تاكید كارشناسان اجتماعی بر نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها در حالی است كه حمایت مالی چندانی از سوی دولت و سازمان بهزیستی به خانواده‌هایی كه از فرد معلول نگهداری می‌كنند، صورت نمی‌گیرد.

سلامت نیوز: تاكید كارشناسان اجتماعی بر نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها در حالی است كه حمایت مالی چندانی از سوی دولت و سازمان بهزیستی به خانواده‌هایی كه از فرد معلول نگهداری می‌كنند، صورت نمی‌گیرد.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، هم‌اكنون حداقل 600 میلیون فرد معلول در جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند كه 80 درصد این افراد در كشور‌های جهان سوم زندگی می‌كنند و یك سوم آنها را كودكان تشكیل می‌دهند. در ایران، مساله معلولیت و مشكلات آن از جمله حوزه‌هایی است كه مورد اختلاف نظر بسیاری از گروه‌ها است ضمن اینكه، آمار دقیقی از تعداد معلولان در كشور در دسترس نیست. آمار موجود از سرشماری سال 1385، حاكی از حضور حدود یك میلیون و 570 هزار معلول بود.

از آن زمان تا به حال با توجه به افزایش 6-7 میلیونی جمعیت كشور، می‌توان گفت كه در حال حاضر به طور رسمی دو میلیون نفر در كشور دچار معلولیت‌های جدی هستند.این در حالی است كه رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان از حضور بیش از سه میلیون معلول شدید و متوسط در كشور خبر داده است. البته این تعداد با احتساب معلولیت‌های خفیف احتمالاً به حدود 10 میلیون نفر می‌رسد. در همین رابطه، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است تا پایان سال 2020، كه جمعیت ایران به 94 میلیون نفر می‌رسد، آمار معلولان در ایران به حدود 5/7 میلیون نفر افزایش یابد.

معلولان و نبود امكانات

معلولان كه در بسیاری از كشورها جز شهروندان درجه دو محسوب می‌شوند، در طول تاریخ همواره نادیده گرفته شده‌اند. نگاه منفی برخی فرهنگ‌ها به معلولان موجب شد تا این قشر از جامعه از سوی دولت و جامعه طرد شوند و در مكان‌هایی دور از سایر مردم قرنطینه یا در مواردی كشته شوند. برای اولین بار اما پس از پیروزی انقلاب فرانسه بود كه جامعه جهانی توجهی هر چند اندك به معلولان نشان داد و امكاناتی در اختیارشان گذاشت. آسایشگاه‌های تخصصی معلولان از جمله مواردی است كه در تمامی كشورها به منظور نگهداری و آموزش معلولان ساخته شده است. با وجود آنكه بسیاری از كارشناسان، نگهداری معلولان را در محیطی جدا از سایر مردم و به دور از حمایت‌های خانواده همراه با آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌دانند، بسیاری از خانواده‌ها مهم‌ترین عامل سپردن معلولان به آسایشگاه‌ها را فقدان امكانات مناسب برای نگهداری این افراد در محیط خانه و خانواده معرفی می‌كنند. در همین رابطه، رئیس هیات مدیره جامعه خیران حامی معلولان بهزیستی كشور گفته است: مراكز نگهداری از معلولان و سالمندان نباید در جامعه وجود داشته باشد. حبیب‌الله بوربور با تاكید بر اینكه باید كاری كنیم كه هیچ خانواده‌ای بچه خود را سر راه نگذارد، اظهار كرده است: باید فرهنگ نگهداری از سالمندان و معلولان در جامعه و خانواده‌‌ها نهادینه شود و نباید مراكز نگهداری از آنان وجود داشته باشد. او با بیان اینكه كودكانی كه در مراكز نگهداری معلولان نگهداری می‌شوند نباید احساس تنهایی كنند، خاطرنشان كرد: این كودكان باید به خانواده‌ها سپرده شوند.

تاكید كارشناسان اجتماعی بر نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها در حالی است كه حمایت مالی چندانی از سوی دولت و سازمان بهزیستی به خانواده‌هایی كه از فرد معلول نگهداری می‌كنند، صورت نمی‌گیرد. در همین رابطه، عزت‌الله خانكی، مدیر عامل موسسه خیریه معلولان ذهنی وحدت به تازگی از هزینه ماهیانه یك میلیون و دویست هزار تومانی هر معلول ذهنی خبر داده است. این میزان از هزینه نگهداری معلولان در حالی است كه در سال گذشته رقم مستمری سازمان بهزیستی بر اساس بعد خانوار تحت پوشش تعیین شد و خانواده‌های یك، دو، سه، چهار و پنج نفره و بالاتر به ترتیب 48، 55، 65، 75 و 90 هزار تومان دریافت كردند. اگرچه در آن زمان مسئولان قول افزایش 30 درصدی مستمری را تا پایان سال داده بودند اما، واضح است كه این میزان افزایش با هزینه واقعی نگهداری از معلولان فاصله زیادی دارد. ضمن اینكه پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس برخورد سازمان بهزیستی با معلولان را مورد انتقاد قرار دادند و عنوان كردند بهزیستی در مواردی كمتر از آن چه در قانون مصوب شده است، به این افراد مستمری پرداخت می‌كند.

معلولان در آسایشگاه تنها نگهداری می‌شوند

رئیس انجمن باور با تاكید بر رویكرد نگهداری معلولان در خانواده می‌گوید: واقعیت این است كه خانواده‌هایی كه از معلولان نگهداری می‌كنند هم متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند و هم استهلاك روانی به آنان وارد می‌شود. به همین دلیل، برخی ترجیح می‌دهند تا عضو معلول خانواده را به آسایشگاه‌ها بسپارند. سهیل معینی ادامه می‌دهد: معلولان در آسایشگاه‌ها تنها نگهداری می‌شوند و متاسفانه از حق زندگی كردن محروم‌اند. به طور حتم، این شرایط باید تغییر كند و برای این تغییر نیاز به حمایت‌های مالی و مددكاری از سوی دولت و سازمان بهزیستی است. او در ادامه با اشاره به میزان مستمری معلولان تصریح می‌كند: بدیهی است، این میزان از مستمری كفاف هزینه‌های این افراد را نمی‌دهد و بار اصلی را به دوش خانواده می‌اندازد. از این رو، در تلاش هستیم تا با اصلاح قانون جامع حقوق معلولان مشكل را تا حدی حل كنیم به این امید كه از این پس پرداخت درستی صورت بگیرد. علاوه بر این، ارائه خدمات مددكاری برای نگهداری معلولان همچون خدمات پرستاری رایگان از سوی دولت می‌تواند به بهبود وضعیت معلولان و نگهداری آنان در خانواده كمك كند.

منبع:روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha