معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران از محرومیت مادام العمر 7 پزشک متخلف خبر داد و گفت: 5 درصد از احکامی که صادر کرده ایم، مربوط به محرومیت پزشکان است.

محکومیت 40 درصد پزشکان در شکایتهای مردمی

سلامت نیوز: معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران از محرومیت مادام العمر 7 پزشک متخلف خبر داد و گفت: 5 درصد از احکامی که صادر کرده ایم، مربوط به محرومیت پزشکان است.
دکتر علی فتاحی در گفتگو با مهر اظهارداشت: شکایت از کادر درمانی در تمام دنیا وجود دارد چون مرز بین عوارض ایجاد شده با مرز بین قصور و کوتاهی، بسیار به هم نزدیک است. واقعا بعضی موارد، جدا کردن این اتفاقات خیلی مشکل است. 

وی افزود: از منظر بیمار این است که اگر مشکلی برای او پیش بیاید، تخلف است. حالا این عارضه می خواهد بخاطر بیماری، دارو و ضعف کادر درمانی باشد. در هر صورت برای بیمار، اشکال در روند درمانی پزشکی محسوب می شود و منجر به شکایت می گردد.

فتاحی با اعلام اینکه نرخ میانگین شکایت از تخلفات پزشکی در دنیا سه درصد است، ادامه داد: یعنی 3 درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت از کادر پزشکی می شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران افزود: در کشور ما میزان شکایتهای مردمی از کادر پزشکی که به دادگاهها و نظام پزشکی مراجعه می کنند، در مجموع یک دهم درصد است. و این به خاطر اقدامات بیمارستانی و پزشکان است که آمار شکایت از تخلفات پزشکی را پایین تر از میانگین جهانی نگه داشته است.

وی با عنوان این مطلب که شکایت به عوامل مختلفی بستگی دارد و فقط این نیست که به اقدام درمانی ربط دهیم، گفت: در سال گذشته نزدیک به 4300 مورد شکایت داشتیم که در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور ثبت شد.

فتاحی ادامه داد: بیشترین علت شکایتها را ایجاد عارضه تشکیل می دهد. یعنی اینکه بیمار از روند درمانی خودش رضایت ندارد. و عوامل دیگر مثل تبلیغات که 10 درصد میزان شکایتها را تشکیل می دهد، 5 درصد بحث دریافت های غیرمتعارف، یک درصد بحث رفتاری و... است.

وی گفت: از میزان شکایت هایی که چه در دادسرای جرایم پزشکی و دادسرای انتظامی نظام پزشکی گزارش می شود، تقریبا بین 35 تا 40 درصد از پزشکان محکوم می شوند. یعنی اینکه گروه کارشناسی به این جمع بندی می رسد که یک کوتاهی در روند رسیدگی به بیمار انجام شده باشد که می تواند شامل موارد مختلفی باشد. 

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در توضیح موارد مختلفی که منجر به محکومیت پزشکان متخلف شده است، افزود: ممکن است نظامات دولتی را رعایت نکرده باشد. قوانین و آیین نامه ها را پزشک رعایت نکرده باشد. فرض بگیرید پزشکی پروانه مطب یک شهری را دارد اما بخواهد در شهر دیگری طبابت کند که این هم تخلف است. و ممکن است بحث علمی و کوتاهی در روند درمانی بیمار انجام شده باشد.

فتاحی در ادامه به محرومیت پزشکان از کار طبابت اشاره کرد و گفت: 5 درصد از کل احکامی که در کشور صادر کرده ایم، مربوط به محرومیت پزشکان است که شامل موقت و دائم می شود.

وی با اعلام اینکه محرومیت ها از یک سال تا دائم را شامل می شوند، افزود: محرومیت دائم هم داشته ایم به طوریکه 7 نفر از پزشکان کشور در سال گذشته مادام العمر از کار طبابت محروم شده اند. و این آمار خیلی کمی نیست که بخواهید 7 پزشک را محرومیت دائم بدهید. این نشان می دهد که سازمان نظام پزشکی در رسیدگی به پرونده ها، صنفی نگاه نمی کند. ما جانب حق و عدالت را می گیریم چون فکر می کنیم رسیدگی درست به پرونده ها، خودش باعث اعتبار جامعه پزشکی می شود.

فتاحی تاکید کرد: من فکر نمی کنم که هیچ صنفی را پیدا کنید که 7 نفر را محرومیت دائم داده باشند و پزشک هم اگر طبابت نکند، کار دیگری بلد نیست.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در پاسخ به این سئوال که اگر این پزشکان دوباره کار طبابت انجام دهند چه برخوردی با آنها می شود، گفت: این می شود دخالت در امر پزشکی و جرم حقوقی و کیفری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha