دانشمندان هم اكنون در حال مطالعه روی داروی جدیدی برای درمان نوع كشنده و بدخیم سرطان پروستات هستند كه طی 70 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

دانشمندان خاطرنشان كردند: این دارو موسوم به «آبیراترون» می‌تواند به طور بالقوه 80 درصد از بیماران مبتلا به نوع خطرناك این بیماری را كه در برابر روشهای موجود شیمی درمانی مقاوم است، معالجه كند.

روش عملكرد داروی جدید این است كه تولید هورمونهای سوخت رسان و تقویت كننده سرطان را متوقف می‌كند.

پژوهشگران انستیتو تحقیقات سرطان امیدوارند كه داروی جدید به شكل یك قرص ساده ظرف سه سال آینده در دسترس بیماران قرار بگیرد.

دكتر جوهان دی بونو، از انستیتو تحقیقات سرطان در این باره اظهار داشت: ما معتقدیم كه با این كشف گام بزرگی در جهت درمان مبتلایان به سرطان پروستات در مراحل نهایی و پیشرفته بیماری پیش رفته‌ایم.

در حال حاضر یك آزمایش كلینیكی پیشرفته با حضور 1200 بیمار از سر تا سر دنیا در دست انجام است و احتمال می‌رود كه در سال جاری آزمایشات بیشتری نیز انجام پذیرد. سرطان پروستات شایعترین نوع سرطان در بین مردان است.

آمارها نشان می‌دهد كه هر سال تنها در كشور انگلیس 10 هزار مرد مبتلا به نوع بدخیم این سرطان شناسایی می‌شوند.

تصور متخصصان این است كه سرطان پروستات بوسیله هورمونهای جنسی مانند تستوسترون كه از غدد جنسی مردانه ترشح می‌شوند، بروز می‌كند.

درمانهای فعلی شامل توقف تولید تستوسترون از این غدد است.

اما كارشناسان به تازگی كشف كرده‌اند كه سرطان می‌تواند با هورمونهای جنسی ترشح شده از سایر منابع دیگر بدن از جمله منابع هورمونی كه توسط خود تومور سرطانی ایجاد می‌شوند، تغذیه و تقویت شود.

آبیراترون با متوقف ساختن تولید این هورمونها در سرتاسر بدن عمل می‌كند. نتایج تحقیقات اخیر در مجله «آنكولوژی بالینی» منتشر شده است.

بسیاری از بیماران كه برای مدت دو سال و نیم تحت كنترل بودند اظهار داشتند كه كیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی داشته است.

این تاثیر مطلوب تا حدی بوده كه برخی از بیماران پس از مصرف داروی جدید نیازی به ادامه مصرف مورفین برای كاهش درد ناشی از گسترش بیماری به بافتهای استخوانی، نداشتند.

دكتر بونو خاطرنشان ساخت كه این یافته‌ها باید در آزمایشات گسترده تر مورد تایید قرار بگیرد.

سرطان پروستات عبارت است از وجود سلولهای سرطانی در غده پروستات كه علت بروز آن دقیق مشخص نیست، اما زمینه ژنتیكی، عوامل هورمونی، رژیم غذایی و عوامل شیمیایی سرطان زا در بروز سرطان پروستات موثر است.

ممكن است علامت خاصی دیده نشود اما علایم انسدادی در دستگاه ادراری معمولا زودتر بروز می‌كند شامل تكرر ادرار و كاهش قطر و فشار جریان ادرار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha