اگر یک سری پروتکل های درمانی برای فردی که مورد تجاوز گرفته انجام نشود، زندگی فرد و خانواده او نابود می‌شود.

آموزش و پرورش بهداشت جنسی را به دانش‌آموزان آموزش دهد

سلامت نیوز: اگر یک سری پروتکل های درمانی برای فردی که مورد تجاوز گرفته انجام نشود، زندگی فرد و خانواده او نابود می‌شود.

مصطفی فروتن در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تبعات اجتماعی این حادثه گفت:‌ وقتی چنین خبری در سطح اجتماع گسترش پیدا می‌کند، مهمترین اتفاقی که می افتد انهدام باورهای اجتماعی است به گونه ای که اعتماد به لایه های اجتماعی از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه تجاوز ازنظر همه پدیده ای نکوهیده است، افزود: جامعه از برخی افراد انتظارات خاصی دارند به طور مثال زمانی که از یک پزشک،معلم و یا ناظم صحبت می کنیم توقع از آنها به صورت دیگری است.

فروتن بااشاره به پرونده بیجه که تعدادی کودک را مورد تجاوز وبه قتل رسانده بود، افزود: در مورد بیجه خیلی از افراد جامعه به این باور رسیده بودند که او یک قربانی است که قربانی می گیرد، اما وقتی از برخی اقشار اجتماعی چنین بزهکاری هایی سر می زند، درباورها انفجار ایجاد می کند.

این رفتارشناس و مشاور گسترش ترس در لایه‌های مختلف جامعه را از دیگر تبعات تعرض جنسی ناظم مدرسه به دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: خانواده‌ها دیگر نه تنها خوشبین نیستند بلکه به همه افراد بدبین می‌شوند به طوری که دیگر به نزدیکان خود نیز اعتماد ندارند.

وی افزود: فردی هم که مورد تجاوز قرارمی گیرد، اگر این اتفاق علنی شود دردسرهای خود را دارد و اگر علنی نشود دردسرهای دیگری دارد.

وی خاطر نشان کرد: درهر صورت این آسیب به صورت یک سرطان رشد می کند به طوریکه کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته و خانواده اش تا روزی که چشم در چشم هم هستند، این درد در وجودشان پیچیده است.

فروتن افزود: اگر یک سری پروتکل های درمانی برای فردی که مورد تجاوز گرفته انجام نشود، زندگی فرد و خانواده او نابود می‌شود.

وی افزود: افرادی که چنین اتفاقی برایشان می افتد در بدترین خلسه روانی قرار می گیرند که بارسانه ای شدن این اتفاق و برجسته شدن آن بدون آنکه خودشان بخواهند سر از جایی در می آورند که باید ایزوله شوند.

این رفتارشناس و مشاور افزود: این افراد از نگاههای سنگین و حقارت آمیز دیگران فرار می‌کنند و همیشه از گروه دوستان و همسالانشان فراری اند.

وی جنسیت فرد متجاوز و همچنین قرابت سنی او با فرد مورد تجاوز قرار گرفته را بسیار تعیین کننده دانست، افزود: وقتی متجاوز شونده بالغ نباشد، ترکشهای روانی پایین تری دارد.

آموزش و پرورش بهداشت جنسی را به دانش آموزان آموزش دهد

فروتن با تاکید براینکه آموزش و پرورش باید بهداشت جنسی را به دانش آموزان آموزش دهد، افزود: علاوه بر این، افرادی که در مشاغل کلیدی به استخدام در می آیند باید علاوه بر سوال های دیگری که از آنها پرسیده می شود، ازنظر سلامت روان هم  مورد واکاوی قراربگیرند.

بررسی سلامت روان در استخدام مشاغل کلیدی

وی افزود: اگر قرار باشد در مورد سلامت روان در زمان استخدام سوالی پرسیده شود دربهترین شرایط این سوال پرسیده می شود که رنگ سبز را بیشتر دوست دارید یا آبی و متاسفانه سوالهای تخصصی روانشناسی وجود ندارد.

فروتن با بیان اینکه رفتار شناس و روانشناس به راحتی متوجه رفتارهای زبان بدن افراد تجاوز شونده می شوند، افزود: نگاههای نگران و ترسنده شاید از نگاه یک فرد عادی غافل بماند اما از نظر متخصص دور نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه ناظم یک الگوی رفتاری محسوب می شود، افزود: بنابراین وقتی ناظم مدرسه ای دانش آموزان را مورد تعرض جنسی قرار می دهد حتی می تواند سیستم آموزشی کشور را زیر سوال ببرد و بی اعتمادی که تولید می شود دودش در چشم کل سیستم می رود.

فروتن در پاسخ به این سوال که نگاه این دانش آموزان بعد از تعرض جنسی ازسوی ناظم مدرسه به درس و مدرسه چگونه می شود، افزود: اگر یکسری اقدامات برای  این دانش آموزان انجام نشود، از آن فضا و فرآیند کنده می شوند به طوری که مواردی داشتیم افردی که مورد تجاوز قرارگرفته اند، مجبور به مهاجرت شده و از آن شهر رفته اند و یا اینکه خانواده ای به دنبال تعویض فامیلی بوده است تا فرزندنش در بزرگسالی مورد شناسایی قرار نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha