متاسفانه قلیان برای نشان دادن میزان صمیمیت در بین نوجوانان و جوانان دست به دست می‌چرخد و مصرف می‌شود. تصور این جوانان این است که با هر «پک» که به قلیان می‌زنند آرامش به آنها داده می‌شود و هرچه این پک عمیق‌تر باشد، آرامش‌شان بیشتر است.

سلامت نیوز: متاسفانه قلیان برای نشان دادن میزان صمیمیت در بین نوجوانان و جوانان دست به دست می‌چرخد و مصرف می‌شود. تصور این جوانان این است که با هر «پک» که به قلیان می‌زنند آرامش به آنها داده می‌شود و هرچه این پک عمیق‌تر باشد، آرامش‌شان بیشتر است.


هر چند این روزها شاهد اخبار متعددی در زمینه پلمب مراکز عرضه قلیان هستیم، اما انگار نتیجه این فعالیت‌ها تنها خروج قلیان از پس‌توی این مراکز و نمایان شدن آن در فضای عمومی جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اگر یک عصر تابستانی به پارک‌های سطح شهر یا مناطق تفریحی بروید نوجوانان و جوانانی را می‌بینی که مشغول قلیان کشیدن هستند، در منطقه تفریحی پارک کوثر ایلام نیز این معضل مشاهده می‌شود، به طوری که آنچه بیشتر در این منطقه تفریحی نمایان است، حضور جوانان و نوجوانانی است که به صورت دسته جمعی مشغول به کشیدن قلیان هستند و حضورشان بیشتر از خانواده‌هایی که برای تفریح به این مکان عمومی می‌روند و هر سه نفر دور 2 قلیان جمع شده و جوانی را می‌گذرانند.

متاسفانه این قلیان برای نشان دادن میزان صمیمیت در بین آنها دست به دست می‌چرخد و مصرف می‌شود.

یکی از این جوانان گفت‌: ما تفریح دیگری نداریم، شما کجا را سراغ دارید که 5 نفر با هزینه کمی سرگرم شوند؟

تصور این جوانان این است که با هر «پک» که به قلیان می‌زنند آرامش به آنها داده می‌شود و هرچه این پک عمیق‌تر باشد، آرامش‌شان بیشتر است.

دیدگاه غلط دیگر این افراد این است که چون دود قلیان فقط وارد دهان و سپس خارج می‌شود، دیگر آسیبی به ریه‌ها نمی‌رسد، ولی دود از طریق مخاط دهان جذب بدن می‌شود و آثار بد خود را بر جا می‌گذارد.

واقعا اگر در گذشته تنها آنهایی که به قهوه خانه می‌رفتند از قلیان و نحوه‌ی استفاده از آن اطلاع داشتند‌ و در حال حاضر با ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها و در دسترس نبودن آن در این اماکن، مجبور به مهیا‌ساختن قلیان و استفاده در خارج از قهوه خانه‌ها به صورت عمومی شدند. حالا با نشستن بخشی از افرادی که استفاده از قلیان در قهوه خانه و سفره خانه‌ها کار شب و روز و تفریح و سرگرمی آنها بود، در پارک‌ها و محیط‌های عمومی و محل تفریحات خانوادگی شهروندان، این فرهنگ به تمام جامعه عرضه می‌شود.

برای خانواده‌های جامعه ما نیز "قلیان‌کشی" جوانان عادی شده و در بعضی خانواده‌ها به صورت دسته جمعی در کنار هم زن و مرد و پسر و دختر با هم قلیان می‌کشیدند. گرایش بیش از حد مردم به قلیان موجب شد تا بسیاری از خانواده‌ها به آن به چشم یک تفریح نگاه کنند و مضّرات آن را به طور کامل نادیده بگیرند و در مقابل تمایل کودکان و نوجوانانشان به قلیان واکنش نشان ندهند. همین موضوعات نیز موجب شد تا سن مصرف قلیان در کشور تا حد چشمگیری کاهش پید کند.

خانواده‌ها باید بدانند که مصرف قلیان که آسیب‌های اجتماعی پنهان دارد از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته که اغلب آن را بی‌ضرر و غیر اعتیاد آور دانسته ‌یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می‌کنند.

تفریح این روزهای خیلی از جوانان ایرانی صدای قل‌قل قلیان و بازی با دودهای غلیظی شده که هرکدام طعم و بوی خاصی دارند. عرضه قلیان با طعم های نظیر دوسیب آلبالو، پرتقال نعنا، لیمو نعناو هلو که از محبوبیت ویژه در میان جماعت قلیان‌کش برخوردار است.

در جامعه سنتی استان ما اکنون قلیان کشیدن دختران و زنان نیز عادی شده و این طور که پیش می‌رود سن افرادی که قلیان می‌کشند به 15 سال رسیده و قلیان کشیدن جوانان و نوجوانان و دختران تهدیدی برای نسل بعد است.

امروزه تفریح و سرگرمی 80 درصد جوانان و حتی نوجوانان قلیان کشیدن شده، قلیان کشی که اوایل در پستوی خانه‌ها و خارج از دید اطرافیان بود اکنون تفریح همیشگی جوانان ما در پارک‌ها و اماکن عمومی شده است.

قلیان‌کشی اکنون دروازه‌ای برای ورود بسیاری از جوانان به دنیای دخیانیات و مصرف دیگر مواد مخدر شده است.

جامعه‌شناسان بر این باورند که در میان خانواده‌ها، استفاده والدین از قلیان به همراه نوجوانان و جوانان به امری طبیعی بدل شده تا حدی که کودکان 12 ساله نیز با این موضوع آشنا هستند و شاید در حضور مادر یا پدرشان پکی به قلیان‌های متنوع با طعم‌های مختلف می‌زنند.

در گذشته قلیان فقط درقهوه خانه های سنتی بود و تفریح افراد پیر و مسن بود و در آن زمان افراد جوان و کم سن وسال شرم داشتند که وارد این قهوه خانه‌ها شوند، ولی اکنون افراد مسن شرمسار و ناراحت‌ از حضور جوانان و نوجوانان در قهوه خانه‌ها یا جمع شدن در پای قلیان در اماکن تفریحی هستند.

امید آن که مسوولان امر برای جمع کردن این قلیان‌ها چاره‌ی بهتری بیندیشند نه راهکاری که امروز فقط آن را از گوشه قهوه‌خانه‌ها به میان پارک‌ها آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha