واکنش اجتماعی را گوشزد می‌کند.

وی تصریح کرد: این کدورت‌های ایجاد شده می‌تواند موج نگران‌کننده‌ای را رقم بزند در حالی که شرایط فعلی نیاز به آرامش داریم و چنانچه این اقدامات ادامه یابد سنگ‌بنای موفقیت بهداشت و درمان آسیب می‌بیند و اولین بازنده مردم هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تأکید کرد: حفظ بازسازی اعتماد بین مردم باید در دستور کار قرار گیرد و هرگونه تحرک خاصی که باعث کدورت و واکنش التهاب‌آمیز در جامعه شود خدمت به جامعه تلقی نخواهد شد بلکه به صلاح جامعه نیست و باعث ناامیدی در پزشکان می‌شود.

وی از رسانه‌ها خواست تلاش خود را معطوف به تحکیم ارتباط مردم و جامعه پزشکی کنند چرا که در کشور ما آموزه‌های ایرانی و اسلامی و وجود ارتباط عاطفی بین پزشک و بیمار حکمفرماست و الگوهای غربی در ایران جوابگو نیست در نتیجه بیان چنین اتفاقاتی خطرناک بوده و به فرهنگ کشور ضربه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه جامعه مدتی به سمت آرامش رفته بود، ادامه داد: با التهاب ایجاد شده ممکن است واکنش اجتماعی در جامعه پزشکی رخ دهد که مورد نظر مسئولان و رسانه‌ها نیست بنابراین باید کاری کنیم تا همراهی و انسجام در کشور افزایش یابد.

زالی گفت: به دنبال تضییع حقوق بیماران نیستیم بلکه آموزش همگانی را برای عمومی دنبال می‌کنیم اما پرداختن به چنین موضوعاتی فقط باعث پیچیده شدن موضوع می‌شود و اگر جامعه پزشکی دلسرد شود روی کار حرفه‌ای اثر منفی می‌گذارد.

وی گفت: در شرایطی که سایه تحریم‌ها بر پزشکی مستولی است، باید کاری کنیم که جامعه پزشکی دلسرد نشود و طرح تحول نظام سلامت به خوبی به پیش برود.

* ارزیابی طرح تحول نظام سلامت پس از گذشت 3 ماه

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارزیابی انجام شده از این طرح گفت: ارزیابی قطعی نداریم چرا که نیاز به بررسی تطبیقی وجود دارد البته اصل موضوع را فرصت می‌دانیم اما آنچه مهم است پایداری منابع و استمرار آن است.

زالی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌دهیم بعد از گذشت 3 ماه از اجرای طرح، نگاه تحلیلی به آن داشته و یک ناظر خارجی آن را تحلیل کند و باید تلاش شود نقطه نظرات جامعه پزشکی در سکانس‌های بعدی برنامه محفوظ بماند.

* عدم فرهنگ‌سازی پزشک خانواده دلیل اجرا نشدن آن است

وی در مورد اینکه برنامه پزشک خانواده نیز به دلیل عدم تأمین منابع و فرهنگ‌سازی عملیاتی نشد، گفت: نهادهای صنفی مربوطه در اجرای این طرح مشارکت نداشتند و بسترسازی در جامعه پزشکی و مردم برای آن اتفاق نیفتاد.

زالی ادامه داد: اما آنچه در این مدت کوتاه از اجرای طرح تحول نظام سلامت به دست آمده رضایتمندی مردم بوده که امیدواریم استمرار یابد.

* پرداخت اعتبارات لازم برای طرح مقیمی پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مورد اجرای موفق طرح مقیمی پزشکان گفت: باید در طرح‌هایی که اجرا می‌شود به کرامت پزشک توجه شود و برای پزشکانی که شیفت‌های شبانه می‌گذرانند در این طرح باید اعتبارات و تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا جذابیت لازم برای آنها باقی بماند.

* تعرفه ترویجی در شورای عالی بیمه مطرح شد

زالی همچنین در مورد تعیین تعرفه ترویجی و پوشش 90 درصدی پزشکان در مناطق محروم گفت: برای این تعرفه به برخی دانشگاه‌ها در مناطق محروم بودجه جداگانه‌ای اختصاص داده شده اما امسال هنوز در نظام ارائه خدمات بخش دولتی و خصوصی شاهد آن نبودیم.

وی افزود: تعرفه ترویجی در شورای عالی بیمه مطرح شده و برای پزشکان در مناطق محروم طرحی را پیشنهاد داده‌ایم که این پزشکان درصد بالاتری دریافت کنند اما آن را مردم ندهند بلکه بیمه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند. این طرح هنوز عملیاتی نشده اما در شورا پیگیر آن هستیم.

* تغییر دریافتی پزشکان روستایی پس از 30 سال

وی در رابطه با کمبود پزشکان در مناطق روستایی گفت: حدود 2 هزار و 500 پزشک کم داریم ولی به دنبال حل این کمبودها طرح‌های تشویقی دنبال می‌شود و پیشنهادی که مطرح است پایه پرداختی که در 30 سال گذشته پایین بوده قرار است با افزایش بودجه که در اختیار بیمه سلامت است تغییر داده شود.

زالی گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته مهاجرت پزشکان را به شهرها شاهد بودیم و برای جلوگیری از آن باید مشوق‌هایی ایجاد شود که وزارت بهداشت آن را پیش‌بینی می‌کند.

* اعطای تسهیلات ویژه توسط بانک‌های عامل و طرح معافیت مالیاتی

زالی از پیشنهاد این سازمان به وزارت بهداشت برای تدوین طرح‌های تشویقی خبر داد و گفت: در این بسته پیشنهاد داده‌ایم تسهیلات ویژه‌ای توسط بانک‌های عامل با کمترین سود به پزشکان مناطق روستایی تعلق گیرد و طرح معافیت مالیاتی نیز برای آنها اجرا شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مورد تعرفه‌گذاری امسال نیز گفت: با وجود اینکه تعرفه خدمات درمانی در اردیبهشت اعلام شد اما نسبت به سال‌های گذشته بسیار زودتر بود و مکانیزم قیمت تمام شده خدمات در شورای عالی بیمه تصویب شد و در تعرفه هتلینگ و ویزیت متجلی شد.

وی افزود: مشکلی که در رابطه با تعرفه‌ها در استان‌ها داشتیم این بود که تعرفه‌ها با نظر استاندار تغییر می‌کرد اما در این فرآیند جدید استاندار حذف شد و شورای هماهنگی نظام پزشکی، دانشگاهها و شورای عالی بیمه نظارت دارند.

* افزایش 15 درصدی تعرفه برای پزشکان عمومی با سابقه

زالی همچنین گفت: امسال برای اولین بار پزشکان عمومی که سابقه 15 سال به بالا دارند علاوه بر رشد 30 درصدی که برای تمام تعرفه‌ها وجود داشت رشد 15 درصدی را هم دریافت خواهند کرد.

وی همچنین گفت: برای فلوشیب‌ها که تاکنون تعرفه نابرابر داشتند امسال قرار شده ویزیتشان با فوق‌تخصص‌ها یکسان شود.

زالی همچنین از معادل‌سازی مدرک پزشکان عمومی که دکترا گرفته‌اند با متخصصان در بحث تعرفه خبر داد و گفت: رشد 33 درصدی نیز برای کارشناسی‌های پروانه‌دار و مامایی در نظر گرفته شده است.

زالی همچنین گفت: K جراحی، دندانپزشکی، داخلی، بیهوشی و پروانه‌دار که 5 سال بود تغییر نکرده بود امسال قرار شده تغییر یابد تا عدالت بین رشته‌ای محقق شود.

* 400 تا 2000 خدمت جدید در نظام ارائه خدمات تعرفه‌دار می‌شوند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه کتاب تعرفه‌گذاری خدمات نسبی به جمع‌بندی نهایی رسیده، گفت: در این کتاب مهارت، زمان و خطرپذیری مورد توجه قرار گرفته و 400 تا 2000 خدمت جدید در نظام ارائه خدمات به این سمت می‌رود که تعرفه جدید پیدا کنند.

* بسته نظارتی بر تعرفه‌ها به تصویب رسید

وی ادامه داد: کلیات بسته نظارتی که با مشارکت بخش‌های مختلف طراحی شد، به تصویب رسیده، دستورالعمل اجرایی آن در حال عملیاتی شدن است و در جلسه بعدی شورای عالی بیمه قرار است پروتکل اجرایی آن مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha