سازمان بهداشت جهانی امروز «دوشنبه» از كشورهای آسیایی درخواست كرد تا برای مبارزه با خطر روز افزون و رو به رشد بیماری سل مقاوم در برابر داروهای درمانی اقدامات مقتضی را اتخاذ كنند.

سازمان بهداشت جهانی هم چنین در خصوص احتمال شیوع اشكال این بیماری در صورت عدم موفقیت این كشورها در مبارزه با این بیماری هشدار داد.

این سازمان اعلام كرد: بسیاری از كشورهای آسیایی فاقد تجهیزات آزمایشگاهی مكفی برای تشخیص نوع مقاوم بیماری سل بوده و تنها یك درصد از حدود 150 هزار بیمار مبتلا به سل در آسیای شرقی و اقیانوسیه تحت مداوای مناسب قرار می‌گیرند.

«پیترون مارن» مشاور منطقه‌ایی سازمان بهداشت جهانی در غرب اقیانوسیه در بیانیه‌ای اظهار داشت: هیچكدام از كشورهای منطقه بطور جدی با این بیماری مبارزه نكرده‌اند و سران كشورهای آسیایی باید از خواب غفلت برخاسته و عمق این تهدید خطرناك را درك كنند. سل حتی با یك سرفه قابل سرایت است.

نوع مزمن بیماری سل در اثر عدم انجام درمان استاندارد سل بوجود آمده و این در حالی است كه مهاجرت و شهرسازی شیوع این بیماری بشدت مسری را تشدید می‌كند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده است: بیماری سل مزمن دست كم نسبت به 2 مورد از درمان‌های دارویی بسیار موفق و موثر ضد سل مقاوم بوده و 5 درصد از 9 میلیون مورد جدید مبتلایان به سل در سراسر جهان به این نوع خاص و خطرناك از سل دچار هستند. عدم اتخاذ اقدام مقتضی و موثر در مبارزه با بیماری سل مقاوم به دارو منجر به شیوع گسترده این بیماری خواهد شد.

شیوع سل مزمن كه عملا غیرقابل درمان است، در سال 2005، 52 نفر را در آفریقای جنوبی به كام مرگ كشاند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha