نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است: والدینی كه از كودكان مبتلا به اوتیسم یا سندرم داون نگهداری و مراقبت می‌كنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای عفونی هستند و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه بیرمنگهام دریافتند: این والدین در برابر واكسن ذات الریه واكنش ایمنی ضعیف‌تری از خود بروز می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی در مقاله منتشر شده در مجله «مغز، رفتار و مصونیت» تاكید كردند: به نظر می‌رسد استرس باعث می‌شود كه كارآیی سیستم ایمنی بدن كاهش پیدا كرده و عملكرد آن تضعیف شود. از این رو از موسسات مراقبتهای بهداشتی و سلامت درخواست شده كه در زمینه مقابله با این شرایط استرس زا والدین را تحت حمایت و یاری خود قرار دهند.

پیش از این نیز پژوهشگران به تاثیرات منفی نگهداری از همسران سالخورده در سنین بالا پی برده بودند.

در این تحقیقات به طور كلی 60 پدر و مادر به عنوان بخشی از پژوهش، واكسن ذات الریه دریافت كردند كه نیمی از آنها از فرزندان مبتلا به معلولیتها و ناتوانایی‌های رشدی نگهداری می‌كردند.

آزمایشات خونی نشان داد: والدینی كه از كودكان مبتلا به معلولیت‌های ذهنی پرستاری می‌كنند در برابر واكسن، بدنشان آنتی بادی‌های كمتری تولید می‌كند. پس از یك ماه مطالعه معلوم شد؛20 درصد از والدینی كه مراقبت‌های طولانی مدت انجام می‌دادند فاقد واكنش مناسب سیستم ایمنی بودند.

پس از گذشت شش ماه این رقم به 48 درصد افزایش یافت به این معنی كه با گذشت زمان از كارایی دستگاه ایمنی بدن والدین پرستار كاسته می‌شد.

استفان گالاگر، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق خاطرنشان كرد: سطح پایین آنتی بادی‌ها به این معنی است كه توان و ظرفیت این والدین در مقابله با عفونتها كاهش پیدا می‌كند و به احتمال زیاد استرس عامل تضعیف دستگاه ایمنی بدن آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha