عضو هیات مدیره انجمن صنفی پرستاران استان اصفهان، گفت: به دلیل پایین بودن دستمزد و سخت بودن شرایط کار، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با مشکل جدی کمبود نیروی پرستار مواجه هستند.

دلایل بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن صنفی پرستاران استان اصفهان، گفت: به دلیل پایین بودن دستمزد و سخت بودن شرایط کار، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با مشکل جدی کمبود نیروی پرستار مواجه هستند.

فروغ شفیعی در این باره به ایلنا گفت: در حال حاضر در بیمارستان‌ها هر پرستار به جای 3 تا 4 نفر کار می کند تا این کمبود نیرو تا حدی جبران شود.

وی در خصوص سخنان اخیر معاونت پرستاری وزیر بهداشت مبنی بر کمبود 20 هزار پرستار در کشور، بابیان اینکه بیمارستان های خصوصی با حداقل دستمزد بیشترین کار را از پرستاران می‌کشند، گفت: در مقابل این شرایط بیمارستان‌های خصوصی اکثر مزایای مصوب نظام پرستاری را پرداخت نمی کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی پرستاران استان اصفهان: از طرف دیگر هرچند در بیمارستان‌های دولتی مزایای پرستاران طبق قانون پرداخت می‌شود اما در این بیمارستان‌ها نیز چند سال است جذب نیرو پرستار متوقف شده‌است.

این پرستار بیمارستان امیرالمومنین اصفهان ادامه داد:‌ اگر حتی بیمارستانی اقدام به جذب نیرو کند، پرستاران تازه کار حاضر به پذیرش حجم بالای کار نمی شوند و در نتیجه پرستاران سابقه دار،‌ مجبور به پر کردن جای خالی نیروها از طریق اضافه کاری های سنگین می شوند.

این فعال صنفی با اشاره به قانون ارتقای بهره وری کارکنان نظام پرستاری تصریح کرد: باوجود اضافه کاری پرستاران به علت کمبود نیرو، علی رغم این قانون، در اکثر بیمارستان های خصوصی شب کاری پرستاران به جای سه شیفت، ‌دو شیفت محسوب می شود.

شفیعی در تشریح وضعیت شغلی پرستاران بیمارستان‌های خصوصی ادامه داد: قانون بهره وری در این بیمارستان‌ها اجرا نمی شود. علاوه بر مشکل شیفت شب، در ساعت تعویض شیفت‌ها، کارفرما از ساعت کار پرستاران کم می کند و این درحالی است که پرستارها ساعات بین دو شیفت را هم پوشش می دهند.

وی گفت: در چنین شرایطی پرستار مجبور است تا برای جبران ساعات کار حذف شده مدت زمان بیشتری را به انجام اضافه کاری اختصاص دهد تا از این طریق درامد ازدست رفته به نوعی جبران شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی پرستاران استان اصفهان با تاکید بر اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است، گفت: طبق قانون باید ساعت کاری پرستاران به خاطر سختی و زیان آوری کم شود اما این قانون نیز در عموم بیمارستان‌های خصوصی به شیوه معکوس اجرا می شود چنانچه مدیریت بیمارستان در مقام کارفرما از ساعت کاری همه پرسنل اعم از بخش درمان،‌اداری و نگهبانی نیم ساعت کم می‌کند و در نتیجه تمامی کارگران به جای 7 ساعت، 6 ساعت و نیم کار می کنند درحالی که پرستاران طبق قانون مشاغل سخت باید 6 ساعت در روز کار کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: طبق قانون ارتقای بهره وری، به ازای هر 4سال کار پرستاران باید مقداری از ساعت کاری آنها کاسته شود اما این قانون هم در بیمارستان‌های خصوصی اجرا نمی شود و ساعت کاری پرستاران تازه کار و سابقه دار یکسان است.

شفیعی همچنین درخصوص تفاوت وضعیت شغلی پرستاران زن و مرد گفت: در حال حاضر اکثر پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها، زن هستند و بیمارستان‌ها از این بابت با مشکل کمبود نیروی مرد مواجه اند.

وی در تشریح این مسئله گفت: علت این است که پرستاران مرد زیر بار دستمزد پایین بیمارستان‌ها نمی روند و بیشتر در مطب ها و به صورت شخصی برای پزشکان کار می کنند اما پرستاران زن شرایط نامساعد شغلی را می پذیرند.

به گفته شفیعی کمبود پرستار مرد به حدی است که در صورت درخواست پرستاران مرد برای شغل احتمال به کار گیری آنها بسیار بیشتر از پرستاران زن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha