رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با تاکید بر آمار بالا و قابل توجه آسیب های پوستی در کشور گفت: سهل انگاری و بی توجهی به مضرات اشعه ماورابنفش خورشیدی، موجب بروز حجم گسترده ای از بروز انوع آسیب های پوستی در کشور شده است.

هشدار وزارت بهداشت درباره آمار بالای آسیب های پوستی در کشور

سلامت نیوز: رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با تاکید بر آمار بالا و قابل توجه آسیب های پوستی در کشور گفت: سهل انگاری و بی توجهی به مضرات اشعه ماورابنفش خورشیدی، موجب بروز حجم گسترده ای از بروز انوع آسیب های پوستی در کشور شده است.


علی گورانی در گفت وگو با ایرنا افزود: سرطان پوست، اولین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع در زنان کشور شده و مردم ما پیرپوستی های قابل توجهی دارند.

وی با بیان اینکه بیماری کاتاراکت(آب مروارید) نیز در کشور خیلی شایع است، خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد علت این مشکلات ناشی از پرتوگیری از اشعه فرابنفش نور خورشید است.

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه مساله پرتوگیری از نورخورشید، اهمیت بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد، گفت: استفاده از وسایل حفاظتی در برابر نور خورشید مانند عینک آفتابی از نظر مردم کاری لوکس است، درحالیکه این باورها موجب شده تا سالانه هزینه های هنگفتی برای انواع آسیب پوستی در کشور بپردازیم.

گورانی تصریح کرد، سهل انگاری زیادی در زمینه نور خورشید و آسیب های پوستی در کشور وجود دارد، درحالیکه نه پول و نه زمان کافی برای جبران آسیب ها و فاجعه های ناشی از پرتوهای خورشیدی داریم.

وی تاکید کرد: توجه به مساله عوارض ناشی از پرتوگیری نورخورشید یک نیاز ضروری اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی است و اگر مردم می خواهند زندگی بهتری داشته باشند، باید در امر بهداشت خود سرمایه گذاری کنند.

گورانی گفت: باید به علت اصلی آسیب های پوستی یعنی نور خورشید، یک توجه ملی داشت و لازم است اطلاع رسانی درباره عوارض این پرتوها را در ساختارهای آموزشی اعم از مهدکودک ها و همچنین در ساختارهای اجرایی و دولتی بکار گیریم.



**برای محافظت از عوارض پرتوهای خورشیدی چکار کنیم؟

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: برای کاهش پرتوگیری از اشعه فرابنفش خورشید باید تا جاییکه امکان دارد در معرض نور خورشید قرار نگیریم و کمتر آفتاب بخوریم.

گورانی افزود: همچنین بسته به شدت اشعه فرابنفش خورشید، باید از وسایل حفاظتی مانند عینک دودی و کلاه لبه دار استفاده کنیم.

وی با تاکید براینکه برای حفاظت از نور خورشید نباید به سایه اعتماد کرد، ادامه داد: اگر برای حفاظت از نور خورشید در سایه دیوار در فضای آزاد قرار بگیریم فقط از 50 درصد پرتوی خورشید در امان مانده ایم.

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی افزود: خیلی از افراد از کلاه برای حفاظت در برابر نور خورشید استفاده می کنند، اما باز هم صورت آنان در برابر نور می سوزد، چون اشعه ماوراء بنفش خورشید از روی اجسام پیرامون منعکس می شود.

وی گفت: مردم همچنین باید به زمان تابش نور خورشید توجه داشته باشند؛ بیشترین تابش نور خورشید از 10 تا 14 و 30 دقیقه است و نباید در این زمان بطور مستقیم در معرض پرتوهای خورشید قرار بگیریم.

گورانی افزود: همچنین برای حفاظت از نور خورشید باید به میزان چسبندگی تار و پودهای پارچه لباس توجه داشت، هرچه این چسبندگی ها بیشتر باشد، نفوذ اشعه فرابنفش خورشید از لباس کمتر است و پوست کمتر آسیب می بیند.

وی از مردم خواست تا حدامکان دست و صورت خود را با وسایلی مانند دستکش و کلاه و سایه بان در برابر نور ماوراءبنفش خورشید حفاظت کنند.

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: برای حفاظت صورت از نور خورشید، اندازه لبه کلاه نباید کمتر از هفت سانتیمتر باشد و عینک های آفتابی نیز باید در برابر نور ماوراءبنفش خورشید، غیرقابل نفوذ باشند.

گورانی افزود: همچنین برای حفاظت در برابر اشعه ماوراءبنفش باید از موادشیمیایی یعنی کرم های ضدآفتاب نیز استفاده کرد، اما باید مراقب بود که این کرم ها تقلبی نبوده و همچنین باید به «مقدار مصرف طبق دستورالعمل» و همچنین مساله «پاک کردن» آن نیز توجه داشت.

وی از مردم خواست برای حفاظت از نورخورشید به ابرها دل خوش نکنند و یادآور شد: ابر، مانع نفوذ اشعه ماوراء بنفش نمی شود.

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: شیشه های خانه ها نیز تا 12 درصد، اشعه ماوراء بنفش خورشید را از خود عبور می دهند، پس شیشه ها نیز چندان برای حفاظت از نور خورشید قابل اطمینان نیستند.

گورانی افزود: همچنین پرتوگیری از نور خورشید در سواحل دریاها بیشتر می شود؛ مقدار زیادی از پرتوهایی که به ماسه ها می خورند، منعکس می شود.

وی یادآور شد: انعکاس پرتوهای خورشید در محیط های مختلف، متفاوت است، بطور مثال برف تا 80 درصد نور خورشید را منعکس می کند و افراد در محیط های برفی علاوه بر پرتوگیری از نور خورشید از برف هم پرتو دریافت می کنند، یعنی پرتوگیری افراد در این محیط ها به 180 درصد می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha