رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر ضرورت کنترل تجویز داروها از سوی پزشکان و مصرف منطقی دارو، افزود: امسال در تلاش هستیم این مهم را به صورت پایلوت در برخی نقاط کشور اجرا کنیم تا ظرف مدت چهارسال بتوانیم اجرای آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

پوشش بیمه‌ای 280 قلم داروی بیماران صعب‌العلاج

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر ضرورت کنترل تجویز داروها از سوی پزشکان و مصرف منطقی دارو، افزود: امسال در تلاش هستیم این مهم را به صورت پایلوت در برخی نقاط کشور اجرا کنیم تا ظرف مدت چهارسال بتوانیم اجرای آن را به کل کشور تعمیم دهیم.


رسول دیناروند در گفت وگو با خانه ملت،‌ در تشریح آخرین وضعیت داروهای تولید داخل در کشور، افزود: اغلب داروهای مصرفی در ایران تولید داخل هستند و از حدود 15 سال پیش داروهای واردات ما به کمتر از 5 درصد کاهش یافته، این بدان معنا است که 95 درصد داروها تولید داخل هستند.

وی با بیان اینکه عمدتا داروهای وارداتی داروهای گران قیمت هستند، ادامه داد: این داروها که اغلب برای بیماران صعب‌العلاج استفاده می‌شود یک سوم کل بازار دارویی را شامل می‌شود که به دلیل بالا بودن هزینه‌های آن ارزبری بالایی دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر حرکت وزارت بهداشت در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی  و سیاست‌های کلی نظام سلامت،‌ یادآور شد: کنترل مصرف دارو، اصلاح روش‌های تجویز و مصرف، کاهش وابستگی به خارج و واردات، توسعه ظرفیت‌های تولید داخل و امکانات ملی و توسعه صادرات از اهداف این وزارتخانه است.

دیناروند تصریح کرد: اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت در ابتدای کار متوجه مردم و بیماران است تا دسترسی آنها به دارو فراهم شود بر این اساس با تلاش‌های انجام شده توانستیم کمبودها را کاهش و دسترسی‌های مردم به داروها را افزایش دهیم.

وی کنترل هزینه‌های درمانی مردم را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: بیمارانی که برای درمان خود دچار هزینه‌های سنگین می‌شوند مورد حمایت قرار گرفتند تا فشار کمتری بر بیماران تحمیل شود.

دیناروند افزود: طی آخرین تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر صورت گرفته تاکنون 270 الی 280 قلم داروهای بیماران صعب‌العلاج و سخت مثل داروهای سرطانی و شیمی درمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته تا بر اساس آن پرداختی بیماران کاهش یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت به بحث حمایت از تولید داخل تاکید زیادی دارد، یادآور شد: از جمله سیاست‌هایی که از اواخر سال 92 پیش گرفتیم به محدودیت در واردات و حمایت از تولید داخل می‌پردازد که البته اجرای این سیاست‌ها نیاز به ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل دارد.

دیناروند با  تاکید بر اینکه بحث تجویز و مصرف منطقی دارو از اهداف وزارت بهداشت به شمار می‌رود، تاکید کرد: امسال در تلاش هستیم تا با کنترل تجویزها و مصرف منطقی دارو، این مهم را به صورت پایلوت در برخی نقاط کشور اجرا کنیم.

وی یادآور شد: بر این اساس قرار است با اجرای پایلوت نسخه الکترونیکی در برخی نقاط کشور،‌ ظرف مدت چهارسال بتوانیم اجرای آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha