ریشه اعتیاد به مواد مخدر در كشور آنقدر قطور شده كه هشدارهای دلسوزانه و تهدیدآمیز مسوولان و انجمن های غیر دولتی و خانواده ها دیگر افاقه نمی كند. مافیای مواد مخدر كه اعضای آن چندان دور از دسترس نیستند آنقدر هوشمند است كه بداند از كدام مسیر وارد شود تا خوراك موثرتری در تقابل با این هشدارها و تهدیدهای فاقد پشتوانه اجرایی به جمعیت هدفش عرضه كند.

سلامت نیوز: ریشه اعتیاد به مواد مخدر در كشور آنقدر قطور شده كه هشدارهای دلسوزانه و تهدیدآمیز مسوولان و انجمن های غیر دولتی و خانواده ها دیگر افاقه نمی كند. مافیای مواد مخدر كه اعضای آن چندان دور از دسترس نیستند آنقدر هوشمند است كه بداند از كدام مسیر وارد شود تا خوراك موثرتری در تقابل با این هشدارها و تهدیدهای فاقد پشتوانه اجرایی به جمعیت هدفش عرضه كند.

شناسایی نقطه ضعف روش های تقابل و پیشگیری و درمان اعتیاد در ایران مهم ترین كاری بوده كه مافیای موادمخدر انجام داده است. تحلیل داده ها و اطلاعات باید از اهداف اصلی متولیان جمع آوری و رصد آمار اعتیاد و مصرف مواد مخدر باشد تا بتوانند به زوایای پنهان فعالیت های باندهای مافیایی دست پیدا كرده و آنها را مسدود كنند كه گزارش های رسمی چنین می نماید كه چنین اتفاقی ظاهرا یا نمی افتد یا آنقدر كمرنگ است كه می توان آن را بی فایده دانست. اگر امروز عضو شورای شهر تهران خبر از راه اندازی مركز درمان اعتیاد كودكان می دهد و اگر دو سال قبل سازمان بهزیستی كشور نخستین مركز درمان اعتیاد نوجوانان را افتتاح كرد و اگر وزیر كشور امروز هشدار می دهد كه تعداد معتادان زن نسبت به چهار سال قبل دو برابر افزایش داشته، اتفاقاتی نیست كه چندان هم غیر قابل پیش بینی بوده باشد اگر متولیان مبارزه و درمان اعتیاد به جای تلاش برای كتمان واقعیت ها و تعیین خطوط قرمزتر برای رسانه ها، ذره یی همت بر تجزیه آمارهایی مستقر می كردند كه قرار بود به جای بایگانی شدن یا تبدیل شدن به سند انجام وظیفه و چگونگی صرف بودجه ها، راهنمای برنامه های جدید چگونگی مقابله با اعتیاد باشد اما تا امروز و از میان خیلی بی شمار مسوولانی كه با سمت های ریز و درشت بر صندلی مقابله، درمان و پیشگیری اعتیاد نشستند، معدود و كمتر از انگشتان دو دست می توان سراغ گرفت كه برای ریشه یابی افزایش تعداد معتادان كودك و نوجوان و زن و حتی ساده تر، برای پیدا كردن علت تغییر الگوی و شیوه مصرف، مواجهه نزدیكی با واقعیت اعتیاد داشته، سر زدن به پاتوق های مصرف و شنیدن دردهای دل معتادان و یافتن راه برای خشكاندن ریشه های اصلی و نه فرعی و مجازی اعتیاد آنها را به برنامه ها و اولویت های كاری شان تبدیل كرده باشند.
   
    درخواست دوباره وزیر كشور برای حضور اجتماعی در مبارزه با اعتیاد
    روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستانه فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به مراسم نماز جمعه رفت تا با آمارهایی كه در جمع اقشار مختلف مردم ارائه می دهد بتواند تا حدی به اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد: هدفی كه فعلا، می تواند یكی از شیوه های موثر در مقابله با اعتیاد و كاهش آمار گرایش به مصرف مواد مخدر و محرك باشد نزدیك شود. رحمانی فضلی از همان روزی كه مسوولیت فرماندهی تنها نهاد مسوول در ارائه آمارهای كشوری وضعیت اعتیاد را بر عهده گرفت این نگاه را به نمایندگان اقشار مختلف جامعه منتقل كرد كه «تا مقابله با اعتیاد به یك رفتار اجتماعی تبدیل نشود در این مسیر موفق نمی شویم.»
    شاید مسوولیت های پیشین او در رسانه ملی و دولت و امكان دسترسی به گزارش های محرمانه از واقعیت آسیب های اجتماعی در كشور، او را به این نقطه هدایت كرد كه با نگاه ضد معتاد كه در جامعه ایران رسوخ كرده، اختصاص بودجه كل كشور برای مقابله با اعتیاد هم بی فایده خواهد بود. این نگاه باید تغییر كند. این نگاه كه خیرین ما بیش از آنكه مایل به كمك به خانواده یك معتاد یا كمك به درمان اعتیاد او باشند صبر می كنند تا كودكی، پدر معتاد خود را زیر خاك دفن كند و آن وقت به ایتام اعتیاد كمك كنند. این نگاه كه 92 درصد مردم از اعتیاد به عنوان یك بحران نگرانند اما از شورا یاری محله شان می خواهند كه گرمخانه و مركز گذری كاهش آسیب اعتیاد را تعطیل كند و 200 و 300 و 400 معتاد بی خانمان، خیابان خواب بشوند و مردم از كم كاری های دولت برای كمك به نیازمندان شكایت كنند.

رحمانی فضلی پس از انتصاب به دبیركلی ستاد مبارزه با مواد مخدر در فواصل مختلف از نمایندگان اقشاری كه به باور او می توانستند در تغییر نوع نگاه عوام موثر باشند دعوت كرد تا ضرورت این تغییر را از طریق آنها به مردم گوشزد كند. مداحان، ورزشكاران، هنرمندان و خبرنگاران مهم ترین گروه هایی بودند كه با دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر سر یك میز نشستند تا ضمن تماشای كلیپی از محرمانه ترین گزارش های گردآوری شده درباره واقعیت اعتیاد در كشور، برای پیدا كردن مسیرهای موثر در چگونگی این تغییر همفكری كنند.

در حالی كه سال گذشته و در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، دبیركل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر حتی حاضر به حضور در این مراسم نشد، امسال رحمانی فضلی این مراسم را افتتاح می كند تا گزارشی از نمودهای تغییری كه مد نظر داشته ارائه دهد یا بشنود در حالی كه بیگانگی مسوولان كشور با واقعیت اعتیاد در ایران علت تمام سوالاتی است كه امروز از سوی متولیان مبارزه با اعتیاد مطرح می شود. چرا باید سالانه 16 میلیارد تومان آن هم فقط از سوی سازمان بهزیستی كشور به درمان اعتیاد در مراكز تحت پوشش این سازمان اختصاص داده شود؟ چرا باید حداكثر موفقیت درمان اعتیاد (با وجود اعلام خوش بینانه وزیر كشور درباره موفقیت 20 درصدی درمان اعتیاد) 5 الی 10 درصد باشد؟ چرا معتادان منتقل شده به مراكز درمان اجباری ماده 16 پس از گذراندن دوره 3 ماهه ترك و به محض ترخیص از اردوگاه های اجباری، سراغ از موادفروش می گیرند تا ولع 3 ماه دوری از مواد را جواب داده باشند؟ چرا از مجموع بیش از 1000 تن مواد مخدر بر پایه تریاك كه از مرز شرقی وارد كشور شده، نهادهای امنیتی مسوول در كشفیات فقط موفق به كشف 500 تن می شوند و وزیر كشور معترف است كه معادل همین رقم هم در داخل كشور مصرف می شود؟ چرا با وجود هشدارهای روزانه مسوولان مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد نسبت به لزوم وجود این مراكز برای جلب اعتماد در معتادان و تشویق آنها به ترك، تمام تلاش های مسوولان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر و دولت دهم بر تعطیلی، كاهش بودجه یا محدود سازی فعالیت این مراكز و تقویت حضور اردوگاه های درمان اجباری بود؟ چرا دولت وقت در همان ماه های آغازین پس از پیروزی انقلاب به هشدار فعالان مافیای مواد مخدر بی توجهی كرد و تمام زمین های كشت خشخاش داخل كشور را سوزاند و با كشت جایگزین پر كرد تا امروز برسیم به آن نقطه كه مسوولان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر بگویند «كاش مشكل معتادانمان در مصرف تریاك و هرویین خلاصه می شد»؟ چرا بیمه درمان معتادان كه باید از همان ماه های آغازین دولت نهم اجرایی می شد به یك طرح ابتر تبدیل شد و در تمام این 8 سال فقط وعده بود و خیال كه «روزی خواهد رسید كه اعتیاد در ایران به صفر برسد»؟
   
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha