رییس بیمارستان آموزشی و پژوهشی دامپزشکی دانشگاه تهران هشدار داد: آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انگلی یا داروهای قارچی از جمله داروهایی است که علاوه بر گاو، گوسفند، بز، طیور و آبزیان برای زنبورهای عسل نیز تجویز می شود. این مواد می تواند وارد عسل تولیدی آنها شده و سلامت مصرف کنندگان آن را تهدید کند.

گوشت و عسل با طعم آنتی بیوتیک/تخلف در تجویز داروهای دامی بدون نظارت دامپزشک

سلامت نیوز: رییس بیمارستان آموزشی و پژوهشی دامپزشکی دانشگاه تهران هشدار داد: آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انگلی یا داروهای قارچی از جمه داروهایی است که علاوه بر گاو، گوسفند، بز، طیور و آبزیان برای زنبورهای عسل نیز تجویز می شود. این مواد می تواند وارد عسل تولیدی آنها شده و سلامت مصرف کنندگان آن را تهدید کند.

دکتر ناصر علیدادی در خصوص تاثیر مواد خوراکی مورد استفاده طیور بر سلامت انسان های مصرف کننده از گوشت و فرآورده های آنها، تصریح کرد: این امکان که از طریق خوراندن داروهای هورمونی به پرندگان همچون مرغ آنها را طی چهل روز از یک جوجه به یک مرغ بالغ تبدیل کنند، وجود ندارد، بلکه مرغ هایی که با این سرعت بزرگ می شوند از دسته مرغ های اصلاح نژاد شده اند. در واقع نوع ژن آنها شرایط را برای دامداران فراهم می کند که در مدت کوتاهی این مرغ ها را پرورش دهند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سرشار از پروتئین، املاح معدنی، انواع ویتامین ها و اسیدهای آمینه طیور تحت نظر دامپزشک همچنین ایجاد شرایط محیطی مناسب موجب می شود که سرعت پرورش پرندگان بویژه مرغ ها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. این باور که داروهای هورمونی مورد استفاده برای پرورش مرغ ها، سلامت آنها و در نتیجه مصرف کنندگان گوشت مرغ را به مخاطره میاندازد، صحت ندارد.

دکتر علیدادی با بیان اینکه آنچه سلامت مرغ ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تزریق آنتی بیوتیک های فراوان به آنهاست، تاکید کرد: از آنجا که تراکم طیور در دامداری ها بالاست و احتمال ابتلای آنها به انواع بیماری ها بالا است، در نتیجه بطور مرتب توسط دامداران و اغلب بدون نظارت دامپزشک مورد تزریق داروهای آنتی بیوتیک قرار می گیرند. بسیاری از این داروها مشابه آنتی بیوتیک های انسانی یا هم خانواده با آنها هستند، لذا مصرف بیش از حد گوشت این مرغ ها می تواند بر سلامتی انسان ها تاثیرات زیانباری داشته باشد.


وی هر نوع موجودی که اهلی شده و خود یا تولیداتش به مصرف انسان می رسد را در دسته دام ها تعریف و اضافه کرد: این موجودات علاوه بر گاو، گوسفند و بز و طیور می توانند آبزیان یا زنبورهای عسل باشند. آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انگلی یا داروهای قارچی از جمه داروهایی است که برای زنبورها تجویز می شود. این مواد می توانند وارد عسل تولیدی آنها شده و سلامت مصرف کنندگان آن را تهدید کند. استفاده از این داروها در پرندگان مصرفی همچون مرغ، بوقلمون و شتر مرغ نیز شایع است و کیفیت گوشت و تخم مرغ آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

این دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در همین خصوص ادامه داد: همه موارد گفته شده در رابطه با دام های نشخوارکننده از قبیل گوسفند، بز، گاو و شتر نیز صدق می کند. داروهای ضد انگل، ضد کنه و ضد تک یاختگان حاوی مواد سمی فراوانی هستند و تزریق آنها به این حیوانات که اغلب اوقات بدون نظارت دامپزشک مورد استفاده قرار می گیرد، سلامتی انسان ها را به مخاطره میاندازد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده گسترده و بدون مجوز داروهای دامپزشکی در دام ها به مراتب مشکل سازتر، خطرناکتر و گسترده تر از عوارض مصرف داروهای هورمونی در طیور است و آثار و عواقب بسیار شدید و مزمنی برای انسان ها ایجاد می کند، اظهار داشت: چند سالی است که رسم بدی در دامپروری ها جا افتاده است؛ بطوریکه از یک کارگر دامپروری گرفته تا حتی راننده این مراکز می توانند برای دام ها دارو تجویز کنند. از آنجا که سازمان دامپزشکی تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت قرار ندارد، متاسفانه دست سازمان دامپزشکی در این موارد بسته است که جلوی تجویز غیر قانونی داروها را به دام ها بگیرد.

دکتر علیدادی به عوارض فراوان استفاده از داروهای دامی بدون تجویز دامپزشک اشاره کرد و گفت: تزریق داروهای آنتی بیوتیک به بدن یک گاو بدون مجوز متخصص، مواد شیمیایی را وارد شیر دام کرده و افرادی که از این شیر تغذیه می کنند را با عوارض فراوانی مواجه گرداند. همچنین تجویز داروهای هورمونی یا هورمون های تولید مثل از جمله استروژن برای دام ها و ورود این داروها به گوشت و شیر آنها می تواند موجب بروز انواع سرطان ها و مقاومت های دارویی در مصرف کنندگان این فراورده ها شود.

وی با بیان اینکه پاسخ ندادن به درمان برخی مبتلایان به عفونت های بیمارستانی، می تواند از استفاده بی رویه داروهای دامی در دام ها و مصرف گوشت آنها توسط این بیماران ناشی شود، افزود: ترکیابت کورتون دار موجود در داروهای دامی نیز احتمال بروز مشکلات نقص ایمنی در مصرف کنندگان را افزایش می دهد؛ بطوریکه ورود این مواد به فراورده های دامی می تواند جان انسان های بسیاری را به خطر اندازد. برای مثال، فردی که به عفونت شدید مبتلا است ممکن است بنا به دستور پزشک شیر مصرف کند؛ چنانچه این شیر حاوی کورتون باشد، کورتون وارد شده از این طریق با ایجاد نقص ایمنی در بدن، می تواند مخل رفع عفونت بیمار شود.

رییس بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، هشدار داد: آلرژی های فراوانی از جمله آلرژی های دارویی و حسایت های پوستی می تواند بواسطه مصرف تولیدات دامی در مصرف کنندگان آنها رخ دهد.

وی سقط، ناقص الخلقگی جنین ها، سرطان، عفونت های باکتریایی و عوامل هورمونی تاثیرگذار در سلامت کودکان را از جمله مهمترین عوارض تجویز داروهای شیمیایی و دامپزشکی بدون نظارت دامپزشک، عنوان کرد و گفت: تاخیر در بلوغ پسران، ناقص الخلقگی و مشکل در دستگاه تناسلی جنین های پسر مادران باردار همچنین ایجاد بلوغ زودرس در دختران نتیجه مصرف شیر گاوهایی است که حاوی هورمون زنانه استروژن است.در ضمن باید توجه داشت استفاده از این نوع شیرها نظم دوره های قاعدگی زنان را برهم خواهد زد.

دکتر علیدادی یادآور شد: با توجه به تنوع بسیار بالای داروهای دامی، برای هریک از آنها یک آزمایش مخصوص باید انجام شود تا عاری بودن گوشت آنها از هر نوع آلودگی به تایید متخصصان برسد و برای انجام انواع و اقسام این تست ها بر روی دام ها، سازمان دامپزشکی می بایست از بودجه کافی برخوردار باشد. شرط دستیابی به این مهم این است که سازمان دامپزشکی از قدرت اجرایی بالایی برخوردار باشد تا هرکس که بدون اجازه دارو را تجویز و وارد چرخه مصرف انسان می کند، مجرم شناخته و مورد بازخواست قرار دهد. اما متاسفانه در حال حاضر شرایط چنان آزاد است که سلامت مردم در زمینه گوشت های مصرفی پوشش مناسبی داده نمی شود.

رییس بیمارستان آموزشی و پژهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: امکان استفاده از هورمون ها در طیور و به ویژه مرغ ها به شکل گسترده وجود ندارد و از این نظر خطری جان انسان ها را تهدید نمی کند ولی آنتی بیوتیک ها به شکل گسترده در همه گروه های دامی از جمله طیور، زنبور عسل، گاو، گوسفند و بز استفاده می شود و لازم است به عنوان خطری جدی مورد توجه مسوولین امر قرار گیرد. باید به خاطر داشت آنتی بیوتیک ها مواد شیمیایی هستند که با طبخ غذا نیز از بین نمی روند.

منبع:شفاف نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha