یک متخصص پوست گفت: احتمال بروز سرطان پوست در افرادی که به مدت طولانی دچار آفتاب سوختگی می‌شوند بیش از سایر افراد است.

دکتر علی ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا ، با اعلام این مطلب اظهار داشت: آفتاب سوختگی جز آن دسته از بیماریهایست که بر اثر تماس طولانی مدت پوست با نور آفتاب بوجود می‌آید.

ابراهیمی افزود: عوارض این بیماری از خود آن با اهمیت‌تر است، ممکن است آفتاب سوختگی اثرات منفی خود را به سرعت نشان ندهد و پس از 10سال این عوارض نمایان شود.

وی با بیان اینکه افراد با پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند، اظهار داشت: هر چقدر پوست فرد به سمت گندمی، سیاه و سبزه متمایل باشد احتمال بروز این بیماری در آنها کمتر است.

دکترابراهیمی، شنا کردن در استخرهای روباز را عامل ابتلا به بیماری آفتاب سوختگی عنوان كرد و گفت: تابش اشعه خورشید به آب استخرها و برخورد اشعه‌های آن به پوست باعث بروز این بیماری می‌شود.

وی همچنین به افرادی که قصد کوهنوردی دارند، توصیه کرد: این کار را به صبح زود یا هنگام عصر موکول کنند.

وی قرمزی، پوسته ریزی و تورم را که بیشتر در قسمت سر و گردن، صورت و پشت دستها ایجاد می‌شود و نیز شدید بودن تهوع، بی حالی و تب را از علایم آفتاب سوختگی دانست.

وی اظهارداشت: حداکثر شدت آفتاب زمانی است که مستقیما به زمین می‌تابد. به طوری كه بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر تابش آن شدت و نمود بیشتری می‌یابد.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: استفاده افراد از عینک آفتابی و کلاه، کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند از بروز آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

وی گفت: افرادی که در محیطهای بسته مثل ادارات فعال هستند در تماس کوتاه مدت و مقطعی ولی شدید با نور آفتاب بیشتر مستعد ابتلا به بیماریهای سرطان پوستی از جمله ملانوم هستند.

این متخصص پوست و مو در خصوص برنزه کردن پوست اظهار داشت: برخی از افراد برای این کار ساعتها زیر تابش نور آفتاب قرار گرفته و یا از موادی برای برنزه كردن پوست خود استفاده می‌كنند در حالی که انجام این كار خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود از انجام این عمل خودداری شود.

وی در پایان با اعلام اینکه نورخورشید به بهبود برخی از بیماریها کمک می‌کند، ولی در مجموع آسیبهای آن بیشتر است، گفت: برخی بیماریها در اثر نور آفتاب ایجاد و برخی نیز تشدید می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha