سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11460

محققان می گویند مصرف سبزیجات احتمالا از سخت شدن دیواره رگ های قلب جلوگیری می کند.

محققان آمریکایی کشف کرده اند که رگ های قلب موش هایی که با مواد غذایی حاوی سبزیجات، از جمله هویج، تغذیه شده اند ، 38 درصد کمتر لایه چربی دارند.
شواهد در مورد تاثیر تغذیه بر تصلب شرایین در انسان روشن نیست اما پیش از این ثابت شده است که خوردن میوه و سبزیجات از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی این تحقیق که نتیجه آن در مجله "تغذیه" چاپ شده است، می گوید افراد در شرایط معمولی فقط سه وعده میوه و سبزیجات در روز می خورند.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "ویک فارست" آمریکا، (Wake Forest) در آزمایش تازه خود، به نیمی از موش ها رژیم غذایی خالی از سبزیجات و به غذای نیمی دیگر لوبیا سبز، کلم بروکلی، ذرت، انواع نخود و هویج هم اضافه کردند.
پس از شانزده هفته، محققان میزان کلسترول (چربی خون) موجود در رگ های این موش ها را اندازه گیری کردند و تخمین زدند که پلاک های چربی در شرایین قلب آنها 38 درصد کمتر بوده است.
دکتر مایکل ادمز، که در راس این تیم تحقیق قرار داشته است، می گوید: "در حالی که همه می دانند که خوردن سبزیجات برای سلامتی مفید است، هیچکس تا کنون ثابت نکرده بود که این نوع مواد می تواند روند تصلب شراین را مهار کند."
وی در ادامه گفت: "با این که مراحلی که منجر به کاهش چربی خون در موش ها شده است ،روشن نیست اما از آنجایی که تصلب شرایین به طور تنگاتنگی با تورم در رگ ها در ارتباط است، شاید بتوان گفت که مصرف سبزیجات باعث کاهش فعالیت سرم آمیلوید، که ماده ای تورم زا در رگ هاست، شده باشد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha