سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 114343

بر اساس فرجه زمانی اعلام شده از سوی کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابانزایی (UNCCD) و زمانبندی پیشبینی شده، مقرر است برنامه ملی مقابله با بیابان زایی کشور بازنگری و پس از تکمیل، به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد ارسال شود.

سلامت نیوز: بر اساس فرجه زمانی اعلام شده از سوی کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابانزایی (UNCCD) و زمانبندی پیشبینی شده، مقرر است برنامه ملی مقابله با بیابان زایی کشور بازنگری و پس از تکمیل، به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد ارسال شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمركز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم باباییان کارشناس علمی ستاد آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از آخرین فعالیتهای صورت گرفته در زمینه بیابانزدایی، فعال كردن مجدد كارگروه ملی بیابان-زدایی است كه متشكل از اعضای حقوقی و حقیقی و كارشناسان دستگاههای مختلف بوده كه دبیرخانه آن در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور مستقر است.

وی گفت: در حقیقت وظیفه اصلی این كارگروه، بازنگری سیاستهای قبلی مقابله با بیابانزایی به منظور تدوین گزارش کشوری و همسو سازی برنامههای ملی با استراتژی ده ساله (2018-2008)است. بر اساس این معاهده، تمامی كشورهای ذینفع باید دارای یك برنامه جامع و مشخص در زمینه بیابان زدایی بوده و با یكدیگر مشاركت موثری داشته باشند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که طی سی سال گذشته فعالیتهای پژوهشی و اجرایی فراوانی در كشور صورت گرفته گفت: گستره فعالیتهای ایران در سطح بین الملل در زمینه بیابانزدایی و ایجاد كمربند سبز به ویژه در حواشی كویرها سرآمد بوده و تجربیات بسیار ارزشمندی در این زمینه كسب شده است.مقرر است اقدامات تمامی دستگاههای اجرایی كشور در زمینه مقابله با بیابان-زایی و كاهش اثرات خشكسالی گردآوری و از طریق دبیرخانه كارگروه به كنوانسیون بین المللی جهت ارزیابی عملكرد اقدامات، ارسال شود.

ضرورت به‌کارگیری فناوری برای مقابله با بیابان‌زایی

دستیابی و به کارگیری فناوری‌های جلوگیری از فرسایش خاک، كاهش اثرات خشكسالی و توسعه منابع آبی و بهره‌وری بیشتر از این منابع از مهمترین برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مقابله با بیابان زایی است.

دکتر حسینعلی بهرامی دبیر ستاد آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست ضمن تاكید براهمیت و ضرورت توسعه و بکارگیری فناوری‌های مقابله با بیابانی شدن گفت: دستیابی به فناوری های جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زایی، كاهش اثرات خشكسالی و توسعه منابع آبی و بهره‌وری بیشتر از این منابع از مهمترین برنامه های معاونت در این راستا است .
وی همچنین در باره برنامه های ستاد برای مقابله با بیابان زایی گفت :توسعه فناوری‌های مصرف بهینه آب دركشاورزی، حمایت از تولید خاك‌پوش (مالچ) های بیولوژیك برای كنترل مناطق مولد ریزگرد و تست اثرگذاری این مواد در عرصه‌های بیابانی از اقدامات فناورانه ستاد توسعه فناوری آب، خشكسالی، فرسایش و محیط‌زیست است .

دبیر ستاد آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست خاطر نشان کرد : ایران همانند بسیاری از كشورها در معرض بیابان‌زایی قرار دارد و به عنوان یكی از اعضای فعال كنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی (UNCCD) هر دوسال یك‌بار برنامه‌های محوری خود را بازنگری و تكمیل نموده وفهرست اقدامات انجام شده طی این دوسال را به كنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل اعلام می كند. وی در ادامه گفت : معاونت علمی و فناوری به عنوان عضو "كارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی" و با تاكید براهمیت و ضرورت توسعه و بکارگیری فناوری‌های مقابله با بیابانی شدن، فهرست اقدامات به عمل آورده طی سال‌های 1391 و 1392 خود را به عنوان ششمین گزارش به كارگروه مربوطه تقدیم کرده است .

دکتر بهرامی با بیان اینکه تخریب سرزمین یکی از چالش های پیش روی ایران بوده است گفت: تلاش در امر كاهش روند تخریب سرزمین و مقابله با بیابانزایی، وظیفه ای دینی، قانونی و انسانی است. با توجه به اینکه ماهیت پدیده بیابانزایی محدود به مرزهای جغرافیایی نبوده، در سال های اخیر شاهد بوده ایم که تبعات بیابانی شدن و تخریب سرزمین بصورت گرد و غبار ناشی از فرسایش خاك سلامت و آسایش مردم بخش های وسیعی از كشور ما را مورد تهدید قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha