معاون سازمان محیط‌زیست با اشاره به آغاز فصل تابستان و احتمال افزایش میزان ذرات معلق در هوا از تشکیل گروه واکنش سریع برای مقابله با اثرات گردوغبار خبر داد.

سلامت نیوز:معاون سازمان محیط‌زیست با اشاره به آغاز فصل تابستان و احتمال افزایش میزان ذرات معلق در هوا از تشکیل گروه واکنش سریع برای مقابله با اثرات گردوغبار خبر داد.

آنطور كه معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مهر گفته است، وظیفه گروه واكنش سریع مقابله با گردوغبار هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌ها برای مقابله سریع با اثرات آلودگی است. سعید متصدی در حالی از تشكیل گروه واكنش سریع برای مقابله با اثرات گردو غبار خبر می‌دهد كه هنوز سازمان محیط‌زیست راهكارهای مشخصی برای مقابله با گرد وغبار در دستور كار ندارد حتی مسئولان این سازمان آمارهای متناقضی در این زمینه اعلام می‌كنند تا آنجا كه مدیر طرح ملی مقابله با گردوغبار دراولین نشست خبری خود كه فروردین‌ماه امسال برگزار شد برخلاف سایر مسئولان این سازمان كه بارها اعلام كرده بودند 21استان كشور درگیر پدیده گردوغبار است، گفت كه 16استان كشور درگیر گردوغبارند. اكنون معاون انسانی سازمان از تشكیل گروه واكنش سریع برای مقابله با اثرات گردوغبار خبر می‌دهد.

مسئولان سازمان حفاظت محیط‌‌زیست برخلاف آنچه انتظار می‌رفت كه حداقل با پیگیری حقابه تالاب‌ها زمینه مهار كانون‌های گردوغبار داخلی را فراهم سازند و مانع شكل‌گیری كانون‌های جدید بحران گردوغبار در داخل كشور شوند، مقابله با اثرات گردوغبار را در اولویت قرار داده‌اند. این رویكرد بیش از هر چیز نشان از آن دارد كه سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز برای مهار گردوغبار برنامه‌ای مدون و منسجم ندارد. برهمین اساس است كه این سازمان هنوز نتوانسته است اقدام كارسازی برای مهار كانون‌های ریزگرد در داخل عراق انجام دهد. این در حالی است كه رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع هفته گذشته و به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی درجمع خبرنگاران گفت كه مسئولیت مقابله با ریزگردها در بعد خارجی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ با وجود این، سازمان جنگل‌ها و مراتع آمادگی خود را برای انجام اقدامات مشترك برای مهار كانون‌های ریزگرد در خارج از كشور اعلام كرده است.

خداكرم جلالی گفت كه بخش عمده ریزگردها در زابل ناشی از كانون‌های داخلی است همچنان كه كانون‌های گرد و غبار با منشا داخل، سهم عمده‌ای در ریزگردهای خوزستان دارد. پیش ازاین هم، شماری از كارشناسان با تكیه بر مستندات اعلام كرده بودند كه تالاب‌های خشك شده به كانون‌های بحران ریزگرد تبدیل شده‌اند. به اعتقاد این گروه از كارشناسان، مهار بخش قابل توجهی از گردوغبار در گرو تأمین حقابه تالاب‌هاست. برای نمونه گردوغباری كه اراك را تهدید می‌كند ناشی از خشك شدن تالاب میقان است. این در حالی است كه بنا به اعلام رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست 40تالاب از تالاب‌های كشور خشك شده یا در معرض خشك شدن قرار دارند.

منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha