رئیس سازمان غذا و دارو: افزایش قیمت برخی داروها را قبول داریم و پیگیرکاهش قیمت هستیم.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو: افزایش قیمت برخی داروها را قبول داریم و پیگیرکاهش قیمت هستیم.
بدون اغراق می توان یکی از موثرترین و مردمی ترین اقدامات دولت یازدهم که از طرف مردم هم بسیار مورد اقبال قرار گرفته را برنامه های وزارت بهداشت در حمایت از بیماران و کاهش هزینه های درمان دانست. پس از شروع به کار دولت یازدهم، سر و سامان دادن به اوضاع نظام سلامت وکاهش مشکلات بیماران به ویژه در پرداخت هزینه های درمان در اولویت کار وزارت بهداشت قرار گرفت و اقدامات خوبی در حوزه کاهش قیمت دارو و حمایت از بیماران به ویژه بیماران صعب العلاج صورت گرفت و پس از آن نیز از ابتدای سال ۹۳ اجرای بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان آغاز شد که با آغاز اجرای این طرح شاهد اقدامات و گام های موثری در این حوزه بودیم و این اقدامات مورد استقبال و رضایت نسبی مردم قرار گرفت. اما در روزهای اخیر برخی از خوانندگان در تماس با روزنامه از افزایش قیمت برخی داروهای بیماران صعب العلاج و خاص خبر دادند که گزارش میدانی نیز موید این مطلب بود. مسئولان سازمان غذا و دارو نیز ضمن تأیید این مطلب از تلاش برای کاهش قیمت این داروها خبر دادند.

حرف‌های بیماران
نشانی" داروخانه 13 آبان" تهران و یا داروخانه های هلال احمر را از هر کسی بپرسید نشانتان می دهد. جایی که هر روز می توان جمعیت زیادی از بیماران مستاصل و یا خانواده های آن ها را در آن جا دید. در این داروخانه و یکی دو داروخانه دیگر شناخته شده در تهران، فقط می توان داروهای بیماری های سخت و صعب العلاج را پیدا کرد. در داروخانه فوق تخصصی 13 آبان جمعیت زیادی منتظر دریافت داروی ام اس و یا شیمی درمانی هستند. رزاقی مرد جوانی است که برای دریافت داروی شیمی درمانی همسرش به این داروخانه آمده است. با عصبانیت و خستگی از معطلی های تکراری و قیمت های سرسام آور می گوید: حداقل 10 درصد به قیمت داروهایی که همیشه تهیه می کردم اضافه شده است ضمن آن که اگر تا حالا فقط به یک مرحله تایید دارو نیاز بود، الان باید از حداقل دو مرجع، تایید دارو بگیرم که آن هم در مکان های مختلف است. وی ادامه می دهد: علاوه بر این، مسئول پذیرش می گوید که اگر یک بار تایید دارو بگیرم و نام بیمار در سیستم ثبت شود دیگر به تایید مجدد نیازی نیست ولی بر خلاف این گفته، هر بار باید مسیر تایید را طی کنم، با این شرایط هیچ کس در این زمینه پاسخگو نیست و هیچ کس هم دلش برای بیماران نمی سوزد. خانم معظمی نیز برای تهیه داروی شیمی درمانی به داروخانه آمده است، می گوید: این دارو سه نوع است. سوئیسی یک میلیون و 400 هزار تومان ، آرژانتینی 600 هزار تومان و ایرانی 60 هزار تومان که من معمولا آرژانتینی آن را تهیه می کنم. می پرسم آیا این دارو کاهش قیمت داشته است، می گوید: همین الان که آن را گرفتم 40 هزار تومان گران تر از یک ماه قبل شده است. احدی مرد میانسالی که در داروخانه داروهای بیماری ام اس خود را تازه دریافت کرده است، نیز می گوید: "گوبامر" دارویی است که دائم باید مصرف کنم این دارو همان قیمت قدیم را دارد اما بقیه داروهایم هر بار گران تر از قبل شده است. بیماری دیگر نیز از داروی اینترفرون بتا می گوید و این که آن را گران تر از دو ماه قبل دریافت کرده است. محمدی ادامه می دهد: ماهانه حدود یک میلیون تومان برای تهیه داروها و انجام آزمایش های مورد نیاز هزینه می کنم و متاسفانه این هزینه ها در کنار بیماری سختی که دارم مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

برخی داروها کاهش و برخی افزایش قیمت داشته است
به سراغ تکنسین داروسازی یکی از شعبه های داروخانه هلال احمر در شرق تهران می روم تا از فراز و نشیب قیمت داروها مطلع شوم. براتی می گوید: دارویی مانند بتا سینووکس قبلا بسته ای 48 هزار تومان بود و الان 24 هزار تومان شده است داروی بتا رسیژن نیز قبلا بسته ای 78 هزار تومان به دست بیماران می رسید، اما اکنون قیمت آن 39 هزار تومان شده است. وی ادامه می دهد: قیمت برخی از داروها کمی کاهش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال سهم بیمه بعضی از داروهای ام اس 95 درصد شده است که این داروها کاهش قیمت داشته اند، ولی پیش از این به برخی از داروها سهم بیمه 90 درصدی اختصاص داده شده است، اما اکنون سهم 84 درصدی دارند و به همین دلیل قیمت آن ها بالا رفته؛ مانند داروی اینتر فرون بتا که افزایش قیمت داشته است. وی اضافه می کند: با وجود این، وضعیت داروهای بیماری ام اس به مراتب بهتر از داروهای دیگر بیماری هاست؛ چرا که داروهای ام اس کمی کاهش قیمت داشته است، اما قیمت داروهای شیمی درمانی و یا اپرکس و نوفر که مورد نیاز بیماران کلیوی است یا نسبت به قبل تغییری نداشته و یا گران تر شده است. باقری نیز یکی از پزشکان داروساز در داروخانه هلال احمر است که درباره وضعیت قیمت داروها توضیح می دهد: کاهش قیمت برخی داروها بسیار کم و نامحسوس بوده است و برخی از داروها گران تر شده است و مردم باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند. وی خاطرنشان می کند: متاسفانه این روزها گروهی از بیماران با مشکلاتی چون قیمت بالای داروها و همچنین روند آزاردهنده تایید داروها روبه رو هستند که این امر مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورده است.

با وجود ابلاغ سازمان غذا و دارو برای کاهش قیمت داروخانه‌ها و شرکت های دارویی آن را اجرا نکرده اند
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو نیز گفت: مدتی است که متوجه شده ایم با وجود آن که ما کاهش قیمت ها را به داروخانه ها و مراکز پخش و شرکت های دارویی ابلاغ کرده ایم، اما آن ها این ابلاغ را اجرایی نکرده اند. دکتر اکبر عبداللهی اصل ادامه می دهد: متاسفانه وقتی ما افزایش قیمت ها را به داروخانه‌ها و مراکز پخش و شرکت های دارویی ابلاغ می کنیم، بلافاصله از زمان اعلام ، آن را اجرا می کنند ولی همین شرکت ها کاهش قیمت ها را اجرا نمی کنند و مدتی است که ما متوجه شده ایم، بیماران برخی از داروها را که قبلا مصرف می کرده اند و از طرف ما ارزان شده است نه تنها همچنان با همان قیمت تهیه می کنند بلکه مابه التفاوت هم می دهند.

شرکت های متخلف پخش دارو را به مراجع قضایی معرفی می کنیم
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو ادامه می دهد: در حال برخورد جدی با این موضوع هستیم و بنا داریم تعدادی از شرکت های پخش را هم به مراجع قضایی معرفی کنیم چرا که آن ها موظف هستند به محض ابلاغ نامه اعلام قیمت اداره کل دارو، آن را اجرا کنند. وی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته دو شرکت پخش که برخی از داروهای ضد سرطان را با قیمت قدیم به فروش رسانده اند شناسایی شده اند ، این داروها از دو ماه پیش کاهش قیمت داشته اند . وی البته توضیح می دهد: ما مجبور بودیم درباره داروهای بیماران صعب العلاج و خاص تعادلی بین مصرف کنندگان و پزشکان و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مورد ترویج ژنریک و داروی تولید داخل ایجاد کنیم. وی می افزاید: در حال حاضر آن چه که در مورد داروهای بیماران صعب العلاج ارزان شده است، داروهای ژنریک و تولید داخل است. ولی مابه التفاوت قیمت دارو، در مورد بعضی از برندها و داروهایی که مشابه تولید داخل داشتند افزایش پیدا کرده است که داروهای بیماران خاص، پیوند و تالاسمی با ابلاغ وزیر بهداشت به قیمت قبل برگشته است.

40 درصد مابه التفاوت داروی ایرانی و خارجی را بیمار باید بدهد
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو افزود: طبق فرمولی که ما داریم اگردارویی ایرانی باشد 90 درصد تا 95 درصد توسط ما پرداخت می شود و اگر خارجی باشد 60 درصد مابه التفاوت داروی ایرانی و خارجی توسط وزارتخانه پرداخت می شود اما 40 درصد مابه التفاوت داروی ایرانی و خارجی را بیمار باید بدهد. وی همچنین درباره سهم بیمه ها هم توضیح داد: بیمه ها افزایش هزینه نداشته اند و از سال 91 تاکنون به یک منوال عمل می کنند، به عبارتی بیمه ها درباره داروهای خاص افزایش پرداخت نداشته اند. عبداللهی اصل درباره داروی اینتر فرون بتا که مورد استفاده بیماران ام اس است توضیح می دهد: این دارو سه نوع دارد که تولید داخلی آن در کنار اروپایی و آمریکایی عرضه می شود و بر اساس فرمول جدید و پس از اعمال یارانه، بیمه و پوشش های دیگر پرداخت این داروی ایرانی برای بیماران ام اس 5 درصد هزینه دارد و یا رایگان است. ولی در مورد نوع خارجی این دارو باید 40 درصد آن توسط بیمار پرداخت شود که در هرماه 500 هزار تومان هزینه در بر دارد.

پاسخ رئیس سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به گلایه های بیماران گفت: تلاش می کنیم دستور وزیر بهداشت و درمان را درباره کاهش قیمت داروها و رفع دغدغه بیماران خاص و صعب العلاج به طور کامل اجرا کنیم و برنامه ریزی ها به گونه ای است تا باور اجتماعی مردم را نسبت به اثرگذاری و قابلیت های داروهای تولید کشور تقویت کنیم و تولید این داروها را به سطح قابل قبول و گسترده ای برسانیم.رسول دیناروند ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به تفاهم نامه ای که به تازگی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شده، قرار است فرانشیز داروهای برند که بیشتر وارداتی هستند نیز مشمول این تفاهم نامه شود.وی تصریح کرد: اگرچه قبول داریم در مواردی افزایش قیمت رخ داده است اما به صورت جدی قیمت را کاهش می دهیم و فرآیند آن را آغاز کرده ایم.این مقام مسئول با اشاره به کمبود برخی داروها در گذشته تاکید کرد: سعی کردیم این کمبودها را رفع کنیم؛ برای مثال داروی بیماران تالاسمی که به تازگی به کشور وارد کردیم موجب شد مردم گمان کنند که این داروها در کشور به تولید انبوه رسیده است.رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امیدواریم در کمتر از ۶ ماه آینده به شرایط بسیار مطلوبی برسیم و رضایت مردم را جلب کنیم.دیناروند در پاسخ به سوالی درباره دشواری دستیابی بیماران به داروها و طی مراحل مختلف برای تایید آن ها خاطرنشان کرد: برنامه ما برای دسترسی مردم به داروها تنها شامل کاهش قیمت نیست و تلاش می کنیم تمام مشکلات و مسائلی که در این حوزه وجود دارد را رفع کنیم.شایان ذکر است به تازگی قیمت برخی داروهای بیماران صعب العلاج و خاص افزایش یافته بود که به همین دلیل وزیر بهداشت طی نامه ای به رئیس سازمان غذا و دارو خواستار کاهش قیمت این داروها و رفع دغدغه بیماران خاص و صعب العلاج شد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha