عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه واقعی کردن قیمت دارو و اختصاص یارانه دارو به بیمه‌ها می‌تواند در کاهش قاچاق دارو به خارج بسیار اثربخش واقع شود، گفت: به طور حتم الزامی برای واردات برخی داروها نیست و اگر این داروها در کشور تولید شوند تاحدودی می‌توان از واردات قاچاق آنها جلوگیری کرد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه واقعی کردن قیمت دارو و اختصاص یارانه دارو به بیمه‌ها می‌تواند در کاهش قاچاق دارو به خارج بسیار اثربخش واقع شود، گفت: به طور حتم الزامی برای وادرات برخی داروها نیست و اگر این داروها در کشور تولید شوند تاحدودی می‌توان از واردات قاچاق آنها جلوگیری کرد.


علیرضا مرندی در گفت وگو با خانه ملت، درباره وضعیت قاچاق دارو در کشور،‌ افزود: در کشور ما به دلیل اینکه دارو ارزان نگه داشته شده و علاوه بر آن یارانه نیز به آن تعلق می‌گیرد بنابراین هم داروهایی که از خارج وارد می‌شود و هم داروهای تولید داخل به خارج،  قاچاق می‌شود.

نماینده مردم تهران،‌ ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که لزومی برای وادرات برخی داروها نیست و اگر دارو را به صورت ژنریک( تولید داخل) تهیه کرد می‌توان تاحدودی از واردات قاچاق این داروها جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: از سویی دیگر واقعی کردن قیمت دارو و اختصاص یارانه دارو به بیمه‌ها نیز می‌تواند بسیار اثربخش واقع شود در این صورت هر دارویی به راحتی دور انداخته نمی‌شود و دارو نیز به دلیل واقعی بودن قیمت آن از سوی مردم اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

مرندی تاکید کرد: ارزان بودن قیمت دارو باعث می‌شود این داروها به کشورهای مجاور قاچاق شود که اصلا به سود کشور نیست.

انتقاد از داروهای تک نسخه‌ای

مرندی با انتقاد از داروهای تک نسخه‌ای،‌ یادآور شد: اکنون در کشور داروهای تک نسخه‌ای زیاد دیده می‌شود؛ در زمان فعالیت من به عنوان وزیر بهداشت یک مرکز تک نسخه‌ای ایجاد شده که من درب آن را بستم زیرا معتقدم دلیلی ندارد داروهایی که در هیچ نقطه دنیا مورد مصرف قرار نمی‌گیرد در داخل آن را استفاده کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: به طور حتم هر دارویی که در کشور مورد مصرف قرار گیرد باید به تصویب کمیته فارماکوپه دارویی برسد و در این میان اگر این کمیته دارویی را تصویب نکرد دلیل ندارد نسخه‌ای از سوی پزشک نوشته شود و اگر هم این نسخه نوشته شد نباید به صورت تک نسخه‌ای صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha