جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 114449

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در وعده صبحانه، پنیر شور لیقوان، سرشیر یا کره و مربای آلبالو و هویج اشتهایتان را قلقلک ندهد و میل‌تان را تحریک نکند.

اما و اگرهای شکلات صبحانه

سلامت نیوز: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در وعده صبحانه، پنیر شور لیقوان، سرشیر یا کره و مربای آلبالو و هویج اشتهایتان را قلقلک ندهد و میل‌تان را تحریک نکند.

گاهی دوست دارید خوردنی های متنوع دیگری همچون شکلات صبحانه، خامه شکلاتی یا کرم کاکائو با طعم فندق یا بادام زمینی را وارد سفره صبحانه خود کنید، اما سوال اینجاست این محصولات چه فرقی با هم دارد و ارزش تغذیه ای کدامیک بیشتر است؟ چرا برخی از انواع شکلات صبحانه، طعم دلچسب و مطلوبی ندارد؟ آیا می توان به رژیمی بودن انواعی از شکلات صبحانه اطمینان کرد؟

فرق میان شکلات صبحانه با خامه شکلاتی در این است که در ترکیبات شکلات صبحانه خامه وجود ندارد یعنی این محصول بیشتر نوعی فرآورده کاکائویی است و درصد مواد لبنی به کار رفته در آن مشابه خامه شکلاتی نیست و نمی تواند ریزمغذی ها و پروتئین مورد نیاز بدن را که باید از طریق صبحانه دریافت شود، تامین کند.

موضوع دیگر آن که شکلات صبحانه موجود در بازار در اصل، کرم کاکائوی صبحانه نام دارد و از ترکیباتی همچون پودر کاکائو، پودر شیرخشک، شکر، اسانس، روغن نباتی، فندق یا بادام زمینی برشته شده و برخی افزودنی های دیگر تهیه می شود البته اگر در این محصول به جای روغن نباتی از مقدار زیادی کره کاکائوی اصل استفاده شود آن وقت است که به آن شکلات صبحانه می گویند که کمتر تولید می شود.

معمولا کرم کاکائو را با روغن مخصوص قنادی که اغلب نباتی و جامد است، تهیه می کنند و میزان چربی اشباع آن بالاست.

ضمن این که این محصول همه خواص کاکائو را ندارد و به دلیل دارا بودن روغن و شکر زیاد، بسیار چاق کننده است.

هر چه در کرم کاکائو یا شکلات های شیری، شیر خشک بیشتری استفاده شود از قدرت جذب آنتی اکسیدانی پودر کاکائو کاسته می شود.

در مورد فندق یا بادام زمینی افزوده شده به کرم کاکائوی صبحانه هم باید گفت گرچه این مغزهای آجیلی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع بوده و برای سلامت مفید است، اما چون میزان استفاده از این مغزها در مقایسه با روغن هیدروژنه مصرفی کمتر است خاصیت سلامت بخشی بارزی نخواهد داشت.

هر چه درصد استفاده از روغن نباتی یا مواد قوام دهنده و برخی افزودنی های عمل آورنده در کرم کاکائو بیشتر باشد طعم محصول به مزه این ترکیبات نزدیک تر شده و از کیفیت طعم کاسته می شود، ضمن این که کم و زیاد شدن این ترکیبات می تواند باعث سفتی یا شلی کرم کاکائو شود.

کرم کاکائو اغلب نیازی به یخچال ندارد، اما اگر طولانی مدت در مجاورت نور و هوا باشد خشک، سفت و غیرقابل مصرف می شود. البته لازم است بدانید اگر روغن از بافت محصول خارج و روی کرم کاکائو قرار بگیرد نشان دهنده فساد نیست و به عمل آوری ناقص محصول مربوط می شود.

کرم کاکائوهایی که با عنوان رژیمی عرضه می شود گرچه با شیرین کننده های مصنوعی که حداقل کالری را دارد تهیه می شود، اما نباید کالری روغن و شیرخشک افزوده شده به این محصول را از یاد برد. اگر هر گرم شکر حاوی چهار کالری باشد هر گرم روغن حاوی 9 کالری و بیش از دو برابر شکر کالری زایی دارد.

منبع:روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha