مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در کشور 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و مهم این است که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند.

مرگ هشت معتاد جوان در هر شبانه روز در کشور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در کشور 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و مهم این است که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مطلق در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در برنامه‌های سلامت باروری برای ارتقای نرخ باروری کلی در کرمان اظهار کرد: با نگاه به آمار و ارقام اعلام شده، از سال 85 تا 92 میزان ازدواج در کشور کاهش داشته است.

فاصله ازدواج تا دنیا آمدن فرزند اول در کشور بالای 3.5 سال است
وی ادامه داد: فاصله ازدواج تا دنیا آمدن فرزند اول نیز در کشور بالای سه و نیم سال و فاصله فرزند اول تا دوم نیز بالای پنج سال است که این آمار در کشورهای همجوار ایران و حتی ترکیه کمتر است.

طی سال 92 بیش از 155 هزار طلاق در کشور رخ داده است
وی اضافه کرد: روند طلاق در کشور افزایش یافته و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال 92 حدود 155 هزار و 300 طلاق در کشور رخ داده که آمار طلاق در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته است.

مطلق، بیکاری را یکی از چالش‌های اساسی عنوان کرد و گفت: باید برای رفع این مشکل و معضل، فرمانداری‌ها به صورت منطقه‌ای برنامه ریزی داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر 10 درصد مرگ و میر همسران که در اثر حوادث و یا بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند کاهش یابد و اگر 10 درصد میزان طلاق کاهش یابد و اگر 10 درصد میزان ازدواج در کشور افزایش پیدا کند، میزان باروری در کشور به 2.65 می رسد و نگرانی هایی که در مورد کاهش جمعیت وجود دارد بر طرف می شود.

وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور
مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: مشکل بعدی ما در زمینه افزایش جمعیت، وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور است که همه آنها دوست دارند صاحب فرزند شوند اما درمان ناباروری تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و وزارت بهداشت در تلاش است که این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: ناباروری ثانویه، مشکل بعدی است که عواملی چون افزایش سن ازدواج و یا فاصله میان باروری ها از جمله بوجود آمدن این نوع ناباروری است.

مطلق با تاکید بر جدی گرفتن آموزش در امر افزایش ازدواج و باروری گفت: ما 150 هزار رابط داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و این آموزش ها را به مردم ارائه دهیم.

شش میلیون نفر در کشور درگیر با مسائل اعتیاد هستند
وی اضافه کرد: در هر شبانه روز هشت جوانی که می توانند ازدواج کنند و دارای فرزند شوند و شاداب و سرحال باشند به علت اعتیاد فوت می‌کنند.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهارکرد: شش میلیون نفر در کشور به نوعی درگیر با مسائل اعتیاد می شوند و این تعداد به جای اینکه به فکر برنامه ریزی، شادابی و نشاط خود باشد درگیر مسائل اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود هستند.

مطلق خاطرنشان کرد: درصدی از والدین ایرانی از اعتیاد فرزندانشان خبر ندارند و این وظیفه ماست که باید آموزش های لازم را ارائه دهیم.

مطلق گفت: با توجه به اینکه بهترین سن باروری در سنین کمتر از 35 سال است، اما متاسفانه 14 درصد معتادان کشور در فاصله سنی 15 تا 19 سال و 58 درصد نیز در سنین کمتر از 35 سال قرار دارند.

وی گفت: یکی از چالش‌های ما این است که بیشتر نخبگان تک فرزند هستند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اعلام شده که تک فرزندی پیامدهایی را چون توجه بیشتر والدین به فرزند، عدم تعامل با خواهر و بردار، تمایل به انجام بازی های انفرادی و گوشه گیری را در پی دارد.

استان‌های پیر و جوان کشور
مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین بحث سالمندی جمعیت را در کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: استان های گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان، همدان، سمنان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و یزد دارای بیشترین جمعیت سالمند هستند و ما باید بحث سالمندی و مشکلاتی را که ایجاد کند مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه جوان ترین استان های کشور از نظر جمعیت، استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هستند، گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا مشاوره‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج، ارتقاء و آگاهی‌های جامعه در رابطه با اهمیت فرزندپروری و اجتناب از تک فرزندی افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha