یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه راه‌های درمانی اگزما در مبتلایان فقط علائم بیماری را درمان می‌کند، گفت: حساسیت تا پایان عمر در فرد باقی می‌ماند و درمان نمی‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه راه‌های درمانی اگزما در مبتلایان فقط علائم بیماری را درمان می‌کند، گفت: حساسیت تا پایان عمر در فرد باقی می‌ماند و درمان نمی‌شود.

دکتر سید حسن اعتماد زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگزما یک اصطلاح فرانسوی به معنای خروج آب است، گفت: به دلیل ایجاد تاول‌های ریز و درشت پوستی و ترکیدن تاول‌ها و خروج آب به هنگام خارش، این نام برای آن انتخاب شده است.

وی راه‌های ابتلا به اگزما را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: عامل اگزما آنتی ژن است و اغلب آن دسته از مواد حساسیت‌زایی که حجم مولکولی پایینی دارند وارد بدن شده و منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند اما مولکول‌های درشت‌تر باعث بروز ضایعات اگزمایی روی پوست می‌شود.

اعتمادزاده یادآور شد: با توجه به وفور مواد شیمیایی اگزماهای ناشی از عرق انسان، مواد دارویی، لباس و مواد شیمیایی پاک کننده بیشتر در بیماران دیده می‌شود.

این متخصص پوست و مو در خصوص راه های تشخیص اگزما گفت: خارش، قرمزی، تاول های ریز، ترکیدن و ترشح تاول ها و همچنین قرار دادن تست لمسی روی پوست تا 48 ساعت که منجر به نشان دادن ماده حساسیت زا می شود، از راه های تشخیص اگزما و حساسیت است.

وی تصریح کرد: در مشاغلی مانند سیمان کارها، نجارها، قصاب‌ها و افرادی که با روغن و گریس سر و کار دارند حساسیت‌های زیادی وجود دارد و اگزما بیشتر دیده می شود.

اعتمادزاده افزود: لوازم آرایش، لاک ناخن، بدلیجات، بند ساعت، کمربند و همچنین کفش‌ها به دلیل استفاده از مصنوعات و چسب، منجر به ایجاد اگزما به خصوص در کودکان می شود.

خارش اولین و برجسته ترین علامت اگزما است
این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه خارش اولین و برجسته ترین علامت اگزما است، افزود: ایجاد تاول‌های ریز در پوست نیز از علائم اگزما است که امکان بزرگ شدن بعضی از آنها وجود دارد و بسته به نوع ماده‌ای که باعث اگزما می شود وضعیت تاول در افراد متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: اگزما می‌تواند قارچ‌های پوستی ایجاد کند که در صورت درمان قارچ، اگزما نیز درمان می‌شود. در مبتلایان به انگل‌های روده‌ای که می تواند منجر به اگزما شود نیز شرایط به همین صورت است.

مهم ترین روش درمانی پرهیز و اجتناب از مواد حساسیت زا است
اعتماد زاده یکی از راه‌های درمان اگزما را دارو درمانی دانست و گفت: مهم ترین روش، پرهیز و اجتناب از مواد حساسیت زا است زیرا حساسیت تا پایان عمر باقی می ماند و روش های درمانی، فقط علائم حساسیت را درمان می کند.

این متخصص پوست و مو در خصوص پیشگیری و اجتناب از حساسیت اگزما گفت: زنان هنگام استفاده از مواد شوینده و مکانیک کارها هنگام کار باید از دستکش های مخصوص برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت زا استفاده کنند و افرادی که به لباس پلاستیکی حساسیت دارند از لباس‌های نخی استفاده کنند.

وی افزود: نکته مهم این است که امکان وجود مواد آلرژی زا به طور همزمان، در دو مورد مانند وجود آن هم در رنگ مو و هم در یک داروی ضد حساسیت، می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در فرد شود.

اعتمادزاده در پایان خاطرنشان کرد: میوه، سبزیجات، خشکبار، لبنیات و شیر منجر به مقاوم شدن بدن می‌شود که در این صورت بدن مقاوم می‌تواند تا حدی بر روی بیماری‌ها کنترل داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha