یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 114617

در حالی طی چند ماه اخیر مسئولان دولت یازدهم از کیفیت پایین بنزین تولیدی کشور در دولت قبل به شدت انتقاد کرده‌اند که تاکنون سازمان ملی استاندارد از اظهارنظر در این باره خودداری کرده بود. با این وجود رئیس این سازمان در تازه‌ترین اظهارات خود از پشت پرده تعلل در بررسی کیفیت بنزین مصرفی کشور سخن گفت.

پشت‌پرده تعلل در آزمایش کیفیت بنزین

سلامت نیوز: در حالی طی چند ماه اخیر مسئولان دولت یازدهم از کیفیت پایین بنزین تولیدی کشور در دولت قبل به شدت انتقاد کرده‌اند که تاکنون سازمان ملی استاندارد از اظهارنظر در این باره خودداری کرده بود. با این وجود رئیس این سازمان در تازه‌ترین اظهارات خود از پشت پرده تعلل در بررسی کیفیت بنزین مصرفی کشور سخن گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اواسط اردیبهشت ماه امسال نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - با اشاره به اینکه گزارش مشکل‌داری درباره استاندارد و کیفیت بنزین وارداتی از سوی وزارت نفت به این سازمان ارائه نشده است، اظهار کرد که به زودی جلسه‌ای با وزیر نفت درباره کیفیت بنزین مصرفی کشور برگزار خواهد کرد.

بعد از این اظهارنظر بود که مناظره‌ای در تلویزیون با موضوع بنزین وارداتی و کیفیت آن برگزار شد که اعضای حاضر در این نشست که برخی از آنها در دولتهای دهم و یازدهم هم مسوولیت داشته و دارند یکدیگر را در زمینه استاندارد بنزین مصرفی کشور مورد اتهام قرار دارند.

از یک سو مسوولان دولت یازدهم اعلام کردند که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها در دولت قبل غیراستاندارد و سرطان‌زا بوده است و در عین حال مسوولان دولت دهم نیز تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شد که سازمان ملی استاندارد ایران تاکنون ترجیح داده بود درباره موضوع استاندارد و کیفیت بنزین سکوت کرده و واقعیت ماجرا را به مردم نگوید.

آخرین اظهارنظر رسمی سازمان ملی استاندارد ایران مربوط به اظهارات رئیس این سازمان می‌شود که در اواسط اردیبهشت ماه امسال عنوان کرد که "در سال 1384 تفاهمی بین سازمان استاندارد و وزارت نفت درباره اجرای استاندارد بنزین صورت گرفت و طبق این تفاهم اجرای استاندارد بنزین به وزارت نفت محول شده است."

پیروزبخت این‌را هم گفت که "اگر قرار است وزارت نفت در اجرای استاندارد بنزین نظارت داشته باشد، سازمان استاندارد نیز بر عملکرد آزمایشگاه‌ها و همچنین نمونه‌برداری از بنزین داخلی و وارداتی به صورت تصادفی نظارت خواهد کرد تا بر کیفیت بنزین صحه بگذارد."

گویا قرار بود شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به عنوان مسوول اصلی نظارت بر کیفیت و استاندارد بنزین هرچند ماه یکبار گزارش مربوط به کیفیت و استاندارد بنزین مصرفی کشور را به سازمان استاندارد ارائه دهد که تاکنون گزارش آن به اطلاع مردم نرسیده است.

در چنین شرایطی رئیس سازمان ملی استاندارد در تازه‌ترین اظهارات خود درباره کیفیت و استاندارد بنزین مصرفی در کشور توضیح داد: "بنزین از سال 1383 مشمول استاندارد اجباری شد. در سال 1384 تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان استاندارد و وزارت نفت منعقد و قرار شد کنترل استاندارد بنزین توسط وزارت نفت انجام شود و سازمان استاندارد هم روی این مسئله نظارت داشته باشد. سازمان استاندارد تا سال 1390 روی استاندارد بنزین نظارت داشت اما در قانون بودجه سال 1391 این کار به وزارت نفت محول شد. براین اساس قرار شد نظارت بر کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده‌های نفتی تولید داخل و وارداتی با مسئولیت وزارت نفت انجام شود."

نیره پیروزبخت افزود: "به همین دلیل سازمان استاندارد نتوانست آنطور که لازم است بنزین را کنترل کند. از سوی دیگر طبق مصوبه‌ای در سال 1389 وزارت نفت باید آزمایشگاه بنزین هرمزگان را تکمیل می‌کرد تا سازمان استاندارد کیفیت بنزین را مورد ارزیابی قرار دهد. وزارت نفت نیز تجهیزات موردنیاز برای این آزمایشگاه را خریداری کرد اما به دلیل وجود برخی مغایرت‌ها بین فعالیت‌های وزارت نفت و سازمان استاندارد این تجهیزات داخل کارتن باقی مانده و مورد استفاده قرار نگرفتند. در ابتدای سال گذشته سازمان استاندارد به وزارت نفت به دلیل بی‌استفاده ماندن تجهیزات خریداری شده به شدت اعتراض و اعلام کرد که این تجهیزات در فضای نامناسب در بندرعباس در حال نگهداری بوده و احتمال آسیب دیدگی و خرابی آنها بالا رفته است. از سوی دیگر دستگاه‌های وارداتی ناقص بودند و شرکت سازنده تجهیزات نیز تعهدی برای راه‌اندازی آنها نداشت که در نهایت با استفاده توان داخلی این تجهیزات راه‌اندازی شدند."

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد "نواقص موجود تا پایان ماه جاری برطرف می‌شوند و ‌از پایان تیر ماه آمادگی تست بنزین را در بندرعباس داریم که انجام این کار نیازمند مصوبه شورای عالی استاندارد یا هیئت دولت است. همچنین آزمایش انواع بنزین شامل یورو2 و یورو4 در این آزمایشگاه امکان‌پذیر است."

ابهام درباره استاندارد و کیفیت بنزین مصرفی کشور در حالی همچنان ادامه دارد که دولت در اوایل سال جاری به وزارت نفت مجوز داد در صورت نیاز اقدام به واردات بنزین کند. در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نیز 21 اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که در سال گذشته متوسط میزان واردات بنزین ایران 3.5 میلیون لیتر در روز بود که این رقم از ابتدای امسال به طور متوسط به 5.5 میلیون لیتر در روز رسیده است.

عباس کاظمی تاکید کرده بود که ترجیح ما این است که تا قبل از اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید شود بنزین مرغوب‌تر از بنزین پتروشیمی‌ها وارد شود.

وزارت نفت ابتدای سال جاری، نیاز سال 1393 کشور به واردات بنزین را حدود 10 میلیون لیتر در روز پیش‌بینی کرد و درخواست تصویب افزایش واردات بنزین تا سقف 10 میلیون لیتر را به هیات دولت ارسال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha