متخصص تغذیه گفت: در بیماری‌های عفونی بر اثر سم تولیدشده توسط میکروب در بدن، بیمار دچار کم‌‌اشتهایی می‌شود که بسیاری از مردم این لاغری را ناشی از مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌دانند در حالی که کاملاً نادرست است.

مصرف آنتی‌بیوتیک باعث لاغری نمی‌شود

سلامت نیوز: متخصص تغذیه گفت: در بیماری‌های عفونی بر اثر سم تولیدشده توسط میکروب در بدن، بیمار دچار کم‌‌اشتهایی می‌شود که بسیاری از مردم این لاغری را ناشی از مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌دانند در حالی که کاملاً نادرست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی شادنوش گفت: چاقی و اضافه وزن از مشکلات جدی سلامت جامعه است. چاقی یک اختلال چند عاملی است که با بیماری های بسیاری مانند افزایش فشار خون، دیابت نوع 2، اختلالات چربی خون، بیماری های عروق کرونر قلب، سکته، برخی از سرطان ها (سرطان سینه، کولون، اندومتر)، استئوارتریت، تنگی نفس در خواب همراه است.

چاقی و عوامل هورمونی، ژنتیکی، متابولیکی و سبک زندگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: اگر چه مکانیسم های مرتبط با چاقی پیچیده است و رفتار فرد، عوامل هورمونی، ژنتیکی و متابولیکی را در بر می‌گیرد، اما چاقی را بیشتر به صورت یک حالت وابسته به سبک زندگی با دو علت اولیه افزایش دریافت انرژی و عدم فعالیت فیزیکی کافی در نظر می گیرند.

وی افزود: غذا به عنوان منبع تولید انرژی در بدن، اگر دچار آلودگی های میکروبی باشد، می‌تواند منشاء بیماری‌های مختلف و در رأس آنها بیماری های گوارشی و مسمومیت های غذایی باشد. ما در فصول مختلف، به خصوص زمانی که هوا گرم می‌شود در معرض مسمومیت های غذایی هستیم.

تاثیر تغذیه در بیماران عفونی بسیار مهم است

شادنوش ادامه داد: در بیماری های عفونی بر اثر سم تولید شده توسط میکروب در بدن و تأثیر آن بر سیستم مغز و اعصاب و مرکز اشتها، بیمار دچار کم اشتهایی و در نتیجه سوء تغذیه می شود. به علاوه در بیماری های تب دار به علت سوزاندن بیش از حد کالری توسط بدن، ضعف و لاغری ایجاد می شود.

این دکترای تغذیه افزود: وظیفه اصلی ما برای درمان، جبران انرژی تحلیل رفته است و جبران کاهش وزن است. به همین منظور در همه بیماران عفونی، تغذیه را اصل قرار می دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند، عامل بروز لاغری مصرف انواع آنتی بیوتیک هاست که کاملاً نادرست است. آنتی بیوتیک برای درمان بیماری است. مثلاً اگر در بیماری ذات الریه آنتی بیوتیک مصرف نشود، احتمالاً به مرگ بیمار می‌انجامد.

شادنوش گفت: واقعیت این است که هر بیماری عفونی باعث کاهش وزن می شود. کاهش وزن باعث کاهش فعالیت سیستم دفاعی بیمار می شود و یکی از علل شایع مرگ بیماران، بروز عفونت های ثانویه است که در اثر سوء تغذیه و کاهش مقاومت بدن ایجاد می شود.

بیماران دچار نقص در سیستم دفاعی بدن دقت کنند

شادنوش خاطرنشان کرد: به بیمارانی که دچار نقص در سیستم دفاعی بدن هستند، به خصوص افرادی که تعداد گلبول های سفید خون آنها زیر هزار یا کمتر است توصیه می کنیم از غذای خام استفاده نکنند و حتی میوه ها را به صورت کمپوت مصرف کنند و در مدتی که تعداد گلبول های سفید آنها زیر هزار است، از مصرف خشکبار نیز خودداری کنند.


وی افزود: آب آشامیدنی نیز باید کاملاً تصفیه شده و عاری از میکروب باشد. البته به محض آنکه تعداد گلبول های سفید خون آنها به بالای ۲ هزار و  ۳هزار رسید، می توانند از مواد خام هم به طور طبیعی استفاده کنند.

این دکترای تغذیه گفت: متأسفانه چیزی که امروزه به آن توجه نمی شود، زیان های پرخوری و مصرف بیش از حد انرژی به خصوص در جوامع صنعتی و پیشرفته دنیاست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha