حالادو هفته و دو روز از قدرت نمایی باد در پایتخت گذشته است، هواشناسی هم دیگر از احتمال وقوع طوفان دوباره خبر نمی دهد و معلوم نیست نتایج تحقیقات كمیسیون اجتماعی مجلس و شورای شهر تهران هم به كجا رسیده است. هیچ كس نمی داند مقصر كیست و حالاكه شش نفر زندگی شان را به خشم باد باخته اند، خانواده های شان باید به كجا بروند و از كجا شكایت كنند؟

سلامت نیوز: حالادو هفته و دو روز از قدرت نمایی باد در پایتخت گذشته است، هواشناسی هم دیگر از احتمال وقوع طوفان دوباره خبر نمی دهد و معلوم نیست نتایج تحقیقات كمیسیون اجتماعی مجلس و شورای شهر تهران هم به كجا رسیده است. هیچ كس نمی داند مقصر كیست و حالاكه شش نفر زندگی شان را به خشم باد باخته اند، خانواده های شان باید به كجا بروند و از كجا شكایت كنند؟

ماجرا وقتی دردناك تر می شود كه بفهمیم در طول دو هفته گذشته هیچ یك از مسوولان شهری و كشوری نه تنها سراغی از خانواده كشته شدگان نگرفته اند، بلكه حتی یك پیام تسلیت خشك و خالی هم برای آنها ارسال نكرده اند، امروز حداقل چهار خانواده ایرانی و دو خانواده افغان درگیر مصیبت طوفان در هوای دم كرده تهرانند، خانواده هایی كه برخی حتی نمی دانند برای پیگیری ماجرای شان به كجا باید مراجعه كنند.
   
    هیچ مسوولی سراغی از ما نگرفت
    اسدالله باقری قره چشمه، قربانی 43 ساله طوفان است، این كارگر ساختمانی چهار فرزند دارد، دو دختر 16 و 8 ساله و دو پسر دوقلوی 9 ماهه و زمانی كه مشغول كار در طبقه چهارم چاهك آسانسور ساختمانی در منطقه حبیب اللهی بود به پایین سقوط كرده و جانش را از دست داد. پسر عموی او در این باره به «اعتماد» گفت: « اسدالله هنگام طوفان مشغول كار در چاهك آسانسور بود و پیچیدن باد شدید در داخل چاهك باعث سقوط او از طبقه چهارم شد، متاسفانه داخل چاهك آسانسور داربست بسته نشده بود و پسر عمویم چهار طبقه به پایین سقوط كرد و در دم كشته شد. » او درباره پیگیری های بعد از وقوع حادثه هم ادامه داد: به كلانتری ستارخان رفتیم و پرونده یی در آنجا تشكیل شد اما باید همسرش هم به كلانتری برود و باقی ماجرا را پیگیری كند، در كلانتری به ما گفتند باید به دادسرای جنایی در سعادت آباد برویم اما وقتی به آنجا رفتیم گفتند كار ما نیست. ما هم پس از ماجراها برای اینكه زودتر جنازه را تحویل بگیریم یك برگه گرفته و به دنبال مراسم تشییع رفتیم. پسر عموی اسدالله باقری درباره پیگیری و پیجویی مسوولان و مدیران شهری از خانواده این جان باخته طوفان نیز گفت: «تا آنجا كه من در جریانم هیچكس سراغی از این خانواده نگرفته است و در حال حاضر اسدالله در ملارد كرج دفن شده است».همسر اسدالله باقری نیز حال مناسبی نداشت، از پشت خط صدای گریه دو نوزاد به گوش می رسد و در حالی كه پس از شنیدن نام همسرش به دلیل شدت گریه امكان صحبت را نداشت، تنها به «اعتماد» گفت: هنوز هیچ كاری برای پیگیری پرونده همسرش انجام نداده است.
   
    نمی دانیم از كجا شكایت كنیم
    جان باخته بعدی طوفان، 64 ساله بود. مردی كه ساكن محله خوش است و خانواده اش خبر سقوط او را از همسایه ها شنیده اند. محمود اخلاقی دقایقی پیش از وقوع طوفان به پشت بام رفته بود تا تخت خوابی كه در بام قرار داده بود را مرتب كند، اما وزش شدید باد بیش از هر اقدامی او را از طبقه پنجم به كوچه پرتاب كرده بود. دختر او در گفت وگو با «اعتماد» گفت: «من هنگام طوفان در خانه نبودم اما مادرم تعریف می كند كه همسایه ها او را از سقوط پدرم با خبر كرده و با زدن زنگ در گفته اند كه پدرم به كوچه پرتاب شده و زمانی كه مادرم به بالای سرش رفته او دیگر جان خود را از دست داده بود.» او از اینكه هیچ یك از مسوولان حتی یك پیام تسلیت به آنها نفرستاده اند، گلایه داشت و گفت: طوفان تهران اتفاق نادری بود، وظیفه شهرداری حمایت از شهروندان است اما نه تنها هیچ یك از مسوولان حتی به دیدار خانواده ما نیامدند بلكه یك پیام تسلیت هم به خانواده ما ندادند تا حداقل كمی همدردی كرده باشند. ما نمی دانیم برای شكایت باید به كجا برویم و از كدام مسوول یا سازمان شكایت كنیم اما می خواهیم كه حق مان را بگیریم، بحث پول یا دیه مطرح نیست، هیچ چیز برای ما جای پدرم را پر نمی كند اما به هرحال باید جایی در برابر این حادثه پاسخگو باشد، مگر می شود كه طوفان قابل پیش بینی نباشد؟ البته ما از تلویزیون و رسانه های دیگر این طور فهمیدیم كه هیچ جا مقصر نیست!
   
    از شهرداری شكایت كردیم
    رضا رضوی نصر، قربانی دیگر طوفان ویرانگر 12خرداد ماه است، او به دلیل سقوط یك درخت خشكیده و كهنسال در محدوده تجریش جان خود را از دست داده و حالاهمسر این مرد 37ساله به همراه فرزند كوچكش در خانه پدری زندگی می كند تا نتیجه پیگیری های قضایی در این خصوص مشخص شود. حسن ولی، پدر همسر رضا رضوب نصر درباره پیگیری های خود از این حادثه به «اعتماد» گفت: رضا به خاطر سقوط یك درخت خشكیده در ملكی شخصی جان خود را از دست داد، اما ما در این خصوص از شهرداری شكایت كرده ایم و پرونده در دادسرا در حال پیگیری است، البته به نظرم رسیدگی به این پرونده زمانبر باشد و ماهم توقعی نداریم مسوولان به طور ویژه به این پرونده رسیدگی كنند چراكه آنها به اندازه كافی دغدغه و مشكل دارند.
    او درباره روند ثبت شكایت نیز گفت: نیروی انتطامی برای تهیه گزارشی از حادثه به محل آمد و از ما خواست كه به كلانتری تجریش برویم كه در آنجا شكایت مان را ثبت كردیم و به دادسرا رفتیم اما تاكنون قولی از سوی مسوولان به ما داده نشده و به این پرونده به شكل عادی و بدون اولویت رسیدگی خواهد شد.
    پدر همسر این جانباخته طوفان ادامه داد: هیچكس پیگیر ماجرای ما نشده و حتی یك پیام تسلیت نیز به دستمان نرسیده، در واقع تمام اطلاعات ما از این ماجرا همان قدری است كه در رسانه ها خوانده و دیده ایم و از موضوعی بیشتر از آن خبر نداریم و نمی دانیم چه كسی باید به ما خسارت بدهد.
   
    قولی كه عمل نشد!
    چهارمین جانباخته طوفان، پیرمردی 74 ساله به نام سید عبدالله شمس است، خبر فوت او چند روز پس از طوفان منتشر شد اما خواهرزاده وی زمان مرگ او را همان 12 خرداد می داند، او در گفت وگو با «اعتماد» درباره این حادثه گفت: «مرحوم شمس برای كمك به چند خانواده نیازمند به محدوه میدان خراسان رفته و هنگام بازگشت در میدان امام حسین دچار حادثه شد و تابلویی كه شهرداری برای زیباسازی در منطقه نصب كرده بود به رویش سقوط كرد. پس از آن دایی ام در حال انتقال به بیمارستان فوت شد. اما جالب اینجاست كه مسوولان بیمارستان برای تحویل جسد از ما درخواست پول كردند. پس از تحویل جسد مشكلاتی هم در پزشكی قانونی درخصوص تشخیص علت مرگ برای مان ایجاد شد و سرانجام با انجام كالبد شكافی و تایید بیمارستان و كلانتری مساله حل شد. او با بیان اینكه از سازمان زیباسازی شهرداری تهران شكایت كرده اند، گفت: دایی ام همسر و فرزندی نداشت و من از طرف خاله هایم برای پیگیری این موضوع وكالت گرفته ام، من هم وكیل گرفتم و پیگیر موضوع هستم تا حق مان را بگیریم. من شنیدم كه آن تابلو با چند سیم مهار شده بود و اگر این ادعا درست باشد اصلاقابل قبول نیست. پس از حادثه بعضی از مسوولان در شهرداری برای حضور در منزل مرحوم دایی ام اعلام آمادگی كردند، اما خبری از آنان نشد و حتی رییس دفتر آقای قالیباف قول داده بود كه پیكر مرحوم شمس در هرقطعه یی كه بخواهیم دفن می شود اما بعد از چند بار تماس و جواب نگرفتن از آنها سرانجام در قطعه 253 او را دفن كردیم.
    خواهر زاده عبدالله شمس ادامه داد: پرونده شكایت ما در كلانتری خیابان گرگان ثبت شده و ما پیگیر شكایت مان هستیم .
    طوفان تمام شد، اما مصیبت آن برای این خانواده ها تمام نشده، مسوولان هم نخواستند یا نتوانستند سری به آنها بزنند تا كمی از داغ دل شان كم شود. امروز دو پسربچه 9 ماهه، كودكی خردسال، زنی جوان و... هركدام آینده یی متفاوت از آنچه تا 16 روز پیش تصور می كردند را پیش روی خود می بینند. تلاش خبرنگار «اعتماد» برای یافتن دو كشته شده طوفان اخیر كه گفته می شود از اتباع افغان بودند بی نتیجه ماند.
منبع:  روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha