وزیر علوم در حکمی دکتر محمدجلال عباسی شوازی را به عنوان رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور منصوب کرد. پیش از این دکتر محمدجواد محمودی رییس این موسسه بود.

سلامت نیوز: وزیر علوم در حکمی دکتر محمدجلال عباسی شوازی را به عنوان رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور منصوب کرد. پیش از این دکتر محمدجواد محمودی رییس این موسسه بود.


رضا فرجی دانا، با پیشنهاد معاون پژوهشی و فناوری طی حکمی دکتر محمد جلال عباسی شوازی استاد گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران و بنیانگذار و رئیس سابق انجمن جمعیت شناس آسیا را به عنوان رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت كشور منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است: "جناب آقای دکتر محمد جلال عباسی شوازی، با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجارب جنابعالی و بر اساس پیشنهاد معاون محترم پژوهش و فناوری، به موجب این حکم به سمت رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور منصوب می شوید.انتظار می رود با توکل به خداوند سبحان، ماموریت و وظایف رییس موسسه را بر پایه قوانین، سیاست ها و در چارچوب برنامه ها و جایگاه تشکیلاتی مصوب در راستای تقویت پژوهشهای جمعیتی در سطح ملی و بین المللی بویژه منطقه آسیا و اقیانوسیه به منظور تدوین سیاستهای جمعیتی پایدار در کشور به انجام رسانید."

پیش از این محمدجواد محمودی رییس این موسسه بود. پیش بینی هایی که موسسه مطالعات و مدیریت جمعیت در دوره مدیریت او از روند رشد جمعیت و تغییرات ترکیب جمعیتی داشت، موجب شد موج انتقاد از شیوه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت راه بیفتد.

محمودی در دوره ای پیش بینی کرد اگر روند رشد جمعیت سیر فعلی را داشته باشد، تا اواسط قرن ۱۵خورشیدی، جمعیت ایران ۳۲ میلیون نفر می شود.  هرچند این نظر مخالفان بسیاری داشت. پس از این بود که تبلیغات برای افزایش جمعیت شروع شد و البته واکنش های مردمی هم به همراه داشت. چه اینکه مردم درخواست بهبود شرایط اقتصادی برای ازدواج و سپس فرزندآوری داشتند. موردی که از طرف بسیاری از مبلغان به آن توجه نمی شد.

اما بحث های بسیار در دو سه سال گذشته در نهایت به تدوین سیاست های کلی جمعیت در محمع تشخیص مصلحت نظام و سپس ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری منجر شد که البته بسیار هوشمندانه تر از هیاهو و تصمیمات بعضا عجولانه ای بود که برای جمعیت گرفته شد. مثل طرح مجلس برای مجازات ترویج پیشگیری از بارداری و ممنوعیت وازکتومی.

عباسی شوازی کیست؟

عباسی شوازی دارای کارشناسی ارشد جمعیت شناسی از دانشگاه تهران و دکتری جمعیت شناسی از دانشگاه ملی استرالیاست. وی با سابقه دو دوره مدیریت گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران در سال 1389 به درجه استادی جمعیت شناسی در دانشگاه تهران نائل شد. او علاوه بر تدریس دروس جمعیت شناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تحقیقات متعددی در حوزه باروری، خانواده، مهاجرت بین المللی و پناهندگان، و سیاستهای جمعیتی در ایران انجام داده که نتایج این تحقیقات به صورت بیش از 90 مقاله، کتاب،و گزارش علمی و تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی به چاپ رسیده است. کتاب مشترک وی با پروفسور پیتر مکدونالد و دکتر حسینی چاوشی تحت عنوان "تحولات باروری در ایران" (The Fertility Transition in Iran) در سال 2009 به زبان انگلیسی توسط انتشارات اشپرینگر به چاپ رسید و در سال 1389 به عنوان برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

یکی از فعالیتهای علمی دکتر عباسی شوازی نهادینه کردن رشته جمعیت شناسی در ایران و در عرصه بین المللی بوده است. وی یکی از اعضای هیئت موسس انجمن جمعیت شناسی ایران است و طی سالهای 1379 تا 1390 به عنوان عضو منتخب هیئت مدیره این انجمن خدمت نمود و دو دوره نیز دبیری انجمن جمعیت شناسی ایران را بر عهده داشت.

عباسی شوازی، رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت كشور ،یکی از بنیانگذاران انجمن جمعیت شناسی آسیاست و طی سالهای 2011 و 2012 ریاست این انجمن را بر عهده داشت. وی رئیس پانل علمی جمعیت شناسی پناهندگان اتحادیه بین المللی مطالعات جمعیت است،و در هیئت تحریریه مجلات مختلف متعبر ملی و بین المللی عضویت دارد. به پاس خدمات آموزشی و پژوهشی وی در عرصه ملی و بین المللی، سازمان ملل در سال 2011 ایشان را به عنوان برنده جایزه جمعیت سازمان ملل متحد انتخاب کرد. عباسی شوازی در سالهای اخیر فعالیتهای ارزشمندی در نقد و بررسی سیاست های جمعیتی در کشور داشته است.

مراسم معارفه محمدجلال عباسی شوازی رئیس جدید موسسه و نیز تودیع محمودی و تقدیر از زحمات او در روز 31 خرداد ماه با حضور آقای سید ضیا هاشمی معاون اجتماعی-فرهنگی وزارت علوم، محمد میرزائی، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران و جمعی از جمعیت شناسان و اعضاء موسسه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha