رییس کمیسیون های پزشکی قانونی گفت: امروزه علت عمده شکایات بیماران از پزشکان، به دلیل عدم آگاهی مردم از بیماریشان است و پزشکان وظیفه دارند با بیماران در خصوص بیماری آنها صحبت کنند.

سلامت نیوز: رییس کمیسیون های پزشکی قانونی گفت: امروزه علت عمده شکایات بیماران از پزشکان، به دلیل عدم آگاهی مردم از بیماریشان است و پزشکان وظیفه دارند با بیماران در خصوص بیماری آنها صحبت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کامران سلطانی در کنفرانس یک روزه آشنایی با جنبه‌های قانونی، اخلاقی و روانشناختی در تشخیص سرطان پستان که در پژوهشکده سرطان پستان برگزار شد، با اشاره به اینکه پزشکان باید قواعد و استانداردهای علمی را در جهت درمان بیماری رعایت کنند، گفت: عوارض بیماری‌ها و جراحی‌ها تا حدودی قابل پیش بینی هستند و پزشکان باید بیماران را در خصوص این عوارض آگاه کنند و حداکثر تلاش خود را برای کاهش این عوارض انجام دهند.

برائت نامه نقش موثری در کاهش شکایات پزشکان علیه پزشکان دارد
سلطانی با اشاره به نقش موثر برائت نامه در جامعه پزشکی اظهار کرد: بیماران باید از اقدامات پزشکان در عمل‌های جراحی و نحوه درمان بیماری آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

وی ادامه داد: برائت نامه نقش مهمی را در فرایند اطلاع رسانی به بیمار و ارایه اطلاعات حضوری و کتبی در خصوص نوع بیماری، ویژگی‌ها، عوارض و روش درمانی به بیمار دارد و نقش موثری در افزایش آگاهی بیمار و اطرافیان، جلب مشارکت آنها در طول درمان و کاهش ناراضایتی از پزشکان ایفا می‌کند.

علت عمده شکایات علیه پزشکان، عدم آگاهی مردم در خصوص بیماری آنها است
وی اظهار کرد: امروزه علت عمده شکایات بیماران از پزشکان، عدم آگاهی مردم از بیماریشان است و پزشکان وظیفه دارند با بیماران در خصوص بیماری آنها صحبت کنند.

همکاری نکردن پزشک با بیمار مشکل ساز است
سلطانی تصریح کرد: پزشکان باید با بیماران خود حتی در ایام تعطیل نیز ارتباط داشته باشند و عدم جلب همکاری و اعتماد بین بیماران و پزشکان موجب افزایش شکایات علیه پزشکان می شود.

وی در خصوص نکاتی که پزشکان باید رعایت کنند، اظهار کرد: جلب اعتماد بیماران، رضایت آگاهانه بیمار، جلب همکاری بیمار در مسیر درمان، رعایت قواعد ملی و استاندارد و مستند سازی مراحل بیماری از نکات مهمی است که پزشکان باید در رعایت آن ها دقت کنند.

رییس کمیسیون های پزشکی قانونی در خصوص رفتارهای نادرست و غیر اخلاقی برخی پزشکان نسبت به پزشکان دیگر گفت: پزشکان می توانند در صورت مشاهده اینگونه رفتار از آنها شکایت کنند و برای جلوگیری از بروز اینگونه اتفاقات باید سازمان هایی که وظیفه فرهنگ سازی بین بیماران و پزشکان را دارند، تقویت شوند.

پزشکان نباید اطمینان صددرصد از درمان بیماری به افراد بدهند
وی اظهار کرد: پزشکان در خصوص درمان بیماری و عوارض ناشی از بیماری به بیماران اطمینان صد درصدی ندهند زیرا که در علم پزشکی نمی توان در خصوص مسائل اطمینان کامل به دیگران ارایه داد.

سلطانی با اشاره به تنوع خصوصیات اخلاقی، اجتماعی و مالی مردم گفت: نمی توان آمار شکایات علیه پزشکان را به صفر رساند و پزشکان برای کاهش این آمار باید به رابطه صحیح و احلاقی خود با بیماران توجه کنند و باید قوانین جدی در خصوص اینکه اگر بیمار هرگونه بیماری های خود را مانند هپاتیت و اعتیاد از پزشک خود مخفی کرد، ایجاد شود.

زایمان‌های طبیعی در کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است
وی در پایان با اشاره به اینکه در عمل‌های زیبایی پزشکان حداکثر سعی خود را در رسیدن به نتیجه مطلوب و پزشکان دیگر در سایر عمل ها بهترین راه را برای کمک به بیمار انجام می‌دهند، اظهار کرد: به علت کاهش اعتماد بین پزشکان زایمان‌های طبیعی در کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است و صد درصد زایمان‌ها در بخش خصوصی و 60 تا 70 درصد در بخش دولتی به روش سزارین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha