رئیس انجمن علمی پیوند اعضا ایران، با اشاره به اینکه همیشه تقاضا برای پیوند عضو، بیشتر از عرضه است، گفت: بر این اساس بسیاری از بیماران نیازمند پیوند باید در لیست انتظار بمانند و گاهی در این صف انتظار از بین می‌روند.

برخی بیماران نیازمند پیوند در صف اهدای عضو از بین می‌روند

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی پیوند اعضا ایران، با اشاره به اینکه همیشه تقاضا برای پیوند عضو، بیشتر از عرضه است، گفت: بر این اساس بسیاری از بیماران نیازمند پیوند باید در لیست انتظار بمانند و گاهی در این صف انتظار از بین می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج فاضل رئیس انجمن علمی پیوند اعضاء ایران، با اشاره به اینکه پیوند اعضا در ایران روند نسبتاً خوبی داشته است، بیان کرد: در شرایط حاضر می‌توان گفت که از نظر پیوند اعضا خودکفا هستیم و تقریباً پیوند همه اعضایی که در دنیا انجام می‌شود در مملکت ما نیز انجام می‌شود. هیچ بیماری مجبور نیست برای این عمل جراحی به کشور دیگری برود. این وضعیت مایه سربلندی است اما بدان معنی نیست که مشکلی وجود ندارد.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: متأسفانه مشکلاتی وجود دارد ولی پیوسته جامعه پزشکی و جراحان کشور با تلاش‌های خود در حال رفع آن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، تخمین زده می‌شود که حدود پنج هزار بیمار نیازمند پیوند کبد در کشور داریم، تاکید کرد: ظرفیت انجام پیوند جوابگوی این افراد نیست؛ در نتیجه تعدادی از این بیماران قبل از رسیدن به پیوند جان خود را از دست می‌دهند که این مسأله نیازمند راه‌اندازی مراکز بیشتر و یا گسترش امکانات پیوند اعضاء است.

فاضل با بیان اینکه در مورد عضو پیوندی مشکل مهم موجود در خصوص پیوند کلیه است، توضیح داد: تأمین کلیه از دهنده غیرفامیل دغدغه مهمی محسوب می‌شود. این که فردی به دلیل تنگدستی و فقر کلیه خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد مسأله‌ای نپذیرفتنی در سراسر جهان و حتی ایران است.

وزیر اسبق بهداشت راه حل این مشکل را این گونه توضیح داد: راه حل این است که اهداء عضو و پیوند اعضاء از افراد مرگ مغزی را گسترش دهیم تا هموطنان به تهیه کلیه از افرادی که به خاطر پول کلیه خود را می‌فروشند، نیازی پیدا نکنند.

وی افزود: چند سال قبل در کنفرانس استانبول، ایران نیز جزء اهداف کشورهای تعهدکننده بود که مقرر گردید این نوع پیوند را در کشور خود انجام ندهد.

گرفتن عضو از قربانیان مرگ مغزی راه چاره نهایی است
رئیس انجمن علمی پیوند اعضاء ایران، در ادامه با اشاره به اینکه گرفتن عضو از قربانیان مرگ مغزی راه چاره نهایی است، گفت: خوشبختانه به دلیل اعتقادات مذهبی روند اهداء عضو از افراد مرگ مغزی در حال گسترش است.

وی با اشاره به مرگ مغزی شدن افراد در اثر سوانح و تصادفات گفت: چه خوب است که به جای اینکه اعضا قابل پیوند این افراد پس از خاکسپاری فاسد، متلاشی و تجزیه شود، در بدن بیماران نیازمند عضو قرار داده شود تا بدین ترتیب جان این افراد بیمار نجات یابد.

فاضل افزود: هر نفر قربانی مرگ مغزی می‌تواند 6 تا 7 بیمار نیازمند عضو را از مرگ حتمی نجات دهد. این از نظر ارزش و بهای اجتماعی، معرفتی، معنوی و دینی قابل پاسخگویی و جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش یکی از نشریات، مشکلات موجود در خرید و فروش عضو برای پیوند کلیه را به قربانیان مرگ مغزی تعمیم داده بود، تاکید کرد: در مورد افراد مرگ مغزی، هیچ بیمارِ گیرنده‌ای حتی ریالی به اهداءکننده عضو پرداخت نمی‌کند و این عمل اقدامی انسانی و خداپسندانه و به صورت رایگان است.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: همه باید کوشش کنیم که این اقدام زیبا گسترش یابد. رسانه‌ها، صدا و سیما، حتی گویندگان و واعظان نیز باید به گسترش این روند کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha