یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1147

محققان در كنفرانسی در سانفرانسیسكو گزارش دادند: نوزادان در سنین قبل از شش ماهگی خاطرات جزئی دارند كه این خاطرات تا یك سال یا بیشتر باقی می‌ماند.

نوزادان هم خاطره دارند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)، روزنامه لوس آنجلس تایمز در مقاله‌ای در این باره گزارش داد كه تا این اواخر و پیش از مطالعات اخیر محققان تصور می‌كردند، نوزادان نمی‌تـوانند خاطرات شخصی داشته باشند كه ادامه پیدا كند چرا كه عده اندكی از مردم می تـوانند از پیش از سه سالگی چیزی به خاطر بیاورند.


اما محققان دانشگاه «دوك» در نشست سالانه انجمن آمریكایی پیشرفت‌های علمی اعلام كردند كه برخی از نوزادان، حسی از جزئیات گذشته دارند و می‌توانند خاطراتی را از وقایع خاصی مشخص كنند كه گاهی این خاطرات ماه‌های زیادی با نوزاد باقی می‌ماند.


محققان یافته‌هایشان را با استفاده از حسگر‌هایی برای ارزیابی فعالیت الكتریكی مغزها در نوزادان مورد مطالعه خود به ثبت رسانده‌اند.


دكتر اوكس ازدانشگاه كالیفرنیا نیز می گوید: نوزادان در به دست آوردن اطلاعات ازمحیط اطرافیان خود بسیار خوب عمل می كنند. قابلیت شكل گیری حافظه بستگی به شبكه ساختمان مغز و رشد آن درزمان های مختلف دارد. وقتی این شبكه ها دربین شش تا 18ماهگی تشكیل می شوند محققان كارایی روبه افزایش در تشكیل حافظه كوتاه مدت و طولانی مدت را مشاهده می كنند.


از سن شش ماهگی تا دو سالگی حافظه ازحدود 24ساعت تا یك سال افزایش می یابد اما باید توجه داشت كه كودكان نیز مانند بزرگسالان فراموش می كنند. خاطرات اولیه دوران كودكی همان اتفاقات عاطفی خوب یا بد هستند .


دكتربورمی گوید، زندگی ما كاملاً بستگی به یادآوری خاطرات گذشته دارد.

وی در عین حال می گوید،در نوزادان متولد شده از مادران دیابتی خطر كاهش حافظه وجود دارد چنین نوزادانی ممكن است قبل از تولد دچار كمبود آهن و اكسیژن باشند كه این امر می تواند باعث نقص در حافظه هنگام رشد كودك شود. چنانچه دیابت مادر در زمان بارداری كنترل شود این كمبودها مشاهده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha