چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 114414

خودمراقبتی اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که فرد به‌منظور حفظ حیات و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌اش انجام می‌دهد.

سلامت نیوز: خودمراقبتی اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که فرد به‌منظور حفظ حیات و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌اش انجام می‌دهد.
رعایت نكات بهداشتی در سفر ازجمله نكات خودمراقبتی است. در واقع خودمراقبتی شامل اعمالی است كه مردم انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود نگهداری كنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری كنند، ناخوشی‌ها و وضعیت‌های مزمن را بهبود بخشند.

در هر منطقه‌ای ویروس‌ها و باكتری‌هایی وجود دارد كه برای كسانی كه در آن منطقه دائما ساكن هستند چندان مضر نیست و بدن آنها با آن تطابق پیدا كرده است ولی وقتی ما به جای جدیدی می‌رویم این ویروس‌ها و باكتری‌ها می‌تواند ما را بیمار كند و عوارض آن را تا چند روز در ما نگه دارد. تطبیق با این محیط یك هفته تا 10روز زمان نیاز دارد ولی از آنجایی كه این فرصت طی مسافرت كمتر فراهم می‌شود بنابراین احتمال اینكه در مسافرت دچار بیماری شوید زیاد است. رعایت چند نكته می‌تواند سلامت شما و اطرافیانتان را تضمین كند.

غذا

در سفر خوردن غذاهای محلی می‌تواند برای گردشگر بسیار هیجان‌‌انگیز باشد. این غذاهای محلی را با غذاهای بین‌راهی اشتباه نگیرید عموما غذاهای محلی از كیفیت مطلوبی برخوردار‌ند اما غذای رستوران‌های بین‌راهی را باید با دقت بیشتری انتخاب كنید. اگر ناچار شدید در رستوران بین‌راهی غذا بخورید، از تمیز بودن قاشق و چنگال و لیوان آن رستوران مطمئن شوید. از ظروف یك رستوران می‌توان تمیزی غذای آنجا را نیز مورد ارزیابی قرار داد. یك لیوان را در مسیر نور بگیرید و ببینید آیا لكه‌های چربی روی آن قرار دارد یا نه. چرب بودن قاشق و چنگال نشان از آلوده بودن محیط دارد.

از خوردن غذاهایی كه تركیبات آن را نمی‌دانید مانند كتلت، همبرگر و كباب كوبیده خودداری كنید. سعی كنید از سفارش دادن غذاهایی كه سس دارد خودداری كنید. در طبیعت از جمع‌آوری و خوردن قارچ‌های وحشی خودداری كنید ولی برای میان‌وعده می‌توانید از انواع میوه‌ استفاده كنید تا علاوه بر تأمین ویتامین‌ها، فیبر مورد نیازتان هم تأمین شود. از مصرف سوسیس، كالباس و ساندویچ‌های آماده پرهیز كنید. مسمومیت‌های ناشی از خوردن فست‌فود‌ها در سفر می‌تواند سفر را برای همه تبدیل به خاطره‌ای ناخوشایند كند. از غذاهای آبدار، سوپ‌ها و آش‌ها و سبزی‌های آبدار مثل خیار و گوجه‌فرنگی و كاهو استفاده كنید ولی نسبت به شست‌وشوی صحیح میوه‌ها اطمینان خاطر پیدا كنید. در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی‌ها، شكلات و خامه اجتناب كنید.

آب

مغز انسان در طبیعت و سفر دیرتر از حالت عادی در مورد تشنگی هشدار می‌دهد. حال كه به تابستان هم نزدیك می‌شویم در روزهای گرم تابستان حتی در سفر باید حداقل 6تا 8 لیوان در روز آب بنوشید.

كم‌آبی بدن می‌تواند در دستگاه گوارش اختلال ایجاد كند و منجر به یبوست شود. هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی استفاده كنید. از نوشیدن آب یخ‌های روی میز رستوران‌ها خودداری كنید. این یخ‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. سعی كنید آب آشامیدنی جوشانده شده همراهتان باشد كه در مواقع ضروری مثل شست‌وشوی دست‌ها از آن استفاده كنید.
نوشیدن مایعات بسیار سرد یا به‌اصطلاح یخ در روزهای گرم تابستان به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و سبب بروز اسپاسم معده می‌شود. نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های مصنوعی نیز موجب بروز خشكی بدن یا دهیدراتاسیون بدن می‌شود.

دارو و كمك‌های اولیه

كسانی كه رژیم غذایی بدون روغن و نمك دارند باید طی سفر رژیم خود را رعایت كنند. بدون تردید اگر فردی بیماری فشارخون دارد نباید از غذاهای بین شهری كه نمك بیشتری دارد استفاده كند و باید پیش از سفر برای غذای خود تمهیداتی بیندیشد. از نگهداری داروی خود به‌مدت طولانی در پشت شیشه، داشبورد و یا صندوق عقب ماشین خودداری كنید. بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان چرا كه امكان گم شدن چمدان یا قرار گرفتن آن در محیط خیلی سرد و یا خیلی گرم وجود دارد. داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص خنك‌كننده حمل كنید.

كیف كمك‌های اولیه حاوی دارو‌های تب‌بر مانند استامینوفن یا پروفن، شربت سرما‌خوردگی، ضد‌حساسیت، پماد آنتی‌بیوتیك موضعی مانند تتراسایكلین را همراه داروهایی كه اعضای خانواده به‌طور مرتب استفاده می‌كنند به همراه داشته باشید. بهتر است یك كپی از نسخه پزشك خود را همراه با شماره تلفن او به همراه داشته باشید.

شست‌وشو

شست‌وشوی مكرر دست‌ها در سفر نشانه وسواس نیست. از آنجایی كه شما در شهر خود نیستید و دائم دست‌تان به نقاط و خاك‌آلوده برخورد می‌كند در هر زمان كه فرصتی دست داد شست‌وشوی دست‌ها را فراموش نكنید. برای این كار از صابون‌های جامد كه در دستشویی‌ها و رستوران‌های بین‌راهی قرار دارد استفاده نكنید.
منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha