معاون سلامت وزیر بهداشت با تاكید بر ضرورت ایمن كردن مراكز حساس و آسیب پذیر حوزه سلامت و همچنین ساماندهی نیروها برای مواقع تهدید و بحران گفت: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا در مواقع بحران و تهدید، نظام سلامت بتواند كاملا پاسخگو باشد.

با اشاره به تهدید‌های منطقه‌ای گفت: خطرات بالقوه همواره ممكن است هر كشوری را تهدید كند، بنابراین همه افراد و دستگاه‌ها باید به منظور كاهش آسیب پذیری در مقابل این خطرات، آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با بیان این كه گاهی دفاع به صورت نظامی و گاهی هم دفاع در پوشش بحث‌های نظامی نیست در ادامه با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل در نظام سلامت، گفت: تنها عنوان غیرنظامی دادن به این موضوع كفایت نمی‌كند. آماده كردن حوزه‌های مختلف نظام سلامت از نظر ساختاری و ساختمانی در برابر خطرات و تهدیدها از جمله كارهای مفید نظام سلامت است. همچنین ایمنی و كاهش آسیب‌پذیری مناطق حساس و مراكز مهم كه ممكن است از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار باشند، اقدامی كاملا منطقی است.

معاون سلامت وزارت بهداشت در این باره ادامه داد: سازماندهی نیروها و آمادگی آنها برای مواقع بحران و پاسخگو بودن آنها نیز كاهش آسیب پذیری در تهدیدها را به دنبال دارد. بنابراین نظام سلامت باید كاملا آماده باشد كه در صورت بروز تهدید و بحران بتواند كاملا پاسخگو بوده و در عین حال خدمات جاری خود را نیز به خوبی انجام دهد.

وی با بیان این كه در شرایطی ممكن است زیرساخت‌های نظام سلامت تخریب و یا در معرض تخریب قرار گیرد، افزود: در این شرایط نیز باید آمادگی كامل برای ارایه خدمات معمول به مردم و ادامه ارایه این خدمات وجود داشته باشد؛ حتی در این شرایط باید زمینه‌های ارتقا خدمات نیز وجود داشته باشد.

دكتر امامی رضوی با اشاره به جنگ تحمیلی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در آن زمان گفت: كشور ما در طول دفاع مقدس علاوه بر آن كه خدمات بهداشتی درمانی مطلوبی را به مردم ارایه داد، شاخص‌های بهداشتی نیز رشد قابل توجهی داشت. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی نیز در زمان دفاع مقدس تشكیل شد. بنابراین این پتانسیل در كشور ما وجود دارد كه نظام سلامت در مواقع بحران پاسخگوی مناسبی باشد. در این زمینه تنها باید هوشیار بود و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی كرد.

وی در این باره ادامه داد: در این زمینه با مطرح كردن موضوع پدافند غیرعامل در نظام سلامت،كلیه دست‌اندركاران نظام سلامت از روسا و معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها، مسوولان مراكز انتقال خون و به طور كلی افرادی كه در سیستم نظام سلامت فعالیت می‌كنند طی یك همایش گرد هم آمده تا فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام شود.

دكتر امامی رضوی افزود: در این همایش كارگاه‌هایی به منظور تهیه سناریوهای خاص تهدید برگزار شد. تمرین دور میزی (به اصطلاح مانور) از دیگر اقداماتی بود كه در این همایش انجام شد تا در مواقع بحران در صورت روبرو شدن با موردی مشابه، نظام سلامت قادر به پاسخگویی باشد.

معاون سلامت وزارت بهداشت با تاكید بر این كه این برنامه باید ادامه یافته و به سطح كشور گسترش یابد، افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش آن به سطح كشور در حال انجام است. در این برنامه كشور به 9 قطب تقسیم شده و برخی از مراكز استان‌ها به عنوان قطب معین سایر استان‌های همجوار تعیین شدند. قرار است در این زمینه آموزش‌هایی در داخل این قطب‌ها انجام شده و سپس به سطح محیط گسترش یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha