روانپزشکان در مطالعه اخیر خود مشاهده کردند که کاهش هورمون استرس، خطر افسردگی را در بیماران به اختلال دوقطبی دو برابر می‌کند.

سلامت نیوز: روانپزشکان در مطالعه اخیر خود مشاهده کردند که کاهش هورمون استرس، خطر افسردگی را در بیماران به اختلال دوقطبی دو برابر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته متخصصان اگرچه «کورتیزول» یا همان هورمون استرس با افزایش احساس اندوه و همچنین افزایش وزن مرتبط است اما در بدن برخی افراد ترشح مقادیر بیشتر آن ضروری است.

«مارتین ماریپو» از دپارتمان علوم بالینی دانشگاه «اومئو» در سوئد گفت: در اختلال دوقطبی (افسردگی - شیدایی) معمولا سیستم استرس فعال می‌شود به این مفهوم که در افراد مبتلا، سطح کورتیزول خون افزایش می‌یابد. اکنون می‌توان نشان داد که فعالیت بیشتر یا کمتر از حد طبیعی در سیستم استرس و به دنبال آن افزایش یا کاهش هورمون کورتیزول می‌تواند سلامت روانی این افراد را به لحاظ افسردگی و پایین آمدن کیفیت زندگی آنها تحت تاثیر قرار دهد.

در این بررسی 145 بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی و 145 نفر دیگر به لحاظ سطح هورمون کورتیزول و تاثیر آن بر رفتارشان مورد مطالعه قرار گرفتند و مشاهده شد که افزایش سطح این هورمون در بیماران دوقطبی، خطر افسردگی را در آنان کاهش می‌دهد.

به گزارش ورلد ساینس ریپورت، از طرف دیگر افت کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با سطوح پایین‌تر کورتیزول در مقایسه با افرادی که سطح این هورمون در آنان بالاتر است، شش برابر شایع‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha