شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 114517

براساس آمار منتشر شده از سوی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در سال گذشته، 28درصد از مردان و 3درصد از زنان کشور سیگاری هستند. این در حالی است که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران از افزایش 100درصدی تولیدات این شرکت در ماه آینده نسبت به خردادماه خبر می دهد.

سونامی سرطان و عزم ملی شرکت دخانیات!

سلامت نیوز: براساس آمار منتشر شده از سوی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در سال گذشته، 28درصد از مردان و 3درصد از زنان کشور سیگاری هستند. این در حالی است که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران از افزایش 100درصدی تولیدات این شرکت در ماه آینده نسبت به خردادماه خبر می دهد.

این روزها کمتر کسی است که از عوارض مصرف سیگار و تاثیرات منفی آن بر سلامتی از رادیو و تلویزیون چیزی نشنیده باشد یا در هر رسانه ای از مضرات متعدد آن مطلبی نخوانده باشد؛ با این وجود اگر سری به خیابان های شهر بزنیم، قریب به اتفاق از هر پنج نفری که از کنار ما عبور می کند یک نفر سیگار بدست است.

این رقم را دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز تایید می کند. به گفته وی براساس آخرین آمار در سال گذشته، 28درصد از مردان و 3درصد از زنان کشور سیگاری هستند. این در حالی است که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران از افزایش 100درصدی تولیدات این شرکت در ماه آینده نسبت به خردادماه جاری خبر می دهد.


گویا شرکت دخانیات ایران شعار انتخابی رهبر انقلاب برای سال 93 را با نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" سرلوحه کار خویش قرار داده است و نه تنها به همین میزان قناعت نکرده بلکه آن را در معرض دید عموم و در کنار لگوی شرکت خود در سایت www.irtobacco.com (که انتخاب این نام خود جای تأمل دارد) قرار داده است تا همه مردم بدانند که فعالیت های شرکت دخانیات ایران همگام با سایر ارگان های کشور از این آرمان تبعیت می کند.

به گفته مدیر عامل شرکت دخانیات ایران، تلاش برای ثبت رکورد جدید در جهت افزایش میزان تولیدات، در اولویت برنامه های این شرکت در سال جاری قرار دارد. اگرچه شرکت دخانیات ایران به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال کسب منفعت بیشتر و حذف رقبای خارجی از بازار دخانیات کشور و تقویت سهم خود در بازارهای بین المللی است اما باید توجه داشت دود حاصل از دخانیات، هر لحظه افراد بیشماری را در سراسر جهان به کام مرگ می کشاند.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند، افزایش مصرف سیگار و قلیان در جامعه موجب شیوع انواع بیماری ها در میان مصرف کنندگان آن خواهد شد. دکتر ˈنصیر دهقان ˈ عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار معتقد است: مصرف سیگار ، خطر سرطان ریه در مردان را 20 و در زنان 12 برابر می کند همچنین مصرف یک بسته سیگار در روز خطر بیماری عروقی کرونر را 2 برابر افزایش می دهد. به طور کلی می توان گفت از هر 4 موردِ مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر رخ می دهد، متاسفانه یک مورد به علت مصرف دخانیات است. با بالارفتن آمار استفاده از مواد دخانی در کشور طی سال های اخیر ،شاهد افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های ناشی از مصرف سیگار در جامعه هستیم. همین امر موجب شده تا براساس پیش بینی ماه گذشته وزیر بهداشت، رقمی بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در سال صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با مصرف دخانیات در کشور شود؛ پول هنگفتی که می تواند به جای جبران صدمات ناشی از مصرف سیگار و قلیان برای سایر بیماران و بویژه مبتلایان به بیماری های صعب العلاج صرف شود.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال 2013، ایران رتبه شصت و هفتم با مصرف 764 نخ سیگار در سال توسط افراد بزرگسال را داراست. در شرایطی که آمارهای داخلی از کاهش سن مصرف کنندگان سیگار و سهم بالای جوانان در این حوزه خبر می دهد، به نظر می رسد صدای زنگ خطر کاهش سن مصرف شروع استفاده از مواد دخانی به گوش مسوولین امر نرسیده است چراکه همچنان اقدامات شرکت دخانیات ایران بطور روزافزون و با اتکا بر شعار سال93، بگونه ای جهادی و با موفقیت هرچه تمامتر به پیش می رود.

به موازات اقدامات موفق شرکت دخانیات ایران در راستای افزایش تولید محصولات دخانی داخلی، دولت نیز بیکار ننشسته و در جهت کنترل و مبارزه ملی با دخانیات قانون "جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات" را که در ماه های پایانی سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، با اعمال جریمه هایی نقدی برای خاطیان اجرا می کند تا شاید آمار قاچاق و مصرف سیگار در ایران اندکی کاهش یابد. براساس این قانون، مصرف کنندگان سیگار در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی با جزای نقدی بین 22 تا 43 هزار تومان روبرو خواهند شد. علاوه بر این اعمال جریمه های سنگینتر از قبل برای قاچاق و فروش غیرقانونی سیگار، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

از دیگر اقدامات مفید صورت گرفته برای کنترل و مقابله با مصرف دخانیات می توان به راه اندازی كلینیك‌های ترك سیگار در سطح كشور اشاره کرد که اغلب به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند. بر اساس قانون، مصرف مواد دخانی در كشور باید در درازمدت ریشه كن شود؛ لذا شركت دخانیات ایران باید با هماهنگی ستاد كشوری مبارزه با دخانیات عمل كند. بر این اساس هر اقدام شركت دخانیات ایران باید به تصویب این ستاد كشوری برسد.


ورود قلیان به جمع خانواده های ایرانی و مصرف دسته جمعی آن توسط تمام اعضای خانواده در  خانه، پارک و اماکن تفریحی یکی دیگر از مسایل تاسف برانگیز بخش سلامت جامعه در سال های اخیر است. روزگاری مصرف سیگار یا قلیان برای زنان جامعه نوعی تابو بود و عملی مقبوح به حساب می آمد اما اکنون آمارها از گسترش مصرف مواد دخانی در میان زنان و بویژه دختران ایرانی حکایت می کند. بنا بر اعلام رئیس اداره ارتقای سلامت وزارت بهداشت به ازای هر 9 مرد استفاده کننده ی قلیان یک زن مصرف کننده ی قلیان و به ازای هر 6 مردی که سیگار مصرف می کنند، یک زن مصرف کننده سیگار در کشور وجود دارد. آنچه در این میان اهمیت می یابد، آسیب پذیری بالای زنان در برابر مصرف سیگار و مخدوش شدن نقش آنها در جامعه است که به عنوان مادر، تربیت کنندگان اصلی فرزندان به شمار می روند؛ چرا که استعمال دخانیات قدرت باروری زنان را کاهش داده و خطر ایجاد‌سقط، تولد نوزاد با وزن‌کم، مرده‌زایی و یائسگی زودهنگام را افزایش می‌دهد.

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی در چند روز گذشته، میزان مصرف سیگار در ایران را حدود ۶۲ میلیارد نخ اعلام می کند در حالی که مواد دخانی تولیدی داخل و وارداتی از مجاری قانونی کشور به گفته وی حدود ۴۵ میلیارد نخ است؛ به این معنی که مابقی نیازهای این بازار از طریق قاچاق تامین می‌شود. اگرچه دولت موظف است تا با حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از نفوذ رقیبان خارجی در بازار دخانیات ایران، درآمد حاصل از این فعالیت را نصیب کشور خودمان کند اما پیش از آن دولت می بایست با کنترل و کاهش تولید مواد دخانی و سیاست گذاری های لازم در این حوزه در جهت تامین سلامت مردم گام بردارد و تحقق این هدف را جایگزین کسب منافع مالی بیشتر از این صنعت، کند.

به نظر می رسد درآمد چشمگیر صنعت دخانیات چشم مسوولین کشور را بر روی سلامت مردم بسته است. روز به بروز شاهد افزایش آمار مصرف کنندگان سیگار و به تبع مشکلات ناشی از آن در جامعه هستیم و هیچ اقدام عملی در راستای کاهش تعداد مصرف کنندگان مواد دخانی صورت نمی گیرد. به عقیده کارشناسان آگاه سازی مردم، فرهنگسازی، افزایش عوارض و مالیات سیگارهای وارداتی، نظارت بر ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر هجده سال و توجه بیشتر بر سلامت عمومی جامعه و تمرکز بر کاهش تولید مواد دخانی می تواند دولت را در جهت کنترل هر چه بیشتر بازار دخانیات و در نتیجه تامین سلامت شهروندان یاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha