حمایت از افراد مبتلا به اختلالات روانی می‌تواند از خانواده شروع شود. در اینجا برخی از موقعیت‌هایی را آورده‌ایم كه افراد مبتلا به اسكیزوفرنی نیازمند كمك از طرف افراد دیگر خواهند بود.

خانواده چه نقشی در درمان اسکیزوفرنی دارند؟

سلامت نیوز: حمایت از افراد مبتلا به اختلالات روانی می‌تواند از خانواده شروع شود. در اینجا برخی از موقعیت‌هایی را آورده‌ایم كه افراد مبتلا به اسكیزوفرنی نیازمند كمك از طرف افراد دیگر خواهند بود.

دریافت درمان
افراد مبتلا به اسكیزوفرنی اغلب نسبت به درمان مقاوم‌اند و عقیده دارند كه توهمات یا هذیان‌هایشان واقعی‌اند وكمك روانپزشكی لازم نیست. اگر یک بحران رخ دهد، ممکن است نیاز شود تا خانواده و دوستان برای حفظ دوستی خود به صورت ایمن و مطمئن کاری بکنند.مسئله‌ی حقوق بشر به هر تلاشی برای ارائه‌ی درمان وارد شده است. قوانین بیماران را از تعهد غیر ارادی حفظ می‌کنند. این قوانین از ایالتی به ایالت دیگر (در امریکا) متغیر است، اما در كل وقتی افراد به خاطر مبتلا بودن به بیماری‌های روانی و امتناع كردن از درمان، برای خودشان یا دیگران خطرناكند، اعضای خانواده ممكن است پلیس را برای انتقال آن‌ها به بیمارستان فرا بخوانند. در اتاق اورژانس یك متخصص سلامت روانی بیمار را ارزیابی خواهد كرد و تعیین می‌كند كه آیا پذیرش اختیاری یا اجباری مورد نیاز است.یك شخص مبتلا به بیماری روانی كه نمی‌خواهد درمان شود، ممكن است افكار یا رفتار عجیب را از یك متخصص مخفی كند. بنابراین اعضای خانواده و دوستان باید بخواهند تا به صورت خصوصی با  شخصی كه ارزیابی بیمار را انجام می‌دهد، گفتگو كنند وآنچه را درخانه روی می‌دهد، توضیح دهند. یك متخصص سپس خواهد توانست سوالاتی از بیماران پرسیده و تفكر تحریف شده‌ی آن‌ها را دریابد. متخصصان باید به صورت شخصی شاهد رفتار عجیب وغریب باشند و افكار هذیانی آن‌ها را بشنوند. قبل از این‌كه آن‌ها بتوانند به صورت قانونی بستری شدن را توصیه کنند، خانواده و دوستان می‌توانند اطلاعاتی به آنها بدهند كه به آن نیاز دارند.

دریافت مراقبت
همچنین اطمینان از اینكه افراد مبتلا به اسكیزوفرنی، بعد از اینكه بیمارستان را ترك كردند، پیوسته برای دریافت كمك و مصرف داروهای‌شان مراجعه می‌كنند، بسیار مهم است. اگر بیماران مصرف داروهای‌شان و یا ملاقات‌های پیگیرانه را متوقف كنند، نشانگان روان‌پریشی آن‌ها برگشت خواهد كرد. اگر این نشانگان شدید باشند، ممكن است آن‌ها حتی در تامین نیازهای اساسی خوردن، پوشیدن و محافظت از خود ناتوان شوند، ممكن است در بهداشت شخصی خود غفلت كنند، وحتی ممكن است تحت استرس، هرجا كه بندرت انواعی از كمكی كه نیاز دارند را دریافت كنند، به انتهای خط برسند.

خانواده و دوستان همچنین می‌توانند كمك كنند تا بیماران اهداف واقع بینانه‌ای برگزینند و توانایی عمل كردن در جهان را دوباره كسب كنند. هر قدم به سمت این اهداف باید به اندازه‌ی كافی كوتاه بوده تا قابل دسترسی باشد و خود بیماران باید فضای حمایتی را دنبال كنند. افراد مبتلا به بیماری روانی كه تحت فشار و بحرانند، معمولا واپس روی می‌كنند و نشانگان‌شان وخیم‌تر می‌گردد. گفتن این‌كه آن‌ها در مسیر صحیح قرار دارند، بهترین راه كمك به آن‌ها برای حركت به سمت جلو است.وقتی‌كه یك شخص مبتلا به اسكیزوفرنی بیاناتی دارد كه عجیب وغریب یا به روشنی كاذب اند، چگونه باید پاسخ دهید ؟ چون این عقاید عجیب وغریب یا توهمات برای بیماران واقعی‌اند، این‌كه به آنها بگوییم در اشتباه هستند یا خیال می‌كنند، فایده‌ای ندارد، و حتی پیش رفتن با این هذیان‌ها نیز مفید نخواهد بود. بهتر این خواهد بود كه به آرامی بگوییم ، شما چیزهایی به صورت متفاوت می‌بینید كه بیماران انجام می‌دهند. اما شما باید بدانید كه هر شخص حقی دارد برای دیدن چیزهایی به شیوه‌ی خودش. اغلب مفیدترین راه برای نزدیك شدن به افراد مبتلا به این اختلال، محترمانه، حمایتی و مهربان بودن بدون تحمیل كردن رفتار خطرناك یا نامناسب است.

منبع:سایت روان آگاهی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha