سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 114339

روزگاری نه چندان دور لقب باغ دامپزشکی را یدک می‌کشید و فضایی سرسبز و دلنشین بود.وقتی قرار شد ارتش آنجا را ترک کند تا شهرداری در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق تهران، بوستانی سبز را احداث کند هیچ کس تصور نمی‌کرد پشت درهای بسته نابودی درختان قدیمی و ساخت پروژه‌های ساختمانی عظیم روی میز قرار گیرد.

سلامت نیوز: روزگاری نه چندان دور لقب باغ دامپزشکی را یدک می‌کشید و فضایی سرسبز و دلنشین بود.وقتی قرار شد ارتش آنجا را ترک کند تا شهرداری در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق تهران، بوستانی سبز را احداث کند هیچ کس تصور نمی‌کرد پشت درهای بسته نابودی درختان قدیمی و ساخت پروژه‌های ساختمانی عظیم روی میز قرار گیرد.

روی نقشه پایتخت اگر به منطقه 11 تهران بویژه از خیابان کارگر تا نواب نگاهی بیندازیم نه تنها هیچ بوستان و فضای سبزی نمی‌بینیم بلکه از تراکم خانه‌ها و خیابان‌های به هم گره خورده و  کانون های پرتردد و آلوده حیرت‌زده می‌شویم و این فضای سبز که در تقاطع خیابان اسکندری و دامپزشکی است، می‌تواند نقش کپسول اکسیژن این منطقه پرهیاهو و بیمار را بازی کند و برعکس اگر به جای این درختان کهنسال برج‌های مسکونی برپا شوند در واقع حکم  ناعادلانه ای برای منطقه صادر شده است.
 
متأسفانه نابودی فضای سبز محله «دامپزشکی –اسکندری» به جای توسعه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است. این بار پس از سه سال توقف دیگر خبری از واگذاری «باغ دامپزشکی» به جای پرداخت بدهی به پیمانکاران شهرداری نبود!


گفته می شود شهرداری قصد دارد این زمین را برای ساخت و ساز اختصاص دهد و قرار است بیش از 600 واحد مسکونی در مرکز شهر احداث کند!پس از تصرف فضای سبز «سعادت‌آباد»، «بوستان مادر»، «باغ فرمانیه» و «قیطریه شمالی» این بار نوبت «باغ دامپزشکی» اسکندری جنوبی تهران رسید؛زمینی که روزی متعلق به پادگان نیروی زمینی ارتش بود. این زمین یکی از پرتراکم‌ترین درختان کهنسال و دارای ثبت و شناسنامه در مرکز شهر بوده و کاربری دامپزشکی نیروی زمینی ارتش را داشته و به نام «باغ دامپزشکی» مشهور و زبانزد همه بود.
نیروی زمینی ارتش این زمین را با مساحت 22 هزار و 241 متر مربع بنابر درخواست شهرداری در سال 89-88 و به قصد توسعه فضای سبز و پارک محله به شهرداری واگذار کرد. شهردار در‌ آن زمان وعده ساخت یک پارک عمومی-تفریحی و ورزشی را به ساکنان محله داده بود. با این حال این محله و منطقه ، فاقد فضای سبز، پارک عمومی-تفریحی و ورزشی است و در مجاورت آن نیز ساختمان‌های بلندمرتبه «بزرگراه نواب» احداث شده است. آلودگی هوا و سروصدای عبور و مرور خودروها از یک سو و از سوی دیگر ساخت و سازهای بی‌سابقه و تراکم‌های غیرمنطقی کوچه پس کوچه‌های 4 متری و 6 متری، مشکلات فراوانی را بر سر راه مردم قرار داده است.
همه بر این باورند که انبوه‌سازی در بزرگراه نواب این محله را خفه کرده است و حالا شهرداری در نظر دارد این فضای سبز را به انبوه‌سازی مسکن اختصاص دهد و افزایش این تعداد واحد مسکونی در مجاورت آپارتمان‌های نواب ضربه بزرگی به محله می‌زند.آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کمبود فضای پارک خودرو و افزایش جمعیت در محوریت مرکزی شهر قابل توجیه نیست و قطعاً مشکلات بسیاری را برای مردم این محله در پی خواهد داشت.بنابر مدارک، دهم تیرماه 1386 از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران کاربری باغ دامپزشکی، فضای سبز و باغ اعلام شده است و حالا مردم محله و منطقه اســــکندری برای باز پس‌گیری «باغ دامپزشکی» دست به کار شده و تجمع برپا کردند. صبح روز چهارشنبه 21 خردادماه سال جاری نیز جمع زیادی از مردم و اهالی این محله با تجمع مقابل محوطه برای چندمین بار نسبت به نابودی بیش از 400 درخت کهنسال در این فضای سبز و همچنین به ساخت و ساز اعتراض کرده و خواهان یک پارک عمومی- تفریحی و ورزشی شدند.«جهاندار» یکی از زنان معترض به شوک گفت: من 13 سال است که در این محله زندگی می‌کنم، این باغ قرار بود پارک شود که ناگهان نظر شهرداری عوض شد و حالا قرار است شهرداری برای کارکنان خود واحد مسکونی بسازد و این فضای سبز را نابود کند. هرچند که دراین مدت به بهانه‌های مختلف درختان کهنسال و زیبا را قطع کرده و سوزانده‌اند اما ما دو سال است که در حال دوندگی هستیم تا به شهرداری اجازه ساخت ندهیم. نزد شهردار ناحیه 3، شهردار منطقه 11 و شورای شهر رفته‌ایم و نسبت به تغییر کاربری اعتراض کرده‌ایم.وی ادامه داد: ما از شهرداری درخواست داریم به تعهدی که نسبت به مردم دارد این فضا را پارک عمومی کند. ما بیش از شش هزار امضا جمع‌آوری کرده‌ایم، شهرداری نمی‌تواند نسبت به این شش هزار امضا که هر کدام از یک خانواده هستند بی‌تفاوت باشد و قطعاً در روزهای آینده این تعداد امضا بیشتر خواهد شد.
«علیرضا صفوری» جانشین دبیرشورایاری محله اسکندری گفت: این زمین حدود شش سال است که از سوی ارتش به شهرداری واگذار شده و قرار بود فضای سبز عمومی و ورزشی ساخته شود. این منطقه و محله کیلومترها با اماکن ورزشی و تفریحی فاصله دارد و از فضای سبز محروم است. وقتی خانه‌های بسیاری در نواب به‌دلیل پروژه بزرگراه نواب تخریب شد همه فکر می‌کردند یک روز با فضاهای سبز و خوش آب و هوا روبه‌رو خواهند شد! اما این طور نشد.
وی خاطرنشان کرد: سال 84 شهردار تهران وعده داد این فضای سبز به پارک عمومی تبدیل خواهد شد. اما در جلسه دبیران شورایاری و شهرداری ناحیه 3، صحبت از احداث 600 واحد مسکونی است. در این جلسه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، معاونت شهرسازی و شهردار منطقه 11 از واگذاری این فضای سبز به تعاونی مسکن شهرداری تهران خبر دادند.
ما همه مخالف احداث مسکن و از بین رفتن فضای سبز دامپزشکی هستیم و اجازه نخواهیم داد این فضای سبز نابود و تبدیل به ساختمان‌سازی شود.
«ترکبودی» یکی از دیگر از زنان معترض گفت: من 35 سال است که در محله اسکندری زندگی می‌کنم، ما شنیده‌ایم اینجا قرار است مسکونی شود. این محله هیچ فضای سبزی غیر از «فضای سبز دامپزشکی» ندارد. بچه‌های ما و جوانان این محله هیچ فضای سبزی ندارند؛ نه ورزشگاهی، نه پارکی و نه جای تفریحی. چند سال پیش هم خانه‌های مردم تبدیل به ساختمان‌های بلند و بی‌کیفیت شد و تنها میراث این بزرگراه و ساختمان‌ها آلودگی هوا، دود، سر و صدا و تاریکی است. خانه‌های ما در میان این ساختمان‌ها مدفون شده‌است. از طرفی فروش تراکم مازاد در این محله و شلوغی، امان‌ ما را بریده است.
حتی یک متر جای پارک خودرو در این محل وجود ندارد. خودروها دوبله و سوبله در کوچه و خیابان‌ها پارک می‌کنند و رفت و آمد برایمان سخت و سخت‌تر شده است.
وی ادامه داد: ما از شهردار تهران درخواست یک پارک عمومی و یک ورزشگاه برای نوجوانان و جوانان داریم، ما نمی‌خواهیم درختان کهنسال در این محله از بین بروند.
«گنجی» زن معترض دیگری نیز گفت: ما چندین بار اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. من از شهردار تهران یک سؤال دارم، آیا ما از حقوق شهروندی در تهران و این محله برخوردار هستیم یا خیر؟!وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم روز درختکاری را باور کنیم یا نابودی عمومی درختان و فضای سبز درون شهری از سوی شهرداری را. یک روز درختان بی‌گناه مورد آتش‌سوزی قرار می‌گیرند و روز بعد یک کامیون نمک پای درختان شناسنامه‌دار ریخته می‌شود و یک روز شاهد ریختن روغن و گازوئیل در کنار درختان هستیم و در آخر هم متوجه شده‌ایم شهرداری قصد دارد این فضای سبز را به ساخت و ساز و واحدهای مسکونی تبدیل کند. اینجا پراز درختان سرسبز بود.این زمین مشهور به باغ بوده، حالا اکثر درختان از بین رفته‌اند. مگر می‌شود درخت بی‌گناه قطع و به ‌خودی خود خشک شود. قطع شدن درختان مانند قطع کردن دستان ما است.شهرداری ادعا دارد ما به فضای سبز اهمیت می‌دهیم، پس چرا این فضای سبز را که ارتش به مردم واگذار کرده بود، می‌خواهند نابود کنند.
«محمدرضا رحمان» یکی از اعضای باسابقه محله و شورای محله در این خصوص گفت: 40 سال است که در این محله زندگی می‌کنم، محله ما فاقد یک فضای سبز عمومی و تفریحی است. حتی نوجوانان و جوانان این محله از یک ورزشگاه و زمین فوتبال هم برخوردار نیستند. مردم درخواست یک فضای سبز عمومی و یک ورزشگاه را از شهردار تهران دارند، بنابراین مردم و ما از شهردار تهران «قالیباف» و اعضای شورای شهر درخواست داریم یک روز به این محله بیایند و مشکلات این محله و مردم را از نزدیک مشاهده کنند البته ما درخواست داریم این دیدار مردمی و از قبل تعیین شده باشد تا شهردار محترم و اعضای محترم شورای شهر تهران از نزدیک شاهد ماجرا و مشکلات باشند.
وی خاطرنشان کرد: یک روز شهردار اسبق منطقه 11 برای بازدید به این محله آمد، آن روز شهردار به ما گفت این فضای سبز گسترش خواهد یافت و مردم از آن لذت خواهند بود.«ولی مراد عبدالمالکی» ساکن 12 ساله این محله گفت: 64 سال سن دارم و بازنشسته دانشگاه تهران هستم. شهرداری پس از گرفتن این زمین از ارتش، متأسفانه یک قسمت از آن را به مترو واگذار کرده است و قسمت دیگر را نیز به پارکینگ خصوصی اختصاص داده و حال می‌خواهد درختان ثبت شده را از بین ببرد و ساخت و ساز کند. شهردار وعده داده بود که این زمین را به پارک تبدیل کند، ما کجا برویم تا یک استراحت کوتاه داشته باشیم. اینجا هیچ پارک عمومی وجود ندارد، ما هم نمی‌توانیم کیلومترها از خانه دور شویم و به پارک برویم. ما نیاز به یک پارک عمومی داریم تا از سلامت جسمانی و روحی برخوردار شویم؛ ما نمی‌خواهیم اینجا از بین برود.به‌گزارش خبرنگار ما، مردم و اهالی محله اسکندری در تجمع مقابل «باغ دامپزشکی» با به دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی درخواست توقف نابودی فضای سبز را داشته و اعتراض خود را مبنی بر ساخت و ساز واحد مسکونی شهرداری اعلام کردند.
در این حال مأموران شهرداری و نگهبان «باغ دامپزشکی» که در محل تجمع حضور داشتند درهای اصلی این فضای سبز را روی عکاس و خبرنگار ما بستند.  اما خبرنگار از ضلع جنوبی و ورودی پارکینگ خصوصی به همراه اعضای شورایاری محله موفق به ورود به محوطه شدند. اغلب درختان از بین رفته بودند. خشک شدن برخی درختان پلاک‌دار بر اثر بی‌آبی، پاشیدن نمک و تردد خودروهای سنگین کاملاً مشهود بود.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha