در حال حاضر متأسفانه به دلیل نظارتی که بر کمپانی‌های سازنده مکمل‌ها صورت نمی‌گیرد، این کمپانی ها از این فرصت استفاده کرده‌‌اند و ورزشکاران را در معرض بمباران اطلاعاتی و فریب قرار داده‌‌اند.

کمپانی‌های سازنده مکمل در کمین ورزشکاران

سلامت نیوز: در حال حاضر متأسفانه به دلیل نظارتی که بر کمپانی‌های سازنده مکمل‌ها صورت نمی‌گیرد، این کمپانی ها از این فرصت استفاده کرده‌‌اند و ورزشکاران را در معرض بمباران اطلاعاتی و فریب قرار داده‌‌اند.

 کوروش جعفریان استادیار دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه بسیاری از ورزشکاران مکمل‌ها را با هدف بدست آوردن توان فیزیکی بالاتر در هنگام مسابقات و ساخت عضلات مصرف می‌کنند، گفت: مکمل‌ها در واقع شامل ویتامین‌ها و املاح، پروتئین، کراتین، ترکیبات گیاهی است، اگر چه تعداد کمی از مکمل‌ها می‌توانند در شرایط خاص به ورزشکاران کمک کنند اما باید توجه داشت که بسیاری از ادعاهای تولید کنندگان مکمل‌ها فاقد پشتوانه علمی است و حتی اگر مکمل‌ها نا‌آگاهانه مصرف شوند، مضر نیز خواهند بود.

وی گفت: اما گردش مالی صنعت مکمل‌سازی بیش از یکصد میلیارد دلار در سال است.

جعفریان ادامه داد: متأسفانه به علت نبود سیستم نظارتی توسط سازمان‌های مربوطه مکمل‌ها،‌ کمپانی‌های مکمل سازی و ورزشکاران را برای مصرف مکمل‌ها بمباران اطلاعاتی می‌کنند. در صورتی که باید دقت داشت که مکمل‌ها مشابه دیگر محصولات دارای منافع و مضرات است و ورزشکاران نیازمند آگاهی از این سود و ضرر است تا هنگام تصمیم به مصرف آنها دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب ورزشکاران با آگاهی کامل از خواص و ضررهای مکمل‌ها وقتی مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به مصرف آنها نمی‌کنند، بنابراین باید فرهنگ درست استفاده از مکمل‌ و مصرف آن با تجویز متخصصین تغذیه در کشور نهادینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha