عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: آمار سزارین در کشورهای برخوردار از طب پیشرفته مانند آلمان، فرانسه، سوئد و ... کمتر از 15 درصد و در انگلیس کمتر از یک درصد است. این میزان در آمریکا با رشد غیر عقلانی به ۳۳ درصد رسیده است اما میزان آن در ایران حتی دو برابر ‌آمریکاست.

سلامت نیوز: عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: آمار سزارین در کشورهای برخوردار از طب پیشرفته مانند آلمان، فرانسه، سوئد و ... کمتر از 15 درصد و در انگلیس کمتر از یک درصد است. این میزان در آمریکا با رشد غیر عقلانی به ۳۳ درصد رسیده است اما میزان آن در ایران حتی دو برابر ‌آمریکاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خلیل علی محمدزاده،عضو کارگروه تعالی جمعیت سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: کاهش عمل جراحی سزارین انتخابی و توسعه زیرساخت های لازم برای افزایش زایمان های طبیعی یک موضوع درخور اهمیت است و یکی از آموزه های مهمی که در الگوی خدمات بهداشتی و درمانی می توان آموخت، نحوه مراقبت ها و اقداماتی است که این سیستم در زمینه خدمات بارداری و زایمان ها مورد توجه قرار می دهد.

دستاوردهای کشورهای موفق در زمینه بارداری و زایمان بکار گرفته شود

عضو بسیج جامعه پزشکی اظهار داشت: در این سیستم که در کشور انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی استقرار دارد، مادر باردار تحت نظر تیمی متشکل از پزشک عمومی، پرستار یا ماما است که معاینات لازم را انجام می دهند و سپس از طریق درمانگاه های محلی و در موقعیت مقتضی مادر باردار را به بیمارستان محل زایمان معرفی می‌کنند .

وی افزود: در بیمارستان کادر مامایی مراقبتهای قبل از زایمان را توصیه کرده و زمان احتمالی زایمان را به او اعلام می‌کند .

ترویج انواع روش های غیرجراحی زایمان علاج کاراست

محمدزاده گفت: پس از این مراحل، نحوه انجام زایمان طبیعی و اینکه به صورت بستری یا زایمان در آب باشد و نیز محل زایمان و اینکه در منزل یا بیمارستان باشد، مشخص می شود.

وی بیان داشت: در این سیستم بهداشتی درمانی به منظور کاستن از عوارض روحی و روانی ناشی از زایمان، بر زایمان طبیعی در منزل و حضور پدر نوزاد بر بالین همسر در هنگام زایمان تأکید می شود .

وی گفت: همه این موارد حاکی از اهمیت و مزایای زایمان طبیعی در کاهش بار بیماری ها و حفظ منابع برای مصارف اولویت دار و نیز سلامت مادر و کودک است.

نرخ بالای سزارین در کشور برخلاف سلامت مادر و کودک است

محمدزاده با مقایسه درصد سزارین های موجود در ایران با کشورهایی که از این نظام تبعیت می کنند، گفت: میزان سزارین ها در کشور انگلیس کمتر از 1 درصد است .

عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: در آمریکا سزارین طی دو دهه اخیر حدود 10 تا 13 درصد افزایش و به بیش از 33 درصد رسیده و همین مقدار افزایش، نگرانی هایی پدید آورده و آنها به دنبال حل این مشکل هستند. در حالی که تغییرات ما طی این مدت، افزایش نزدیک به 2برابری ست .

وی میزان سزارین های درمانی در کشورهای پیشرفته را 15 درصد ذکر کرد و گفت: تبدیل یک عمل طبیعی و غیراورژانس به یک مداخله جراحی و اورژانس، عقلانی نیست.

برای سزارین هم تقاضا وجود دارد و هم تشویق پزشک

محمد زاده افزود: آمار سزارین در کشورهای برخوردار از طب پیشرفته مانند آلمان، فرانسه و سوئد و ... نیز کمتر از 15 درصد است .

وی گفت: در کشور انگلیس، فرانسه و آلمان عمل سزارین فقط در صورت لزوم و مشورت ماما با پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می پذیرد .

کارشناس مدیریت استراتژیک در نظام سلامت گفت: در این نوع نظام های بهداشتی و درمانی درخواست یا اصرار زن باردار مبنی بر انجام این عمل، تأثیری بر اجرای آن ندارد .

برای ترویج زایمان طبیعی، رایگان سازی قدم اول است

وی اضافه کرد.: در این کشورها در صورت انجام سزارین انتخابی و غیرضروری و اثبات عدم لزوم آن، تیم معالج پزشک جوابگوی عواقب احتمالی آن خواهد بود .

وی اظهار داشت: در بسته های خدمات درمانی طرف قرارداد با بیمه های کشور کانادا، خدمات سلامت بدون اندیکاسیون به هیچ وجه تحت پوشش نیست و چنین نگاه درستی باید در نظام خدمات جامع سلامت ما، سازماندهی و تعبیه شود .

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: رایگان کردن زایمان طبیعی قدم اول در این ماجراست. باید کیفیت خدمات بیمارستانی و نیروی انسانی تقویت و به هنگام تدارک شود و زمینه های فرهنگی در این مورد فراهم آید، تا ترس بی موردی که در برخی زنان وجود دارد، مرتفع گردد .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha