رییس سازمان غذا و دارو اولویت‌های این سازمان در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو اولویت‌های این سازمان در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در گردهمایی تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی که صبح امروز در سالن همایش‌های انستیتوپاستور برگزار شد، ضمن اشاره به وظیفه تامین فرآورده‌های دارویی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین نظارت بر کیفیت آنها از سوی سازمان غذا و دارو، گفت: در شرایط تحریم‌ها که گاهی کمبودهای جدی وجود داشت، وظیفه تامین و نظارت بر این فرآورده‌ها بسیار مهم‌تر است.

وی افزود: در سال 92 تامین داروها یکی از چالش‌های بزرگ دولت بود که اکنون تا حد زیادی برطرف شده است. در مبحث تجهیزات پزشکی نیز اولویت نخست ما تامین و در دسترس قرار گرفتن آن و بویژه تهیه آن با قیمت مناسب است. متاسفانه قیمت تجهیزات پزشکی در سال های اخیر مقداری لجام گسیخته شده است. برخی قیمت‌ها بویژه در مورد لوازم مصرفی گاهی چند برابر افزایش می‌یابد.

دیناروند اجرای طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح که از اولویت های اصلی دولت است، بخشی زیادی از آن به مدیریت در حوزه تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود. به هر حال موظفیم که کیفیت تجهیزات و لوازم مصرفی را تضمین داده و بر آن نیز نظارت کنیم تا با قیمت مناسب به دست بیماران برسد. موضوع قیمت تجهیزات پزشکی به حدی مهم است که مصوبه دولت جهت واگذاری قیمت گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت را اخذ کردیم.

وی ادامه داد: با حکم وزیر بهداشت به زودی کمیسیون قیمت گذاری تجهیزات پزشکی کارش را آغاز می کند تا بتوانیم در این حوزه نیز به سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم. البته در مورد تجهیزات مصرفی به ویژه در بیمارستان‌های بزرگ که علاقه مند به استفاده از برندهای معروف هستند، کاهش قیمت‌ها بسیار خوب بوده است؛ به طوری که حتی در برخی برندهای استنت‌های قلبی تا 70 درصد کاهش قیمت، ارتوپدی 20 درصد، لوازم مصرفی از 20 تا 50 درصد کاهش قیمت و همچنین کاهش چشمگیر قیمت لنزهای چشمی و ... را شاهد هستیم. در مجموع کاهش قیمت صدها قلم از تجهیزات و ملزومات پزشکی اتفاق افتاده که کمک بسیار بزرگی به اعتبارات طرح تحول سلامت کرده است تا به این ترتیب چتر حمایتی وزارت بهداشت و دولت در قبال بیماران دچار وقفه نشود.

دیناروند به گذشت بیش از یک ماه از آغاز طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام حاکی از آن است که بسیاری از بیمارستان ها توانسته اند در چارچوب اعتبارات ابلاغ شده، منابع شان را مدیریت کنند و بیمارستان‌هایی که کسری اعتبار دارند، انگشت شمارند.

وی درعین حال گفت: البته همواره به اینکه یک وسیله خارجی استفاده شود، اصرار وجود دارد. این موضوع بحثی فرهنگی است. باید فرهنگسازی های لازم در این زمینه صورت گیرد. ترجیح ما مصرف کالاهای تولید داخل است. سیاست هایمان نیز به این سمت معطوف است. پزشکان و بیماران باید در این جهت به ما کمک کنند.

دیناروند، ساماندهی ساختار نظارتی سازمان غذا و دارو در امور تجهیزات پزشکی را از اولویت های این سازمان جهت انجام وظایف نظارتی خواند و افزود: در حال حاضر نظارت ما کنترل از راه دور است. این موضوع باید ساماندهی شود. لازم است که اصلاح یا جابجایی تشکیلات مربوط به تجهیزات پزشکی در دانشگاه ها در سال 93 نهایی و اجرایی شود.

وی بر لزوم اجرایی شدن برنامه ثبت فرآورده ها در سال 93 تاکید کرد و ادامه داد: به این ترتیب تمام فرآورده‌های وارداتی و تولید داخل، باید دارای پروانه و مجوز باشند. به این ترتیب از حالت صدور مجوز موردی بیرون خواهیم آمد. به این منظور کمیته‌ای فنی تشکیل شده و موارد را پیگیر است. بر این اساس تمام فرآورده‌هایی که به بازار کشور وارد می شوند حتما باید مصوبه آن کمیته فنی را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha