یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 114595

اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است اما در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی اختلالات چربی دیده می‌شود.

سلامت نیوز: اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است اما در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی اختلالات چربی دیده می‌شود.

دکتر محمدرضا حسینی متخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: افزایش چربی‌های خون (کلسترول و تری گلیسیرید) می‌تواند منجر به کبد چرب شود. اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است، اما در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی اختلالات چربی دیده می‌شود.

وی کاهش مصرف چربی اشباع شده در غذای مصرفی را از اصول مهمی که سبب کاهش چربی می‌شود دانست و افزود: در غذاهای مصرفی باید محصولات لبنی پرچرب، کره، پنیر، بستنی، سوسیس و گوشت‌های چرب را حذف کرده و به جای آنها از محصولات لبنی کم چرب و گوشت بدون چربی استفاده کرد. زدودن کالری های اضافی از دیگر راهکارهای مهم کاهش چربی خون است. چاقی منجر به افزایش چربی‌های مضر در کبد می‌شود که کاهش وزن سبب مهار آن می‌گردد که راه حل‌های عملی کاهش کالری شامل به نصف رساندن میزان غذای سرو شده در رستوران، حذف کردن نان، چیپس و سایر مخلفات همراه وعده غذایی، حذف وعده‌های به اصطلاح ته بندی هستند.

حسینی اذعان داشت: افزایش مصرف فیبرهای غذایی مانند سبوس گندم، آب گریپ فروت و مصرف سبزیجات می‌تواند چربی‌های خون را کاهش دهد و مصرف آنها همراه با غذا مفید است، همچنین مصرف بیشتر ماهی سفید و افزایش اسیدهای چرب امگا3 می‌تواند اثرات مفید خود را در کاهش چربی‌های خون اعمال کند.

این متخصص تصریح کرد: مصرف سیگار علاوه بر افزایش چربی‌های مضر(LDL) به کاهش چربی‌های مفید(HDL) منجر شده و خطر سکته قلبی و کبد چرب را افزایش می‌دهد.

وی در پایان وجود یک برنامه منظم ورزشی را برای کاهش چربی خون توصیه کرد و اظهار داشت: یک برنامه ورزشی منظم موجب افزایش جذب چربی‌ها توسط عضلات فعال شده و منجر به کاهش آنها در خون می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha