شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 114484

امروزه در سراسر جهان بیش از ۲۷ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند. آلزایمر، شایع ترین نوع اختلال حافظه است که نوعی از مشکل از دست دادن توانایی شناختی محسوب می شود.

پیشنهادهای ضد آلزایمری

سلامت نیوز:امروزه در سراسر جهان بیش از ۲۷ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند. آلزایمر، شایع ترین نوع اختلال حافظه است  که نوعی از مشکل از دست دادن توانایی شناختی محسوب می شود.

به گزارش سایت «Rodale» علایم آن شامل سردرگمی، از دست دادن حافظه به مدت کوتاه و تغییر در خلق و خو است. در نهایت، مغز به قدری آسیب می بیند که عملکرد بدنی مختل و به مرگ منجر می شود. به طور معمول، پس از تشخیص بیماری فرد مبتلا حدود ۱۰ سال عمر می کند. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود و آغاز زودهنگام آن می تواند زیر ۶۵ سال باشد.

این بیماری درمان ندارد اما تشخیص زودهنگام آن، کلید طول عمر فرد مبتلاست. اگرچه داروهای متفاوتی وجود دارد که هیچ یک قابلیت به تاخیر انداختن یا توقف کامل بیماری آلزایمر را ندارد. بیش از ۴۰۰ آزمایش روی داروهای جدید این بیماری در حال انجام است و محققان امیدوارند به زودی درمان جدیدی بیابند. تا آن زمان، پیشگیری بهترین گزینه است. در این مطلب به چند نکته برای پیش گیری از بیماری اشاره شده است.

آب میوه مصرف کنید:نتایج تحقیق ۱۰ ساله ای که در سیاتل آمریکا انجام شد، نشان داد مصرف روزانه آب طبیعی میوه یا سبزیجات تا ۷۶ درصد خطر بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. نظریه محققان بر این است که این امر به دلیل پلی فنول آب میوه است، پلی فنولز در آب میوه و چای موجود است.

بازی های رایانه ای انجام دهید اما زیاده روی نکنید: بازی های ویدئویی علاوه بر این که سرگرم کننده است، مغز را نیز هوشیار نگه می دارد. سعی کنید بازی های فکری مانند پازل انجام دهید.

از مصرف قهوه لذت ببرید:قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است که با آغاز و پیشرفت بیماری آلزایمر مقابله می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، خطر بروز این بیماری با مصرف روزی ۳ تا ۵ فنجان قهوه کاهش می یابد.

حفظ BMI متعادل:حفظ کردن وزن سالم در طول زندگی، مانع از آغاز این بیماری می شود.

مدیتیشن:مدیتیشن به طور منظم به مدت ۱۲ دقیقه در روز طی ۲ ماه، گردش خون را در افراد مسن بهبود می بخشد و این امر باعث جریان رسانی بهتر خون به مغز می شود. یکی از بررسی ها نشان می دهد، مدیتیشن به طور منظم به مدت ۲ ماه باعث شد مبتلایان به این بیماری نتیجه بهتری در آزمایش شناختی کسب کنند.

در نور آفتاب قرار بگیرید:تحقیقات اخیر نشان می دهد ویتامین D3 همراه با مصرف اسید چربی های امگا۳ از بروز بیماری آلزایمر پیش گیری می کند. در داوطلبانی که این دو ماده مغذی را دریافت کردند، رسوبات آمیلوئید از مغز خارج شد. تشکیل این جرم با آغاز بیماری آلزایمر ارتباط دارد. بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مکمل هاست.

خواب شب کاملی داشته باشید:پیش گیری از ایجاد رسوب آمیلوئید گام مهمی در پیش گیری از بروز این بیماری است. خواب شب کافی برای سلامت مغز مفید است. به گفته محققان میزان مناسب ملاتونین در طول زندگی می تواند مانع از شکل گیری جرم شود. با خواب کافی و به موقع، میزان تولید ملاتونین را تنظیم کنیم.

میزان مصرف قند را کاهش دهید:محققان این بیماری را دیابت نوع ۳ می دانند. انسولین به طور مستقیم با عملکرد مغز ارتباط دارد و برنامه غذایی غنی از قند، می تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند. با مقاوم شدن سلول های مغز نسبت به انسولین، زمینه شکل گیری رسوب آمیلوئید فراهم می شود که مقدمه بیماری آلزایمر است. رژیم های نامناسب در طول عمر علاوه بر داشتن پیامدهایی مانند چاقی مفرط و دیابت، می تواند آلزایمر نیز ایجاد کند.

اجتماعی باشید:داشتن یک زندگی اجتماعی در میانسالی، از بروز آلزایمر پیش گیری می کند. با بالا رفتن سن، افراد منزوی می شوند به ویژه اگر با مشکلات حافظه نیز مواجه باشند.

ماهی بخورید: برای کاهش بروز این بیماری، مصرف ماهی را افزایش دهید. اسید چرب امگا ۳ در ماهی، روند بیماری را کند می کند. اسید DHA در ماهی، یکی از ۳ نوع امگا ۳ اصلی را تشکیل می دهد. اسید چرب امگا در ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا موجود است. علاوه بر آن در گردو، تخم مرغ و دانه کتان نیز یافت می شود.
منبع:روزنامه خراسان


               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha