دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11446

نتایج حاصل مطالعه یک محقق نشان می دهد که فلوراید در غلظت زیر میلی مولار می تواند اثرات ضد میکروبی بر پوسیدگی دندان ها داشته باشد.

دکتر بهجت الملوک عجمی، دانشیار و مسئول گروه دندانپزشکی جامعه نگر دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی مشهد در خصوص تحقیق خود که در رابطه با نقش فلوراید بر سلامت دندانها است به خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران گفت : پوسیدگی دندان در سطوح مختلف دندانی با شکل دندان‌ها و غلظت فلوراید مرتبط است.


وی ادامه داد: نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که هر فردی دارای الگوی مشخص از فلوراید در دهان خود است که غلظت آن در بزاق تحت تاثیر عواملی چون استفاده از ترکیبات فلوراید و عادات رژیم غذایی است.


وی افزود: استفاده از خمیر دندان، غلظت فلوراید درون دهان را به اندازه 100 تا 1000 برابر نسبت به غلظت فلوراید در کل بزاق تحریک نشده افزایش می دهد که پس از سه تا شش ساعت به حد معمول خود خواهد رسید .


دکتر عجمی گفت: در این تحقیق به این نتیجه دست یافتیم که فلوراید در غلظت های پایین میلی مولار اثرات ضد میکروبی مستقیم بر بروی استرپتوکوک موتانس و اثر غیر مستقیم از طریق جلوگیری از پیدایش محیط هایی با PH پایین برای باکتری‌های پوسیدگی زا در بیوفیلم‌های پلاک اعمال کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha