با آغاز فصل امتحانات دانشگاه‌ها نگرانی از مصرف قرص‌های ریتالین که از خانواده روان‌گردان‌ها و از جمله کوکائین بوده و عوارض جسمی و روانی خطرناکی را در مصرف کننده بر جای می گذارند نگرانی مسوولان ستاد را نیز در پی داشته به‌گونه‌ای که ستاد با هشدار به دانشجویان و خانواده‌ها از آنها خواست نسبت به تبلیغات غلط این قرص‌ها هوشیار باشند.

سلامت نیوز: با آغاز فصل امتحانات دانشگاه‌ها نگرانی از مصرف قرص‌های ریتالین که از خانواده روان‌گردان‌ها و از جمله کوکائین بوده و عوارض جسمی و روانی خطرناکی را در مصرف کننده بر جای می گذارند نگرانی مسوولان ستاد را نیز در پی داشته به‌گونه‌ای که ستاد با هشدار به دانشجویان و خانواده‌ها از آنها خواست نسبت به تبلیغات غلط این قرص‌ها هوشیار باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، هومان نارنجی‌ها، کارشناس اعتیاد و درمان بستری با هشدار این نکته که مصرف یک بار این قرص‌ها منجر به اعتیاد دایم افراد می‌شود، گفت: دانشجویانی هستند که تصور می‌کردند هرگز با مصرف این قرص‌ها معتاد نخواهند شد اما مواردی وجود دارد که تنها با یک بار مصرف فرد را گرفتار کرده است.
وی افزود: افرادی که تصورشان بر این است که این قرص‌ها برای تمرکز بیشتر است کاملا در اشتباه هستند چرا که افزایش تمرکز در کوتاه مدت تاوان دراز مدتی را برای آنها رقم می‌زند که عموما با مشکلات مغزی همراه است که در بیشتر موارد این آسیبهای مغزی وارد شده به فرد جبران ناپذیر است.
این کارشناس درمان اعتیاد تصریح کرد: دانشجویانی هستند که تنها با یک بار مصرف برای همیشه به اعتیاد گرفتار شده اند لذا باید بدانند که یک نمره یا یک واحد درسی به چه قیمتی برای آنها تمام می شود؟
نارنجی‌ها ادامه داد: در برخی از موارد مصرف، این قرص‌ها که تمام آنها روان‌گردان هستند فرد دچار اختلال روانی می‌شود و سیستم و شیرازه مغزی خود را از دست می‌دهد و در آن صورت دانشجو باید به‌طور مداوم این دارو را مصرف کند.
وی از خانواده ها خواست تا رفتارهای فرزندان خود را تحت کنترل داشته باشند ودر طول امتحانات و شب امتحان چنانچه مواردی از بهم خوردن سیکل خواب و بیداری و پرخاشگری را مشاهده کردند حتما پیگیر وضعیت فرزند خود باشند چراکه بهم خوردن سیکل خواب و بیداری و پرخاشگری از مهمترین نشانه های مصرف این قرص‌هاست.
وی از خانواده ها خواست تا در فصل امتحانات نسبت به وضعیت رفتاری و خلقی فرزندان خود بیشت هشیار بوده و تغییرات رفتاری آنها را کنترل کنند.
ایجاد تحمل و وابستگی شدید، مشکلات رفتاری مانند پرخاشگر ی و بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، احساس سرگیجه و سردرد ،. تغییرات ضربان قلب و فشار، خارش و جوش های پوست، دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده و بروز افسردگی پس از قطع مصرف برخی از عوارض مصرف قرصهای ریتالین است.
گفتنی است دکتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرنیز پیش از این عنوان کرده بود شب‌های امتحان نزدیک است و برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان به خاطر تبلیغات غلط و از روی ناآگاهی برای تقویت حافظه و شب بیداری از ریتالین استفاده می‌کنند و در شب‌های امتحان، فروش ریتالین 50 درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha