شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 114547

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: با هدف شناسایی و کاهش ابتلا به بیماریهای ژنتیکی، مشاوره های ژنتیک در کشور یکپارچه می شود.

سلامت نیوز: عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: با هدف شناسایی و کاهش ابتلا به بیماریهای ژنتیکی، مشاوره های ژنتیک در کشور یکپارچه می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بخش عملی برنامه کشوری آموزش مشاوره ژنتیک با هدف شناسایی و کاهش میزان بیماریهای ژنتیکی در جامعه اجرا می شود.

در این برنامه عملی که با برنامه ریزی وزارت بهداشت و همکاری پژوهشگاه فن آوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا اجرا می شود، پزشکان مشاوره ژنتیک با اصول مشاوره ژنتیک و ملاحظات اخلاقی، حقوقی و روانی آن آشنا خواهند شد. سپس دوره آموزشی نظری خود را که قبلا طی 6 ماه به انجام رسیده با دوره 4 ماهه عملی و ارتقاء مهارت  ادامه خواهند داد.

دکتر سعید رضا غفاری متخصص ژنتیک پزشکی و استاد این دوره گفت: در سالهای اخیر با گسترش بهداشت عمومی و کاهش ابتلا به بیماریهای عفونی، بروز بیماریهای ژنتیک در کشور اهمیت ویژه یافته است.

وی یکی از مهمترین اهداف برگزاری این دوره را استاندارد سازی مشاوره ژنتیک در کشور اعلام و تاکید کرد: در گذشته مشاوره ژنتیک که بخشی از نظام سلامت کشور است، به صورت تخصصی و یکپارچه انجام نمی شد و بیشتر گفتگو محور بود.

غفاری تصریح کرد: پس از برگزاری این دوره، مشاوران ژنتیک سراسر کشور با استاندارد های تعریف شده عمل می کنند.

وی افزود: مشاوره به والدین و خانواده هایی که در معرض بروز بیماریهای ژنتیکی هستند، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دارد.

غفاری طول بخش عملی این دوره را 4 ماه عنوان کرد که در آن پزشکان مشاوره ژنتیک مهارت های شجره نویسی، تحلیل داده ها و ملاحظات حقوقی، اخلاقی و روانی خود را ارتقا می بخشند.

وی افزود: پزشکان پس از مشاوره موظفند اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده وارد نرم افزار کشوری طراحی شده برای این برنامه  کنند. به این ترتیب بانک اطلاعاتی از بروز اطلاعات بیماریهای ژنتیکی در نظام سلامت کشور ایجاد می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، نگارش و چاپ 25 جلد کتاب با مهمترین عناوین ژنتیک پزشکی را به عنوان مرجع نظری مشاوران ژنتیک از دیگر اقدامات وزارت بهداشت دانست که با همکاری پژوهشگاه ابن سینا و متخصصین ژنتیک جهت تخصصی و هماهنگ کردن مشاوره های ژنتیک اجرا می شود.

برنامه کشوری آموزش مشاوره ژنتیک شامل دوره 6 ماهه نظری در قالب سه دوره دوماهه و بعلاوه دوره 4 ماهه، ارتقای مهارتهای پزشکان مشاوره ژنتیک است و مباحث ژنتیک، حقوق، اخلاق و روانشناسی در آن تدریس می شود.

این دوره با حضور 180 نفر از پزشکان مشاوره ژنتیک از سراسر کشور برگزار می شود. این دوره ها برای سایر واجدین شرایط برنامه ریزی و ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha