هادی کیادلیری رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران دیروز با اشاره به ابتلای یک میلیون هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی به پدیده خشکیدگی اعلام کرد که قطع ۱۸میلیون اصله درخت آلوده به آفت راهکار مقابله با پدیده خشکیدگی نیست.

سلامت نیوز: هادی کیادلیری رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران دیروز با اشاره به ابتلای یک میلیون هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی به پدیده خشکیدگی اعلام کرد که قطع ۱۸میلیون اصله درخت آلوده به آفت راهکار مقابله با پدیده خشکیدگی نیست.


رویشگاه‌های زاگرسی 6 میلیون هكتار وسعت دارد اما پدیده خشكیدگی بلوط‌ها كه از سال87 ظهور كرده تاكنون بیش از یك‌میلیون هكتار از این رویشگاه‌ها بر اثر پدیده خشكیدگی تخریب شده است.

هادی كیادلیری به مهر گفت: برای نجات بلوط‌های زاگرس، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی برای تشخیص میزان خشكسالی درختان مهم‌ترین اقدام است. رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با اشاره به اینكه تاكنون نقشه پهنه‌بندی تهیه نشده است تأكید كرد: قطع كردن 18میلیون اصله از درختان بلوط زاگرس جایز نیست. به گفته كیادلیری در حال حاضر وضعیت بلوط‌های زاگرس بسیار مبهم است و میزان و شدت آسیب‌دیدگی در این درختان مشخص نیست.

رئیس جامعه جنگلبانی با اشاره به اینكه تعداد زیادی از 18میلیون اصله درخت در زمستان برای قطع‌شدن نشانه‌گذاری شده بودند افزود: بخشی از این درختان در فصل بهار برگ دادند. یعنی به اشتباه به‌عنوان درختان خشكیده و ناسالم برای قطع انتخاب شده بودند.

كیادلیری كاشت گونه‌های بومی و سازگار با منطقه را یكی از راهكارهای سالم‌سازی‌ جنگل‌های بلوط غرب دانست و با اشاره به اینكه در حال حاضر 850هزار هكتار اراضی كشت گندم زیر درختان بلوط جنگل‌های زاگرس وجود دارد یادآور شد: سازمان جنگل‌ها باید برای سازماندهی این اراضی به‌طور بلندمدت برنامه‌ریزی كنند.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران با تأكید بر اینكه مسائل اقتصادی و اجتماعی در حفظ جنگل‌های زاگرسی نقش دارد افزود: حاشیه‌نشینان جنگل‌های زاگرس كه منبع درآمدشان همین اراضی كشاورزی است اكثراً مردمانی فقیر هستند چرا كه این شیوه معیشتی درآمد چندانی برای آنها ندارد. بنابراین سازمان جنگل‌ها بایستی با درنظر گرفتن مشكلات اقتصادی و اجتماعی مردمان این منطقه با تغییر كاركردها و رویكردها برای 20سال آینده برنامه‌ریزی كرده و شیوه درآمدزایی را به‌نحوی عوض كند كه، هم مردم منفعت بیشتری عایدشان شود و هم به منابع طبیعی خسارت وارد نشود.

وی یكی دیگر از معضلات اصلی جنگل‌های بلوط زاگرس را حضور دام در این جنگل‌ها نزدیك به 3برابر ظرفیت در هر هكتار عنوان كرد. به گفته كیادلیری، تا زمانی كه مشكلات اساسی در منطقه زاگرس وجود دارد، مشكل بلوط‌های این منطقه برطرف نمی‌شود و راهكارهای مقطعی مانند قطع تعداد زیادی از این درختان پاسخگو نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha