یک جامعه شناس گفت: در روان جمعی جامعه بی تعادلی دیده می شود و در دو سال گذشته تشویش و اختلالات روانی بیشتر شده و وجدان جمعی جامعه فروکش کرده است.

سلامت نیوز: یک جامعه شناس گفت: در روان جمعی جامعه بی تعادلی دیده می شود و در دو سال گذشته تشویش و اختلالات روانی بیشتر شده و وجدان جمعی جامعه فروکش کرده است.

اصغر مهاجری در گفت و گو با پانا در خصوص آمار 34 درصدی بیماران روانی در تهران بیان کرد: از دیدگاه آسیب شناسی برخی از عناوین مانند بیماری های روانی، واژه هایی قراردادی هستند و شاخصه های اندازه گیری آنها نیز جهتگیرانه است.


وی ادامه داد: در برخی فرهنگ ها، موضوعی آسیب شناخته می شود که در برخی دیگر از فرهنگ ها آسیب نیست پس نمی توان به این اعداد و ارقام تکیه محکمی کرد به دلیل اینکه تعریف ها نسبی هستند و گردآوری اطلاعات در جامعه ای که شفاف نیست، به شکل واقعی صورت نمی گیرد پس ممکن است این آمار بیشتر یا کمتر باشد.


مهاجری تأکید کرد: واقعیت این است که روان جمعی جامعه دچار بی تعادلی است و تشویش و اختلالات روانی و رفتاری در دو سال اخیر در روان جمعی جامعه بیشتر شده است و وجدان جمعی جامعه فروکش کرده است.


این جامعه شناس با اشاره به عوامل اختلالات روانی سال های اخیر در جامعه خاطرنشان کرد: ناملایمات اقتصادی و معیشتی، نگرانی در خصوص سرانجام دیپلماسی بین المللی، بلاتکلیفی در آینده، کمتر شدن امید نسبت به حل مشکلات، بیکاری، کاهش شدید درآمد، آسیب های حوزه خانواده مانند افزایش نرخ طلاق و چالش های بین نسل ها و بسیاری از موارد دیگر باعث شده وضعیت مطلوب را در سپهر روانی جامعه شاهد نباشیم و سپهر روانی جامعه دچار تشویش و دودلی می شود.


وی افزود: به دنبال اتفاق مذکور تمام افرادی که زیر این سپهر روانی هستند از آن تأثیر می گیرند ولی تأثیرپذیری هرکس متفاوت است و همه یکسان نیستند؛ در این میان آنهایی که نسبت به جامعه حساسیت بیشتری دارند مانند جوانان و دانشجویان که دغدغه شان جامعه است، زودتر دچار اختلال می شوند.
مهاجری ادامه داد: در مجموع آسیب های مذکور موجب تشویش برخی گروه های سنی و جنسی می شود مانند افرادی که در سن اشتغال هستند ولی شغلی پیدا نمی کنند و یا نحوه معیشتشان دچار اختلال شده است و یا گروه های جوان و آسیب پذیر طبقه اجتماعی متوسط رو به پایین بیشتر تحت تأثیر سپهر روانی قرار می گیرند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه توانمندی های فردی، فرد را در این سپهر بیمه می کند، اظهار داشت: در این بین افرادی که دچار اختلالات می شوند، می توانند آن را به دیگران انتقال دهند  که اگر کنترل نشود، مشکلات زیادی برای جامعه از جمله روسپی گری و رفتارهای خشونت آمیز با استفاده از سلاح های سرد و گرم ایجاد می شود.


مهاجری همبستگی اجتماعی را راه حل این مشکل دانست و گفت: سکان داران، مدیران و برنامه ریزان جامعه باید تلاش کنند و امید را در جامعه افزایش دهند و همبستگی اجتماعی از طریق عوامل مختلف به خصوص رسانه ها به جامعه منتقل شود.


وی بیان کرد: برخی از مشکلات مانند دیپلماسی بین المللی باید سریعا حل شود زیرا با حل این مشکل بسیاری از مسائل اقتصادی نیز رفع می شوند.
مهاجری خاطرنشان کرد: جامعه باید گرم تر شود و سپهر روان جمعی جامعه به طرف وضعیت مطلوب تغییر جهت دهد که در آن زمان بیماری های روانی نیز کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha