مدیر دفترملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور تسلط ترکیه بر دجله و فرات را عامل تشدید ورود گرد و غبار و ریزگردها و از دست رفتن 90 درصد تالاب‌های کشور عنوان کرد.

سلامت نیوز: مدیر دفترملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور تسلط ترکیه بر دجله و فرات را عامل تشدید ورود گرد و غبار و ریزگردها و از دست رفتن 90 درصد تالاب‌های کشور عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، ضیاء الدین شعاعی در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در مرکز علمی – کاربردی جوانشیر کرج برگزار شد، اظهار کرد: 95 درصد گرد و غبارهای کشور منشاء خارجی داشته و تنها پنج درصد از گرد و غبارهای موجود داخلی بوده و ازایلام مرکزی، سیستان و بلوچستان و جنوب خوزستان نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیابان‌ها پدیده‌هایی طبیعی هستند که وجود آنها برای سلامت اکوسیستم و محیط زیست لازم است. افزود: متأسفانه انسان‌ها در طول دهه‌های گذشته با اقدامات نادرست خود به نوعی حیات طبیعی بیابان‌ها را دست کاری کرده‌اند که این امر نتایجی جز رشد بی‌رویه بیابان‌ها را در پی نداشته است.

شعاعی خاطرنشان کرد: طی 10 سال اخیر شاهد افزایش اثرات بیابان‌زایی بر مناطق مسکونی بوده‌ایم و این امر مشکلات فراوانی را برای ساکنان نزدیک به بیابان‌ها ایجاد کرده است.
وی چرای بی‌رویه دام و مدیریت یکسونگرانه بر منابع خدادادی را ازعوامل مهم توسعه بیابان‌ها دانست و گفت: بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد.
وی ابراز کرد: منابع طبیعی حق نسل‌های آینده نیز هست و ما باید با اصلاح رفتار خود و کاهش تجاوز به حریم محیط زیست این منابع خدادادی را حفظ کنیم.
در ادامه این مراسم معاون برنامه عمران سازمان ملل با بیان اینکه در حال حاضرتغییر اقلیم بزرگ‌ترین چالش زمین بوده و موجب به خطر افتادن زندگی افراد زیادی در سراسرجهان شده است. گفت:: امروز تخریب سرزمین، جنگل‌ زدایی و بیابان‌زایی از مشکلاتی هستند که جامعه جهانی را تهدید و امنیت غذایی و معیشت پایدار مردم را با چالش انداخته‌اند.
بالاسوبرامانیم مورالی با تاکید برا اینکه 80 درصد تخریب در سطح جهان، خارج از اراضی خشک اتفاق می‌افتد گفت: سازمان ملل براین اعتقاد است مقابله با این پدیده به تنهایی مسئولیت دولتها نیست لذا ضرورت دارد با همکاری و استعانت از تمام بخشهابه ویِژه مشارکت مردم برای مقابله با تخریب سرزمین حرکت جهانی داشته باشیم.
وی با اشاره به پروژه تعمیم ترسیب کربن در ایران گفت: پروژه تعمیم ترسیب کربن بزرگترین و طولانی‌ترین پروژه سازمان ملل در ایران است که با هدف مدیریت اراضی خشک در این کشوردر حال اجرا است.
مورالی در پایان از برنامه این دفتر برای مدیریت چند منظوره جنگل‌های خزری در منطقه شمال کشور و برنامه سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد برای اجرای طرح تقویت و انسجام بخشی مدیریت در اراضی خشک کشورمان خبرداد و اظهارکرد: به جرأت می‌توان گفت همکاری برنامه عمران سازمان ملل با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از برنامه استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha