رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: سالانه 120 باشگاه غیرمجاز به علت مصرف بی رویه مکمل ها پلمب می شود.

سلامت نیوز: رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: سالانه 120 باشگاه غیرمجاز به علت مصرف بی رویه مکمل ها پلمب می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «لطف علی پورکاظمی» روز چهارشنبه در دومین همایش مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی افزود: طی سه سال گذشته، 360 باشگاه به دلیل مصرف بی رویه انواع مکمل های غذایی، دارویی، رژیمی و ورزشی از یک هفته تا سه سال پلمب شده است.

وی تصریح کرد، توزیع و مصرف انواع مکمل ها باید در کشور ساماندهی شود و مسوولان نظارت بیشتری بر آنها داشته باشند.

پورکاظمی ادامه داد: طی دو هفته گذشته، چهار نفر از نوجوانان ورزشکار کشور به علت مثبت بودن تست دوپینگ روانه دادگاه شده اند.

وی افزود: سالانه یکهزار تست از 50 فدراسیون ورزشی در کشور گرفته و به فدراسیون آلمان داده می شود که در صورت مثبت بودن تست دوپینگ افراد، 95 درصد آنها، خود مقصر شناخته می شوند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزش ایران گفت: جلسات زیادی درمورد سالم سازی باشگاه های ورزشی بمنظور مصرف صحیح مکمل ها با وزارتخانه های مختلفی از جمله وزارت بهداشت برگزار کرده ایم و امیدواریم با انعقاد تفاهمنامه های موثر در همین راستا بتوانیم مصرف انواع مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی را در باشگاه ها تقویت کنیم.

پورکاظمی ادامه داد: در ایران هشت هزار باشگاه ورزشی بطور رسمی فعالیت می کنند که از این تعداد چهار هزار باشگاه به فعالیت های بدنسازی و پرورش اندام می پردازند.

وی همچنین گفت: پنج هزار باشگاه نیز وابسته به سازمان ها و ارگان های مختلف دولتی داریم که در زمینه های مختلف ورزشی مشغول به فعالیت هستند.

نایب رییس یونسکو در حوزه دوپینگ تصریح کرد، بیشترین مصرف مکمل ها در باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام است که باید آنها را ساماندهی کنیم و نظارت بیشتری بر توزیع و مصرف اینگونه محصولات در این باشگاه ها داشته باشیم.

پورکاظمی ادامه داد: 5/2 میلیون ورزشکار در کشور سازمان یافته اند و 5/12 میلیون ورزشکار نیز به ورزش های همگانی مشغول هستند که در مجموع 15 میلیون ورزشکار بطور مستقیم با این فدراسیون در ارتباط هستند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه طی چند سال اخیر توزیع مکمل ها فقط در داروخانه ها صورت می گیرد، گفت: باید تجویز مکمل ها نیز ساماندهی شوند و فقط از طریق متخصصین و کارشناسان تغذیه، پزشکان و مربیان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بی رویه انواع مکمل های غذایی، دارویی، رژیمی و ورزشی مشکلات جبران ناپذیری را برای افراد بویژه جوانان بوجود می آورد بطوریکه سالانه جوانان زیادی مبتلا به مشکل کبدی و دیالیزی می شوند.

دومین همایش مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی با نگاهی به تجویز و مصرف منطقی مکمل های ورزشی 28، 29 و 30 خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران در حال برگزاریست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha