: مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی از قیمت گذاری 3300 قلم از تجهیزات پزشکی و ادامه روند ساماندهی قیمت‌ها و سیستم توزیع این حوزه خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی از قیمت گذاری 3300 قلم از تجهیزات پزشکی و ادامه روند ساماندهی قیمت‌ها و سیستم توزیع این حوزه خبر داد.

مهندس سیدحسین صفوی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به مشکلاتی که پیش از این به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین عدم وجود قوانین و ضوابط کافی جهت نظارت بر مباحث مختلف تجهیزات پزشکی ایجاد شده بود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه موضوع قیمت تجهیزات پزشکی بود چرا که یا قیمت این تجهیزات به ‌دلیل افزایش نرخ ارز، بالا رفته و بیماران توانایی خرید آن را نداشتند یا آنکه به دلیل تعدد افراد در سیستم توزیع و دست به دست شدن کالا، قیمت آن در بازار بالاتر از قیمت واقعی بود.

وی در این باره افزود: در چند ماه گذشته به دنبال تثبیت و همچنین کاهش نسبی نرخ ارز، تقریباً وضعیت پایداری را در بازار تجهیزات پزشکی شاهد بوده‌ایم.

صفوی همچنین ادامه داد: علاوه بر آن همزمان با مصوبه دولت در زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت، فرصت را جهت ساماندهی قیمت گذاری و همچنین ساماندهی سیستم توزیع تجهیزات پزشکی مناسب دیدیم. بنابراین قبل از اجرای طرح تحول، ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌های مختلف تجهیزات پزشکی را آغاز کردیم. به این ترتیب موفق شدیم کالاها را با بهترین کیفیت و با قیمت مناسب‌تر در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.

تفویض اختیار قیمت گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت

مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت افزود: همزمان با این موضوع پیگیری‌های لازم از هیات دولت را انجام دادیم تا وزارت بهداشت به شکل قانونی امکان قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را داشته باشد؛ چرا که قیمت گذاری حوزه دارو، واکسن و شیرخشک با وزارت بهداشت بود اما تجهیزات و ملزومات پزشکی در جای دیگری قیمت گذاری می شد. نهایتا نیز هیات دولت اختیار قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی را به وزارت بهداشت تنفیض کرد.

قیمت گذاری 3300 قلم از تجهیزات پزشکی

وی به اقدامات انجام شده جهت تهیه فهرست قیمت تجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی عرضه می شوند، اشاره کرد و گفت: شفاف سازی های لازم در این زمینه صورت گرفت و به دنبال این امر اکنون کاهش قیمت خوبی را در بسیاری از اقلام تجهیزات پزشکی شاهد هستیم؛ به طوری که در حال حاضر حدود 3300 قلم تجهیزات پزشکی قیمت‌گذاری شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

اقدام وزارت بهداشت برای ثبت فعالان عرصه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی

صفوی از پیگیری‌های در حال انجام جهت ساماندهی نظام توزیع تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: معتقدیم که در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل تخصصی بودن این حوزه، باید افراد، واحدهای صنفی و شرکت‌های فعال در آن هم از نظر علمی قابلیت و توانایی داشته باشند و هم نسبت به عملکردشان متعهد باشند. بنابراین به ثبت تمام واحدهای صنفی و شرکت‌هایی که در حوزه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی در سطح کشور فعال هستند، اقدام می‌کنیم.

وی گفت: به این ترتیب افرادی به عنوان مسؤول فنی در این واحدها تعریف خواهند شد. پس از ثبت نام این افراد، آموزش‌های لازم جهت آگاهی از وظایف قانونی شان به آنها ارایه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha