حذف زیرمیزی پزشکان، وضعیت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تعیین تکلیف تعرفه K جراحی، تصمیم گیری برای کلینیک های متادون درمانی و توجه به جامعه پرستاری، از جمله موضوعاتی بود که وزیر بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، به آنها اشاره کرد.

حذف زیرمیزی پزشکان تا پایان امسال/ تفاوتی بین پزشک و پرستار وجود ندارد

سلامت نیوز: حذف زیرمیزی پزشکان، وضعیت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تعیین تکلیف تعرفه K جراحی، تصمیم گیری برای کلینیک های متادون درمانی و توجه به جامعه پرستاری، از جمله موضوعاتی بود که وزیر بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، به آنها اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: تعرفه K جراحی که قرار بود اول تیر تعیین تکلیف گردد، بزودی با بازنگری کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی تصمیم گیری می شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت نقش معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی در تصمیم گیریهای کلان حوزه بهداشت گفت: امسال سال سختی برای ماست ولی وقتی شیرینی اقداماتمان به بلوغ کامل برسد، شهد آن ماندگار خواهد بود و در ذهن و ذائقه همه ایرانیان پایدار می ماند.

هاشمی همچنین با اشاره به عناوین مطرح شده در این اجلاس دو روزه، تاکید کرد: ضروری است کارگروهی جهت بررسی مشکلات کمبود پرستار و جذب نیروی انسانی تشکیل شود. در مورد نظام پرداخت نیز باید تصمیمات اساسی گرفته شود و در این زمینه با دانشگاهها همکاری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد کمبود نیروی انسانی باید نظراتمان را یکپارچه کنیم تا ببینیم چقدر نیرو نیاز داریم، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از بیمارستانهای با ضریب اشغال زیر 50 درصد تعداد نیروها استاندارد نیست.

وزیر بهداشت در مورد کلینیک های متادون درمانی نیز تاکید کرد: در مورد این کلینیک ها باید تصمیمات اساسی گرفته شود و اگر قرار است جلوی صدور  پروانه جدید برای تاسیس این کلینیک ها گرفته شود، باید تصمیمات را در این زمینه پایدار کرد.

هاشمی با تاکید بر نقش مدیریت و نظارت بر روند اقدامات در حوزه بهداشت و درمان، توضیح داد: مردم همگی شاکر و قدرشناس هستند و به ما دلگرمی می دهند ولی باید بدانیم که بستر بهداشت و درمان نیاز به مدیرانی با تجربه و صبور برای بهبود شرایط موجود دارد.

وی با اشاره به نیاز اقدامات کارشناسی در مورد اورژانس و تجهیزات پزشکی، گفت: اعتباربخشی ها باید حتما مورد تایید بخش خصوصی هم باشد. البته نمی گوییم که باید حاکمیت را به بخش خصوصی بدهیم ولی نباید این بخش را مقابل خودمان ببینیم چون خیلی از مدیران بخش خصوصی سبقه خوبی دارند و همراه ما هستند.

هاشمی خاطرنشان کرد: ماندگاری و مقیمی پزشکان در مناطق محروم  و بیمارستانهای دولتی دو مسئولیت است که آنها را به دوش معاونین درمانی می گذاریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مقیمی پزشکان حرکت خوبی است ولی در این زمینه هیچ اجباری برای ترک مطب ها وجود ندارد. مقیمی پزشکان باید به تدریج و همراه با سیاست های تشویقی اتفاق بیفتد و باید در این زمینه به تفاهماتی رسید.

تعرفه جراحی بزودی مشخص می گردد

وی با اشاره به اینکه در مورد K جراحی که قرار بود اول تیر تعیین تکلیف گردد، بزودی با بازنگری کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی تصمیم گیری می شود، افزود: امیدواریم بتوانیم تا آخر امسال تمام دریافت های غیر قانونی را جمع کنیم چون این حرکت خدمت بزرگی به جامعه پزشکی که قاطبه آنها شریف و خدوم هستند، محسوب می شود.

جامعه پرستاری هیچ تفاوتی با جامعه پزشکی ندارد

هاشمی با بیان اینکه جامعه پرستاری هیچ تفاوتی با جامعه پزشکی ندارد، گفت: نباید این تصور در جامعه پرستاری ایجاد شود که وزارت بهداشت پزشک محور است. ضمن اینکه لازم است در ارتباط با پرستاران و مابقی گروههای پزشکی چند کانال ارتباطی از طریق معاونان درمان دانشگاهها ایجاد شود.

وزیر بهداشت همچنین افزود: در مورد خدمان گران قیمت نیز باید استانداردهای درمان با نظرسنجی و مشارکت دانشگاهها مشخص گردد.

هاشمی خاطرنشان کرد: کار بزرگی در حال انجام است و تصور می کنیم تمام اقداماتمان رضایت مردم را به همراه دارد. شاد کردن دل مردم مهمترین وظیفه ماست و این شادی دل مردم، رضایت خدا را به همراه دارد.

وزیر بهداشت در حاشیه این اجلاس گفت: در نظر داریم با ابزارهای تشویقی در آینده اشتیاق برای خدمت در مناطق محروم را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به آغاز به کار طرح تحول سلامت و کاهش چشمگیر میزان پرداختی بیماران به ده درصد، تعداد مراجعان به بیمارستان های تحت پوشش طرح افزایش چشمگیری داشته و بایدبه منظور ایجاد تسهیلاتی که بتواند پاسخگوی بیماران باشد راهکارهایی اندیشید.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح اعزام نیروی انسانی به مناطق محروم، خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت به این نیروها تا به حال موثر نبوده است. در نظر داریم در آینده مشوق هایی را در نظر بگیریم تا بتوانیم اشتیاق برای خدمت در مناطق محروم را در آنها افزایش دهیم.

هاشمی تاکید کرد: در این زمینه امسال بومی گزینی نیز صورت خواهد گرفت. از این طریق می توانیم استعدادهایی را که نمی توانند به مدارج عالی دست یابند را شناسایی کنیم و امکان خدمت را برایشان فراهم نماییم تا مردمی که فرهنگ های مختلف دارند، از پزشکان بومی منطقه خودشان خدمت دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha