دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 114644

تشخیص افسردگی فقط و فقط باید توسط روان‌شناسان و روانپزشکان صورت بگیرد. زیرا هر ناراحتی یا احساس دلتنگی و بی‌حوصلگی به معنای افسردگی نیست و فقط فردی متخصص می‌تواند افسردگی واقعی را تشخیص دهد و پس از آن هم به فکر درمان موثر باشد.

افسردگی را به متخصص بسپارید

سلامت نیوز: تشخیص افسردگی فقط و فقط باید توسط روان‌شناسان و روانپزشکان صورت بگیرد. زیرا هر ناراحتی یا احساس دلتنگی و بی‌حوصلگی به معنای افسردگی نیست و فقط فردی متخصص می‌تواند افسردگی واقعی را تشخیص دهد و پس از آن هم به فکر درمان موثر باشد.


دکتر فاطمه امیرآبادی‌/‌ روان‌شناس در چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم نوشت: تا کمی ناراحت می‌شود، همه تشخیص می‌دهند افسرده شده یا فرزندش که می‌خواهد تنها باشد و چند دقیقه‌ای را در اتاق خودش بگذراند، نگران می‌شود و فکر می‌کند حتما افسرده شده و با همین تشخیص‌ها پیش می‌رود و به همه می‌گوید افسردگی این روزها بیداد می‌کند.
در حالی که تشخیص افسردگی فقط و فقط باید توسط روان‌شناسان و روانپزشکان صورت بگیرد. زیرا هر ناراحتی یا احساس دلتنگی و بی‌حوصلگی به معنای افسردگی نیست و فقط فردی متخصص می‌تواند افسردگی واقعی را تشخیص دهد و پس از آن هم به فکر درمان موثر باشد. پس فراموش نکنیم دلخور بودن، ناراحتی، خلق پایین و بی‌حوصلگی هیچ‌کدام به معنای افسردگی نیست و در نتیجه به درمان‌های افسردگی هم نیاز ندارد.

مراقب باشید شما افسردگی را تشدید نکنید

گاهی اعضای خانواده، ناخواسته باعث می‌شوند افسردگی فرد تشدید شود و وضعیت بدتری پیدا کند. به عنوان نمونه زمانی که تنش‌‌های زیادی در محیط خانه و در روابط خانوادگی وجود دارد یا هنگامی که پدر و مادر دائم با هم بحث می‌کند و با هم دعوا دارند، نمی‌توان انتظار داشت افسردگی فرد مبتلا هم بهبود یابد. پس تا جایی که می‌توانید محیطی آرام در خانه فراهم کنید تا در مرحله اول افسردگی ایجاد نشود و اگر هم کسی با این مشکل روبه‌رو شد، حداقل کمک کنید بسرعت و با بهترین کیفیت بهبود یابد.

البته اگر نمی‌توانید آرامش خانه را حفظ کنید، بهتر است با روان‌شناس یا روانپزشک مشورت کنید و از او کمک بخواهید تا با استفاده از کلمات مناسب، روابط صحیح و اقدامات موثر، تنش‌های موجود در محیط خانه هم به حداقل برسد.

کودکان هم افسرده می‌شوند؟

بچه‌ها فقط باید بازی کنند، بخندند، شاد و خوشحال باشند و اصلا معنی و مفهوم غم را هم ندانند. این تصویری است که معمولا تمام بزرگسالان از کودک و دوره کودکی دارند غافل از این‌که بچه‌ها هم می‌توانند افسرده شوند، اما افسردگی کودکان با بزرگسالان تفاوتی اساسی دارد. به این معنی که از یک کودک افسرده نباید انتظار داشته باشید دائم بنشیند و گریه کند یا انگیزه لازم برای انجام کارهایش را نداشته باشد. بلکه افسردگی کودکان با علائم دیگری نمایان می‌شود و در برخی مواقع حتی ممکن است کاملا متفاوت و برعکس علائم افسردگی بزرگسالان باشد. بنابراین کودکانی که دچار افسردگی می‌شوند، ممکن است نشانه‌هایی مانند عدم تمرکز یا بی‌دقتی را از خود نشان دهند و حتی این نشانه‌ها گاهی می‌تواند بسیار شدیدتر شود و به شکل پرخاشگری بروز کند.

پس یادمان باشد بچه‌ها هم در معرض خطر افسردگی هستند و حتی در سنین حدود پنج سالگی می‌توانند دچار این بیماری شوند، اما نکته مهم این است که بدانیم علائم افسردگی کودکان و بزرگسالان با یکدیگر فرق دارد. پس اگر فرزند شما هم رفتاری غیرمعمول از خود نشان می‌دهد، دست روی دست نگذارید که اگر افسردگی کودکان درمان نشود، در بزرگسالی شرایط بدتری برای آنها به وجود خواهد آورد.

پس اگر کودک شما افسرده بود باید به روانپزشکان کودک مراجعه کنید و از آنها مشورت بخواهید تا فرزندتان بدون روبه‌رو شدن با مشکلی بهبود یابد و از افسردگی رها شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha